پنجشنبه 25 دی 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حجاب درپوشش سر واجب نيست، حسين خداداد

به نام خدا كه اجبار و اكراه را در دين حرام خواند

جناب آقاي احمد قابل نوشتند كه: (( نظر فقهي شخصي من اين است كه پوشش سر واجب نيست ))
جناب اقاي احمد قابل شجاعتي بخرج دادند كه در مورد مسئله ساده پوشش سر، حكم قائم به خود بدهند و هيچگونه ترسي از كسي نداشته است. يعني ايشان ثابت كردند كه هيچگونه حكم اجبار پوشش سر در دين وجود ندارد. در حالي كه هيچ مدرك ديني وجود ندارد كه بر پوشش سر اجباري دلالت كند متاسفانه 25 سال بايد تلاش مي شد كه به اين سخن برسيم. دانشمند عزيز جناب آقاي احمد قابل حجاب را واجب مي دانند ولي پوشش سر را واجب نمي دانند.

حال خيلي از افراد خواهند پرسيد كه چرا امروز اين سخن گفته مي شود و چرا زودتر از اين كسي سخني نگفت. بايد به عرض برسانم كه خيلي از افراد در اين مورد سخن گفتند و حتي در اين مورد به زندان رفتند. ولي بايد توجه كرد هر پرسشي زمانه خود را دارد. خيلي از افراد هنوز مي گويند در زمان حال بايد سكوت كرد و مدت بيشتري لازم داريم تا اين سخن را گفت.

افرادي كه هر واجب را با زور سرنيزه مي دانند و هنوز اختيار را درك نكرده اند نمي گذارند كسي حرفي بزند. ولي امروز با نگرش به جامعه و اجازه تفكر در امر دين به سادگي مي توان اين عمل ضد اسلامي را عنوان كرد. نه فقط اجبار بلكه هر اكراهي در امر دين حرام است. متاسفانه هنوز علماء اكثرا سكوت مي كنند و مصلحت انديشي مي كنند. ولي انتظار داريم آقايان منتظري، صانعي و اردبيلي در اين مورد فتوا بدهند. اگر حتي پوشش سر را واجب مي دانند ولي بايد شفاف دين رسول خدا (ص) را بيان كنند كه اجبار و زور در پوشش سر حرام است.

در ايران حتي اهل كتاب و زناني كه ديگر سن و سالي از آنها گذشته است به پوشش سر اجبار مي شوند كه خود بر خلاف ايات قران است. حتي زنان مسلماني كه نمي خواهند پوشش سر داشته باشند نيز محترم هستند و هيچ كس حق ندارد با زور و نيروي انتظامي آنان را مجبور كند. اختيار در امر پوشش سر واجب است و هيچ مجتهدي تا امروز فتواي اجبار نداده است. هر كشوري كه با قانون پوشش سر را اجبار كند و يا با اجبار بردارد ضد حقوق بشرعمل كرده است.

متاسفانه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي رد صلاحيت خود روز ها در مجلس تحصن مي كنند ولي براي حقوق نصف جامعه كه زنان مي باشند، هيچ گونه حركتي نمي كنند. راستي اگر مردم نامه و اي ميل بنويسند و براي حقوق زنان به مراجع ديني و نمايندگان فشار بياورند شايد حركتي انجام شود. ولي ما ياد گرفته ايم كه قدرت مقدس است و اگر قدرت به نام دين باشد، پرستش مي شود!؟

