سه شنبه 2 دی 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي!؟ گزارش ايلنا از روند تغيير نام خيابانها و معابر

تهران- خبرگزاري كار ايران
تغيير نام هر خيابان و كوچه در شهر تهران از درخواستهايي است كه هر يك از شهروندان مي‌‏توانند داشته باشند. اين درخواست هيچ فرقي با درخواست امام جماعت مسجد محل يا همه اعضاي محل ندارد.
بنا بر گزارش سرويس اجتماعي ايلنا، كميسيون نامگذاري شوراي شهر دوم كه بسيار فعالتراز كميسيون مشابه خود در دورة قبلي بوده است، پنج عضو دارد، دكتر شيباني، رييس، دكتر معتمدي آذر، نائب رييس، خسروي وفا عضو و مدير كل روابط عمومي شوراي شهر و شهرداري كساني هستند كه به دليل شغلشان اطلاعات فراواني از بافت محلات و شهر دارند.
كميسيون نامگذاري شوراي شهر اول در زمان فعاليتش نام 16 مكان را تغيير داد كه از آن جمله اند: نامگذاري خيابان دانشكده به خيابان علم و صنعت ايران، نامگذاري بوستان در حال احداث، واقع در محدوده منطقه 2 شهرداري تهران به نام بوستان گفتگو، خيابان قلقلي به نام خيابان ستايش و... .
اين كميسيون نامگذاري شوراي شهر اول در زمان فعاليتش كه به گفته حميدرضا اكبري مقدم، مدير كل روابط عمومي شوراي شهر دوم تهران، منحصر به 2 سال اول شكل گيري شورا بوده و در 2 سال پاياني فعاليتي نمي‌‏كرده، طرح هاي ديگري نيز در دست داشته است، از آن جمله نامگذاري خيابان جهان كودك به نام كتابخانه ملي يا طرح دو فوريتي نامگذاري ميدان كاج سعادت آباد به ميدان مصدق كه در تاريخ 10 اسفند 78 ، يك فوريت آن به تصويب مي‌‏رسد و هم اكنون به دليل اينكه درخواست كنندة مشخصي ندارد در شوراي شهر دوم مسكوت مانده است.
در زمان شوراي شهر اول، اعضاي كميسيون نامگذاري دكتر صديقه وسمقي به عنوان رييس كميسيون و مدير كل روابط عمومي شورا، مهندس حقيقي، فاطمه جلايي پور، عباس دوزدوزاني و فيروزآبادي به عنوان مدير كل روابط عمومي شهرداري تهران فعاليت مي‌‏كردند.
به اعتقاد اكبري مقدم، از آنجايي كه اعضاي شوراي شهر اول داراي درگيري بوده‌‏اند و به جنبه‌‏هاي رسانه‌‏اي و تبليغاتي اهميت بسيار مي‌‏دادند و 300 پرونده‌‏ از سال 79 تاكنون، براي وارثان خود به جاي گذاشته‌‏اند،شوراي شهر دوم از زمان تشكيل تاكنون كمتر از 10 درخواست براي تغيير نام خيابان‌‏ها و معابر دريافت كرده است، ولي با اين وجود براي اينكه به كارهاي مردم در كمترين مدت رسيدگي كند، پي تمام تبليغات منفي را به تن ماليده و به يكباره 50 پرونده نامگذاري براي راي‌‏گيري به صحن علني شورا مي‌‏فرستد.
مهمترين پرونده‌‏هايي كه شوراي شهر براي نامگذاري بررسي مي‌‏كند، پرونده هايي است كه از سوي وزارت امور خارجه مطرح مي‌‏شود كه بايد در خصوص اين پرونده‌‏ها به دقت بررسي شود و چند وجه در مورد آنها در نظر گرفته شود.
در كار نامگذاري متقابل بين كشورها، لزوم وجود كار متقابل و نيز در نظر گرفتن موقعيت خيابان نامگذاري شده در كشور مقابل، بسيار اهميت دارد.
از مهمترين پرونده‌‏هايي كه هم اكنون كميسيون نامگذاري شوراي شهر بررسي مي‌‏كند، درخواست تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي است كه درخواست اوليه‌‏اش در سال 79 مطرح شد، كه در آن زمان شوراي شهر استعلام مجددي را از وزارت امور خارجه به عمل مي‌‏آورد.
