شنبه 25 بهمن 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك جامعه شناس: جشن والنتاين ريشه در فرهنگ ايراني ندارد، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
يكي از جامعه شناسان معتقد است كه جشن والنتاين با فرهنگ ايراني سخنيت ندارد و يك پديده فرهنگي وارداتي است .
مريم يوسفي جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سرويس اجتماعي ايلنا گفت: اگر جشن والنتاين در جامعه ما آنچنان پذيرفته نيست. زيرا چندان قدمتي ندارد و مورد پذيرش خانواده ها نيست.
وي افزود : جامعه ما از نظر فرهنگي بازتر شده اما باز هم گروههاي رفتاري خاصي به اين جشن توجه دارند و بسياري از جوانان هنوز از چنين جشني بي خبر هستند.
به گفته يوسفي جشن والنتاين به نوعي روز پسر نام دارد و دختران در اين روز به پسراني كه علاقه دارند هديه اي مي دهند و اين روز را جشن مي گيرند.
گفتني است كه 24 فوريه روز والنتاين نام گرفته است. والنتاين نام كشيشي است كه در قرون و سطي براي حفظ عشق برخلاف دستور امپراطور زمان كه هر گونه ازدواجي را منع كرده بود يك پسر و دختر را به عقد هم در
مي آورد و در اين راه كشته مي شود.
يوسفي افزود : جشن والنتاين نفس زيباي دارد و به نوعي روز عشاق نام گرفته است كه در اين روز براي اثبات عشق به يكديگر هديه مي دهند.
وي با اشاره به اينكه اين پديده وارداتي است گفت : در يكي از نماز جمعه هاي تهران از سوي امام جمعه اعلام شد كه روز والنتاين را مي توانيم در روز تولد يكي از امامان ديني خود بگيريم تا با اعتقادات وباورهاي ايراني اسلامي مردم سنخيت بيشتري داشته باشد.
وي تصريح كرد :‌‏اگر اين روز چندان بين مردم نهادينه نشده به دليل مسايل فرهنگي- ديني كشور است و اينكه در ايران آنقدر اعياد و جشن هاي متفاوت از قبيل جشن قهرمان و روز و سيزده به در و ... وجود دارد كه اين روز به فراموشي سپرده مي شود.
يوسفي با انتقاد از عدم آگاهي مردم از ريشه هاي اعياد ديني و ايراني گفت : بسياري از دانشجويان و مردم هنوز از ريشه هاي برگزاري اعياد و جشن هاي ايراني بي خبر هستند و اگر جشن و النتاين چندان مورد توجه نيست به همين دليل است كه هنوز بسياري از جوانان اين روز را نمي شناسند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016