بعد از هفدم دي ماه 1314، كه رضاخان كشف حجاب كرد، تمام هدف حوزه علميه بر اين شد كه حجاب را به هر صورت برگذار كند كه منجر به انقلاب 1357 شد و اولين درخواست اين بود كه پوشش سر قانون بشود. اين ناراحتي از رضاخان تبديل به يك افراط ديني شد. اين كينه تنها دليل اجبار بود. متاسفانه انقلاب عنوان انقلاب حجاب را به خود گرفت. تبديل اختياربه اجبار صورت گرفت. حيات پوشش سر در اختيار است و كساني كه دنبال اين اختيار هستند ، كافر و دشمن نيستند بلكه دنبال احياي حجاب هستند. پوشش سر بايد با نيت و قلب صورت بگيرد كه در جامعه شناخته شوند و نه از روي اجبار و محاكمه. هر شخصي كه موافق اجبار و زور در پوشش سر است ، خود ضد اسلام و مسئله حجاب است. قاتلان پوشش سر كساني هستند كه اجبار را در آن مطلوب مي دانند.

امروز وقت آن رسيده است كه به حقوق زنان احترام گذاشت و بيان كرد كه اسلام طرفدار زنان است. توجه كنيد هنگامي كه دكتر و استاد بزرگ اقاي آقاجري فتواي آيت الله صانعي در مورد مساوات ديه زن و مرد را بازگو كرد ، مجلس سخنراني ايشان بهم خورد. ايا افراطيون ظاهرا مقدس نما نمي توانند ببينند كه فتواي مرجع تقليد چيز ديگري است؟ اگر بگوييم سنگسار در اسلام وجود ندارد، برده داري حرام است، زن نيز حق طلاق دارد و طبق ايات قران كريم، ذبح و غذاي اهل كتاب مورد قبول قران است، ما را كافر و دشمن مي خوانند. ايا اين است حكومت علوي و عدالت؟

پوشش سر اجباري ، ستون استبداد ديني قرار دارد مسئله كوچكي نيست. اگر بتوان با پوشش سر اجباري مبارزه كرد، مي توان اساس و پايه استبداد ديني را درهم ريخت. همه مراجع معاصر ضد پوشش سر اجباري هستند و اين عمل را اسلامي نمي دانند. چقدر بايد صبر كرد تا اين مسئله روشن گردد؟ چرا بايد جوانان را گول بزنند و فقط بگويند حجاب از ضروريات دين است. اين سخن كليشه اي فقط تنفر را بوجود مي اورد. شفاف بگويند اگر مردانگي را در خود مي بينند كه پوشش سر طبق روش معصومين اجباري است. ولي خود مي دانند كه روش معصومين بر اختيار بوده است.

مرا زندان كنيد و شكنجه كنيد و باز از همه هموطنان مي خواهم دنبال حقوق مردم باشند و بخصوص زنان مظلوم ايران. بنده حقوق ساده اسلامي را براي مملكت خود مي خواهم و پوشش سر اختياري جز اين نيست. اي كساني كه دنبال حقوق بشر و ازادي هستيد، چه چيزي مهمتر از اين كه پوشش سر اختياري باشد؟ نبايد حجاب را با پوشش سر يكي خواند. حجاب خود متغيير است و عرف هر جامعه را بايد در نظر گرفت. زمان و مكان باعث تغيير در پوشش سر مي شود ولي باز از احكام اختياري است و دولت حق دخالت ندارد و نبايد با شمشير بر سر زنان ايستادگي كند. اي كساني كه مي گوييد كه بايد به قانون احترام گذاشت. ايا به قانون ضد اسلامي نيز بايد احترام گذاشت؟ پس بگوييد به قانون رضا خان و فرانسه نيز بايد احترام گذاشت. فقط قانوني كه دوست داريد مورد احترام است؟

از همه مي خواهم در اين راه تلاش كنند و با سخنان شفاف با مراجع و نمايندگان سخن بگويند و حقوق مردم را درخواست كنند. اي ميل مراجع و مجلس و برخي از نمايندگان در سايتها موجود است. بنويسيد تا بتوان در اين مسئله حركتي عظيمي بوجود آورد. همه ما بايد دست در دست تلاش كنيم و بدانيد ازادي دادني نيست بلكه گرفتني است.

حسين خداداد
Hosseeinkhodadad@hotmail.com



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016