مدير كل روابط عمومي شوراي شهر تهران از احتمال تغيير نام خيابان خالد اسلامي به خيابان الازهر يا يكي از شخصيت‌‏هاي برجسته مصري خبر مي‌‏دهد و مي‌‏گويد: اين اتفاق در صورتي مي‌‏افتد كه شرايط متقابل در مورد ايران نيز به اجرا درآيد. اين در حالي است كه پس از ديدار رئيس جمهور و حسني مبارك، رئيس جمهور مصر در هفته‌‏هاي آتي به تهران سفر خواهد كرد.
درخواست تغيير نام يك خيابان گاهي اوقات نيز از سوي بنياد شهيد، شهرداري، خانواده شهداء و يا ساير ارگان‌‏ها و نهادهاي دولتي مطرح مي‌‏شود، همچنين بيشترين درخواست‌‏ها از مناطق 4 و 15 تهران است، چرا كه در اين مناطق تغيير معابر زيادي صورت گرفته است.
به گفته اكبري مقدم، عضو كميسيون نامگذاري، بر اساس ضابطه موجود بين اعضاي اين كميسيون، نبايد نام شهيدي را از كوچه‌‏اي برداشت و نام شهيد ديگري را بر روي آن معبر گذاشت، همچنين اگر نام قبلي معبري متعارف باشد، اعضاء نام آن را حفظ مي‌‏كنند و نام جديد پيشنهادي را به عنوان "يادبود" بر كوچه مي‌‏گذارند.
اين كميسيون همچنين تصميم گرفته است تا از تغيير نام خيابان‌‏هاي قديمي خودداري كند و چرا كه مردم با اين نام ها ارتباط برقرار كرده‌‏اند و آن نام ها نيز از لحاظ سياسي و اخلاقي مشكلي ندارد.
به گفته اكبري مقدم، بر اساس آئين نامه‌‏اي كه در كميسيون نامگذاري به تصويب رسيده است، نامگذاري معابر زير 16 متر برعهده شورايي خواهد بود كه در شهرداري مناطق تشكيل مي‌‏شود كه در صورت تصويب شوراي موجود در مناطق، نام گذاشته شده به طور مستقيم براي تصويب به صحن علني شوراي شهر خواهد رفت.
معتمدي آذري، عضو شورا و كميسيون نامگذاري مي‌‏گويد: براي تغيير نام خيابان‌‏ها مطابق تبصره 3 ماده يك كميسيون نامگذاري بايد با افراد ذيصلاح نظير اساتيد، صاحب نظران ادبيات، علوم اجتماعي و آگاهان و معتمدين محلي مشورت شود.
وي مي افزايد: در كميسيون نامگذاري، اعضاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي، سازمان صدا و سيما، شوراي فرهنگ عمومي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجمع نمايندگان تهران در مجلس و استانداري نيز بدون حق راي شركت مي‌‏كنند.
در كميسيون نامگذاري شوراي شهر بايد براي شهرك‌‏ها، كوي‌‏ها، ميادين، بازارها و سراها، پرديس‌‏ها، بوستان و اماكن عمومي از نام و براي خيابان ها و معابر شهر، كوچه و بن بست‌‏ها از شماره ترتيبي يا به طور تركيبي از نام و شماره استفاده شود.
اسامي كه براي خيابان‌‏ها انتخاب مي‌‏شود، بايد تقويت كننده روابط برادرانه، دوستانه و صلح‌‏آميز با كشورها و جوامع بين الملل باشد و به حقوق بشر و قوانين و مقررات بين‌‏المللي احترام گذارد.
يكي از مهمترين مسائلي كه در نامگذاري‌‏ها مورد توجه قرار مي‌‏گيرد، اين است كه اين اسامي با منزلت نظام و شهروندان متعارض نداشته باشد، از همين رو است كه اكبري مقدم، نامگذاري خيابان‌‏هاي شهر تهران را غير سياسي مي‌‏داند و مي‌‏گويد: بررسي درخواست يك نام چگونه مي‌‏تواند سياسي باشد در حالي كه بسياري از نامگذاري‌‏هايي كه هم اكنون در شورا به تصويب مي‌‏رسد مانند نامگذاري خياباني به نام شهيد لاجوردي از سال 80 مطرح شده بود.
اعضاي كميسيون نامگذاري هفته‌‏اي چند جلسه مي‌‏گذارند، سعي مي‌‏كنند كه به تمام جنبه ها براي نامگذاري يك خيابان توجه كنند، بعد از بررسي نامها و تصويب آن در كميسيون، مصوبات خود را به صحن مي‌‏فرستند و شوراي شهر نيز با يك جلسه علني- بدون حضور مستمع- به يكباره 10 نام جديد را براي 10 كوچة بن بست برمي‌‏گزيند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016