شنبه 10 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه معاونت امور سينمايی در پاسخ به بيانيه عسگرپور، مديرعامل خانه سينما، خبرآنلاين

فرهنگ > سينما - معاونت امور سينمايی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پاسخ به بيانيه روز گذشته محمد مهدی عسگرپور، مديرعامل خانه سينما، بيانيه ای منتشر کرد. در اين بيانيه آمده است:

روز گذشته نامه ای خطاب به وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که درهتاکی و بی ادبی به يک مسئول انقلابی و مؤمن و متعهد ، درطول سالهای پس از انقلاب اسلامی کمتر مشابه آن را سراغ داريم.مگر در سالهای اول انقلاب آن هم درقلم و زبان گروهکی که امروز به عنوان منافقين شناخته می شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين نامه ادبياتی از توده مسلک های سابق و ليبرال منش های امروز ديده می شود که سعی می کنند خشم و عصبانيت ناشی از عدم موفقيت های سياسی شان را جبران کنند. هم صدائی و استقبال رسانه های بيگانه از اين اقدام نيز خود قابل تأمل بود!

خدا را شکر در جمهوری اسلامی آن قدر آزادی بيان هست که حتی هتاکان و بی ادبان هم به نامه پراکنی بپردازند.از آنجاکه پاسخ هتاکان در نزد عاقلان خاموشی است در مقام پاسخگويی برنمی آئيم. فقط جهت روشنگری چند مطلب ذکر می شود.

۱- ترديدی نيست که تقريباً همه خانواده سينما و صنوف آن لحن و بيان اين نامه را تأييد نمی کنند و بر اين هتاکی و بی ادبی صحه نمی گذارند و بر مدار اين خشم و عصبانيت نابخردانه گام بر نمی دارند.

۲- اينکه فردی به اتکا چند نفر به خود اجازه می دهد به نمايندگی فيلمسازان که بالغ بر پنج هزار نفر هستند بدون رأی و نظر و موافقت آنان هر آنچه که بر قلمش جاری می شود بنام اين جمع بر کاغذ براند خودش نوعی خيانت در امانت است که پی گيری حقوقی دارد و خلاف اخلاق و عرف و انسانيت است.

۳- درک بالای وزير محترم که ريشه اصلی انشقاق در خانه سينما و مشکلات اين مجمع صنفی را به خوبی شناختند و به شرح آن پرداختند ،ظاهراً باعث عصبانيت بعضی گشته است آنجا که وزير محترم درشرح اتفاقات ناخوشايند جشن خانه سينما ابراز می کنند. « ما با خطای يک فيلمساز و يک فرد روبرو نيستيم بلکه مسئول اين خطاها و لغزش ها را بايد در صحنه گردانان جشن خانه سينما جستجو کرد.» همين ديدگاه باعث شد ساخت فيلم آقای فرهادی ادامه يابد.

۴- طی ماهها و روزهای گذشته شاهد تشديد اختلافات و تشتت بين صنوف سينمايی و اعضا ، آن شده ايم. تهيه کنندگان به چهار گروه تقسيم شده اند کانون کارگردانان سينمای ايران نيز که اخيراً قوام يافته بود امروز شاهد هستيم که رئيس کانون کارگردانان از کودتای جديد در اين صنف نام می برد که هدفش از هم پاشيدن اين ساماندهی جديد است.از طرفی هر روز شاهد نامه ها و مصاحبه های شديد الحن بين افراد و اعضاء صنوف سينما هستيم.که همه اين آشفتگی ها و تشتت ها ذيل مديريت فعلی خانه سينما رخ می دهد خانه سينمايی که بايد هدفش انسجام و ساماندهی و آرامش اهالی سينما باشد.

۵- موضوع امنيت شغلی با همه مؤلفه های آن که به حق يک مطالبه جدی اهالی سينماست توسط کسانی که در طول مديريت بيست ساله شان بر مديريت های مختلف سينمايی کشور هيچگاه ساماندهی نشد و برای آن اقدام جدی نکردند دستاويز تحرکات سياسی و ايجاد اغتشاش شده است.

۶- مديريت فعلی خانه سينما، دفتر مدير عامل را به اتاق جنگ برای تحقق خواسته های جناحی و ترميم شکست های سياسی باندی که به آن وابسته است قرار داده است.امور صنفی و رفاهی و معيشتی اهالی سينما که در چارچوب امنيت شغلی می توان به آن اشاره کرد مطالباتی نيست که دولت و نظام خود را نسبت به تحقق آن متعهد نداند. اگر چه در طول همه سالهای گذشته زير ساخت ها و روش های اجرائی تحقق اين امر از سوی مديران سينمايی جدی گرفته نشده است.

۷- مديريت فعلی سينما در معاونت سينمايی به همه سينماگران اين تضمين را می دهد که از ابتدای پذيرش اين مسئوليت ، در صدد رفع همه اين نواقص و ضعف ها بوده است و در روزهای آينده که يکسال از پذيرش اين مسئوليت می گذرد به بخشی از اين برنامه ها اشاره خواهد کرد. در اين فرصت فقط به يک مؤلفه که رونق سينمايی است اشاره می شود.حجم توليدات انواع فيلم های سينمايی،کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته در همين ايام بين سی- الی يکصدو پنجاه درصد افزايش يافته است. بايد پرسيد اين افزايش توليد در همه عرصه ها مگر به کاهش بيکاری در بين اهالی سينما منجر نمی شود؟

۸- اگر چه حواشی سازان و سنگ اندازان در صدد هستند مديران سينمايی را از انجام مسئوليت های اصلی شان بازدارند و به انتظار نشسته اند عدم موفقيت اين مديران را جشن بگيرند اما به همه سينماگران دلسوز و اهالی نجيب سينمای ايران اطمينان داده می شود لحظه ای از پی گيری و تحقق مطالبات به حق سينماگران ايرانی کوتاهی نخواهد شد و الحمدا... دولت مردمی و انقلابی جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد و وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز با جديت نسبت به تحقق و اصلاح و ارتقاء سينمای ايران دغدغه جدی دارند و مديريت فعلی را ياری می کنند.

روابط عمومی معاونت امور سينمايی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016