چهارشنبه 26 آذر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنراني هاي همايش«روابط دختر و پسر»، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس صنفي

يك محقق اتريشي درهمايش«روابط دختر و پسر»
60 درصد‌ازدواج‌ها در آلمان و اتريش به طلاق مي‌انجامد
دلايل آمار‌بالا طلاق‌ دوران عقد‌ونامزدي ايرانيان بايد بررسي شود

دكتر والدمن دانشجوي اتريشي كه در حوزه علميه قم مشغول به تحصيل است، گفت: با بررسي روابط دختر و پسر در غرب مي‌توان چشم‌اندازي به آينده‌ي كشورهاي غربي داشت . در اين زمينه حقايقي وجود دارد كه بايد بيان شود تا با بيان اين حقايق ساير كشورها راه ديگري را پيش بگيرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ، اين محقق در دومين همايش آسيب‌شناسي روابط دختر و پسر كه امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: روابط دختر و پسر در غرب براساس قانوني است كه در اين جوامع وضع شده است، اين در حالي است كه حدود صد سال پيش، استفاده از ابزار مبتذل ممنوع بود؛ اين ممنوعيت از سال ‌١٣٢٥ طبق پيماني كه ميان كشورهاي مختلف بسته شد، استفاده از اين ابزار و صادرات و واردات را ممنوع مي‌كرد.

وي افزود: اما بعدها به دليل مشكلات محدوديت اين اجناس، دولت آلمان استفاده از آنها را آزاد كرد كه تبع آن ساير موارد مذموم مانند همجنس‌بازي، طلاق، روابط غيرمشروع نيز آزاد شد و با اين روند از سال ‌١٩٨٤ با تغييرات ارزشي در اروپا مواجه شديم و موارد مذموم موجه جلوه داده شده است.

دكتر والدمن ادامه داد: در غرب زندگي مشترك بدون ازدواج و فقط با پيمان وفاداري نيز وجود دارد و طبق آمارهايي كه از كشورهاي غربي منتشر شده، مشخص شده است كه اين تغيير ارزش‌ها زياد هم مطلوب نبوده است. هم‌اكنون كشورهاي غربي با كاهش ازدواج روبه روهستند، به طوري كه در كشور آلمان ميزان ازدواج از ‌١١ تن از هزار فرد در سال ‌١٩٩٧ به ‌٦ تن و در سال ‌٢٠٠١ به ‌٧/٤ تن رسيده است.

اين محصل اتريشي الاصل حوزه علميه قم اعلام كرد: در سال ‌١٩٩٩، ‌٤٣٠ هزار ازدواج در كشور آلمان كاهش يافته و ‌١٤ هزار طلاق نيز به آمار طلاق اضافه شده است كه اين آمار در اتريش نيز صادق است و ‌٦٠ درصد ازدواج‌ها در اين كشور به طلاق مي‌انجامد.

وي همچنين تصريح كرد: آمار نشان مي‌دهد در آلمان بچه‌هايي كه خارج از زندگي زناشويي به دنيا آمده‌اند، در سال ‌١٩٩٧، ‌٢٢ درصد و در سال ‌٢٠٠٢ به ‌٢٦ درصد كل كودكان رسيده است ؛ همچنين در ‌١٩٩٣ ، ‌٢٣ درصد كودكان نامشروع بوده‌اند كه در سال ‌٢٠٠١ ، ‌٣١ درصد و ‌٢٠٠٢ به ‌٨٠/٣٣ درصد رسيده است.

دكتر والدمن گفت: اين در حالي است كه آمار ايران در سال ‌١٣٧٧ نشان مي‌دهد، هشت درصد كليه ازدواج‌ها به طلاق انجاميده است.

وي اظهار كرد: اين مسايلي كه در غرب وجود دارد، مسايلي ساده است و مشكلات بزرگتر نيز وجود دارد كه آزادي وسايل پورنوگرافي (ابزار مبتذل) و تبديل آن به شاخه‌اي اقتصادي و ايجاد تقاضاي كاذب توسط آن، جرم‌هاي اينترنتي، تعرض‌هاي جنسي به كودكان و ديد سوء‌استفاده از دختران كشورهاي ديگر، استفاده از وعده‌هاي دروغين، عدم كمك به زنان و دختراني كه در محل‌هاي عمومي مورد تجاوز قرار مي‌گيرد از مشكلات موجود در كشورهاي غربي است.

اين محقق تاكيد كرد: ايرانيان بايد در زمينه اين آمارها، تحقيق كنند و با استفاده از نتايجي كشورهاي غربي ، جامعه‌شناسان اين كشور به كارشناسي اين مسايل بپردازند.

دكتر والدمن خاطرنشان كرد: براي چنين كارهايي نمي‌توان متولي تعيين كرد و فقط بايد به صورت فرهنگ درآيد و از تجربيات غرب كه قابل تكرار نيست، بايد استفاده كرد.

محصل حوزه علميه قم در پايان يادآمر شد: ايران راه جديد را كه ماهيت دين و مذهب دارد، بايد گسترش دهد و روي آن كار علمي انجام دهد و با تحقيقات علمي، بايد معيارهاي صحيح ازدواج را تعيين كند. همچنين بايد روي ميزان زياد طلاق‌ها در ايران كه مربوط به طلاق در مرحله‌ي عقد ونامزدي است، بررسي‌هايي صورت گيرد.

به گزارش ايسنا در ابتدا اين مراسم دبير همايش گفت: مساله‌ي روابط دختر و پسر در جامعه‌ي ما دچار مشكل بوده است و اين مشكل نيز به خاطر عدم آگاهي و آموزش مناسب به وجود آمده است و بسيج دانشجويي دانشگاه پيام نور براي بهبود وضع موجود تمامي تلاش خود را مي‌كند و معتقد است بهترين افراد براي بيان آسيب‌ها، خود دانشجويان هستند.

سليماني، سايت همايش و كارگاه‌هاي آموزشي ازدواج موفق كتابخانه‌ي همايش را از ساير اقدامات انجام شده عنوان كرد و از تمامي دانشجويان خواست كه اين سايت را مختص خود بدانند و افزود: تا جايي كه مي‌توانيم از پايان‌نامه‌هايي كه در اين خصوص نوشته مي‌شوند، حمايت خواهند كرد.

وي اظهار كرد: تاكنون هيچ گونه جواب مناسبي و مطلوبي از سوي مسؤولان به اين مسايل و سوال‌هاي دانشجويان داده نشده است و اميد است با چنين حركت‌هايي كه انجام مي‌شود، مسؤولان بيش از بيش به اين مساله توجه كنند.

كارشناس مركز مطالعات زنان:
جامعه سنتي ايران مساله‌اي به نام روابط دختر و پسر ندارد

كارشناس مركز مطالعات زنان گفت: در جامعه سنتي و گفتمان سنتي ما مساله‌اي به نام روابط دختر و پسر نداريم. اين مساله در بستر مدرنيته معنا مي‌يابد كه غير از روابط دختر و پسر، مفهوم جواني نيز از مسايلي است كه در اثر انقلاب صنعتي و مدرنيته پيش آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد كرمي، دكتري فلسفه و كلام و در همايش آسيب‌شناسي روابط دختر و پسر كه امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به سوء تفاهم‌ها و ابهامات مفهومي موجود درباره روابط دختر و پسر، افزود: روابط دختر و پسر كه مورد بحث ماست در واقع مؤلفه‌هايي را تشكيل مي‌دهد كه عبارتند از اين كه مراد از روابط دختر و پسر رابطه‌ايست كه نصب رابطه و جنسيت طرفين موضوعيت دارد و نه مراودات علمي، فاميلي و همكاري؛ ديگر اين كه در اين رابطه غلبه احساسات در علاقه افراد نسبت به همديگر است.

وي تصريح كرد: در عصر مدرن روابط دختر و پسر به دليل وجود دانشگاهها، مشاغل و حضور و مشاركت توامان دو جنس درعرصه‌هاي جامعه، آسان‌تر و بيشتر و مساله‌اي حل شده است. ولي در جوامع در حال گذار به يك مساله تبديل مي‌شود كه هنوز از جامعه سنتي جدا نشده‌اند و از سوي ديگر به جامعه مدرن نيز مبدل نشده‌اند.

كرمي افزايش فاصله بين ازدواج رسمي و بلوغ جنسي در كشور را سبب بروز مشكلات در اين دوره خواند و گفت: در فاصله بين ازدواج رسمي و بلوغ جنسي در واقع جوانان با نيازهايي روبرو هستند كه توانايي پاسخگويي به آنها را ندارد و به همين دليل در گذشته كه اين فاصله كم بود، تبعات و مشكلات اين محدود كردن نيز به حداقل مي‌رسيد. ولي امروز با افزايش اين فاصله آسيب‌ها و پيامدهاي اين دوره نيز تشديد شده‌اند.

وي در ادامه آسيب‌هاي ناشي از روابط نادرست دختر و پسر را متوجه هر دو جنس خواند و خاطرنشان كرد: اگر چه بيشترين آسيب از رابطه نادرست متوجه دختران است. ولي نبايد فراموش كرد كه پسران نيز در بحث آسيب روابط دختر و پسر در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه دكتر شكوه نوابي‌نژاد، با اشاره به ضرورت تشكيل چنين همايش‌هايي گفت: در دانشگاهها به اعتقاد همه صاحب‌نظران خبره‌ترين افراد جامعه حضور دارند كه آينده جامعه بسته به سلامت روحي و جسمي آنهاست و خود دانشگاه به عنوان محل كسب علم و دانش در همه جوامع داراي حرمت بسيار است . بنابراين با اين دو مؤلفه برگزاري چنين همايش‌هايي وسيله‌اي براي غناي جامعه مي‌دانم.

وي تصريح كرد: روابط دختر و پسر به عنوان يك مرحله سازنده در فرايند رشد هر انساني اين كه اگر اين روابط دختر و پسر به صورت عملياتي تعريف شوند به عنوان يك عامل پيش‌گيري در مقابل بسياري از آسيب‌هايي كه جوانان و خانواده‌ها با آن مواجه هستند، عمل مي‌كند.

نوابي‌نژاد با بيان اين كه تعريف رابطه دختر و پسر مطلق نيست، افزود: تعريف رابطه دختر و پسر در بستر فرهنگ كه در تعارض درگيري با ارزشهاي مطلوب جامعه قرار نگيرد، مي‌تواند تا حدي از التهابات جوان بكاهد كه البته كار دشواري است چرا كه در گذشته نه چندان دو، حتي برگزاري چنين همايش‌هايي يك تابو تلقي مي‌شود. بنابراين برگزاري اين چنين همايش‌هايي نشانگر احساس نياز جامعه نسبت به برپايي چنين نشستهايي است.

دكترشكوه نوابي‌نژاد: زيبايي دختر اولويت اول انتخاب همسر براي دانشجويان علوم‌پزشكي است
دكتر محمد كرمي: دختران براي خواستگاري از پسرها كمي محتاط‌ترعمل كنند

دكتر كرمي در مقام پاسخگويي به پرسش يكي از دانشجويان درباره اين كه با توجه به افزايش فاصله بين بلوغ جنسي و ازدواج رسمي در كشور و با توجه به تبعات ناگوار سركوب نياز جنسي در اين دوره، چه بايد كرد؟، گفت: قطعا زندگي امروز ضروت‌هايي دارد كه همه نرمال نيستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، اين كارشناس در همايش آسيب‌شناسي روابط دختر و پسر، افزود: يكي از اين ضرورت‌ها طول كشيدن دوره رياضت جنسي است كه بايد چه در دنياي در حال گذار و حتي در دنياي مدرن بايد بپذيريم، ولي بايد با ارائه راهكارهايي اين فاصله را به حداقل رساند و همچنين براي ارضاي جنسي دردوره رياضت جنسي، مدلهايي را پيشنهاد كرد.

وي در ادامه تنها راه ارضاي جنسي افراد در اين دوره را ازدواج دائمي و قطعي عنوان كرد و افزود: بايد نرمها و مدلهاي جديدي با همان قيد و بند و حدود ازدواج فراهم شود.

دكتر شكوه نوابي‌نژاد نيز به ارائه راهكارهايي براي كاهش آسيب طولاني شدن فاصله بين بلوغ جنسي و ازدواج به دانشجويان پرداخت و گفت: ما بايد بياموزيم كه هرچند نيازهاي قوي در ما وجود داشته باشد، ولي بايد بين آنها تقدم و تاخر بخشيد و با به تعويق انداختن و ارضاي برخي از آنها و نيازهاي ديگري را تقدم داد و همچنين بايد از ورود به فضاهايي كه سبب تشديد نيازهاي جنسي مي‌شود، اجنتاب كرد.

دكتر نوابي‌نژاد در پاسخ سوال يكي از دانشجويان در مورد معيارهاي انتخاب همسر، گفت: جوانان بايد معيارهاي ازدواج را در ذهن خود صادقانه اولويت‌بندي كنند و سپس اقدام همسرشان را انتخاب كنند.

وي در ادامه زيبايي دختر را يكي از اولويت‌هاي مهم در ميان پسرها خواند و افزود: طي تحقيقي كه در زمينه اولويت‌هاي ويژگي‌هاي شخصيتي پسر و دختر در دانشكده‌هاي مختلف انجام داده‌ايم، متوجه شديم دانشجويان علوم انساني و به خصوص روانشناسي زيبايي دختررا اولويت سوم خود قرار دادند در صورتي كه همين معيار براي دانشجويان پزشكي اولويت اول بود كه البته اين معيار ثابت نيست و در شرايط محيطي و زماني و تعاملاتي افراد با ديگران تغيير مي‌كنند.

دكتر كرمي نيز تصريح كرد: متاسفانه نگاه توام با هويت جنسي نسبت به زنان هم جوامع مدرن و هم سنتي و همچنين در نزد دو جنس وجود دارد . چنان چه گروهي تمام هويت زن را جنسيت او مي‌پندارند و پس معتقد كه بايد او را در گوني كرد و در خانه زنداني كرد و عده‌اي ديگر نيز همچنين بيان مي‌كنند تمام هويت زن را جنسيت اوست. پس اولا بايد عريان نمايش داد تا هويت جنسيتي او آشكار شود. در صورتي كه زنان دوست دارند به عنوان يك انسان در جامعه مطرح شوند.

در ادامه جلسه يكي از دانشجويان دختري كه داستان عاشق شدن خود به يكي از همكلاسان پسر و شرم از بيان اين علاقه را تعريف كرده بود، از ميهمانان خواستار راهنمايي شد.

دكتر كرمي نيز كه اين مساله خواستگاري دختران از پسران را مشكل بسياري از دختران عنوان كرد، افزود: خواستگاري دختران از پسران اشكالي ندارد. ولي در جامعه ما به دليل وجود سنت ريشه‌دار خواستگاري پسرها از دخترها اگر ازدواجي بر مبناي خواستگاري دختر از پسر تشكيل شود، در صورت كوچكترين مشكل در زندگي، مرد با اين بيان كه تو خودت را به من چسباندي و من تو را نمي‌خواستم موجبات آزار و سرخوردگي همسر خود را فراهم مي‌كند. بنابراين به نفع دختران است كه براي خواستگاري از پسرها كمي محتاط‌تر عمل كنند.

درادامه نوابي‌نژاد پسرها را برخلاف ظاهرشان بسيار حساس و ضربه‌پذير ناميد و افزود: دختران توانايي زيادي در انطباق و سازگاري با شرايط از جمله شكست عاطفي را دارند،ولي پسرها برخلاف ظاهرشان بسيار آسيب‌پذير هستند.

وي در ادامه به دانشجويان توصيه كرد: دانشجويان بايد پس از چند ترم درس خواندن به فكر همسرگزيني در دانشگاه بپردازند.

نوابي‌نژاد در ادامه در تاييد اين مطلب داستان يكي از مراجعان خود را تعريف كرد و گفت: چندي پيش پسر دانشجوي سال اولي به من مراجعه كرد و گفت من از روستاي خودمان كه به دانشگاه آمدم با حجم زياد دختران مواجه شدم كه موجب ذوق و بهت زدگي من شد تا آن جا كه من تمايل داشتم، بنشينم و دانشجويان دختر را ببينم تا بالاخره به يكي از آنها علاقمند شدم و تصوير قلب تيرخورده و خونيني را كشيدم و به آن دختر همكلاسيم دادم و او نيز از من گرفت و فردا از كميته انضباطي من را خواستند و درمورد تصوير مرا بازخواست كردند.

نوابي‌نژاد من نيز به او توصيه كردم كه چند سال دست نگه دارد و سپس همسر خود را انتخاب كند و سپس از چند سال مجددا در حالي كه دختر دلخواه خود را يافته و ازدواج كرده بود به من مراجعه كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016