دوشنبه 16 شهریور 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ازدواج اینترنتی حرکت با چراغ خاموش، سمیه نصرتی و امیررضا پرحلم، خبرگزاری سینا

شاید روزی بشر نیاز به شکار حیوان را جزو ملزومات زندگی خود می دانست اما امروزه استفاده از وسایل ارتباط جمعی چون اینترنت،ماهواره و رایانه جزو لاینفک زندگی انسان شده است.
دنیای جدید شیوه نوین را برای زندگی می طلبد و زندگی نسل جدید با نسل گذشته متفاوت شده است به طوری که بسیاری از افراد ترجیح می دهند امور روزمره و گاه ضروری زندگی خود از جمله ازدواج را از طریق اینترنت پیگیری کنند.
اینروزها بحث ازدواج اینترنتی نیز به یکی از مباحث مورد علاقه برخی جوانان تبدیل شده است که شریک زندگی آینده خود را از آن طریق می یابند.
"مهرناز مرشدی خرم"که خود ازدواج اینترنتی کرده است، می گوید: قصدم از چت تنها یافتن همسر نبود بلکه پرکردن تنهایی خویش را می جستم اما از همین طریق با همسرم آشنا شدم.
وی می گوید:درجامعه ما که دخترها نمی توانند با چندنفر در مورد ازدواج ارتباط برقرار کنند،"چت"و سایت های مختلف همسریابی می توانند مفید باشد.
این دختر جوان تصریح می کند:در اینترنت دامنه انتخاب وسیع است و همچنین چون ظاهر فرد را نمی بینید بیشتر به تفکر وی اهمیت می دهید.اگر فاکتورهای ذهنی شما را نداشت،خیلی راحت با یک فرد دیگر در زمینه ازدواج صحبت می کنید.
وی تاکید می کند:در اینترنت کسی ، دیگری را نمی شناسد به همین دلیل جواب های صریحتر می شنوید اما در مراسم خواستگاری به صورت سنتی چون به ظواهر اهمیت داده می شود، به مسائل همراه با ریا پرداخته شود و وقتی مراسم خواستگاری با یک صحبت کوتاه میان دختر و پسر به اتمام می رسد باید دختر بر اساس ظاهر فرد به پیشنهاد ازدواج پاسخ دهد.
مهرناز معتقد است:ارتباط افراد در اینترنت با هدف ازدواج با راستی و صداقت توام است.
وی می افزاید:در ازدواج اینترنتی تشریفات جایگاهی ندارد اما در ازدواج اینترنتی در گام نخست ارتباط کلامی مهم است و در گام بعد خانواده موثر می باشد.
این دختر 28 ساله 50 درصد ازدواج اینترنتی را با اطمینان تایید می کند و می گوید:50 درصد دیگر نیز نه تنها در ازدواج بلکه در سایر ازدواج ها نیز توکل است.
مهرناز چت را مقدمه مناسبی برای آشنایی می شناسد و می گوید:اینترنت محدودیت زمانی و مکانی ندارد و می توان در جامعه که دختران محدودیت خاصی برای صحبت و انتخاب پسران دارند با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند.
وی فعالیت سایت های همسریابی را نیز مثبت می خواند و می گوید:گام مناسبی از طریق این شناخت دختران و پسران برداشته می شود اما من از این روش استفاده نکرده ام.
"فریماه ارجمندی" جوان دیگری است که سایت مورد علاقه خود را که مربوط به همسریابی است معرفی می کند.
در صفحه نخست این سایت آمده است:"ورود به این سایت اختیاری است در صورتیکه محتوی این سایت با نظرات شما سازگار نیست، آنرا ترک کنید.این سایت برای بزرگسالان (دارای سن قانونی 18 سال و بالاتر ) و افراد کمتر از این سن مجاز به ورود و استفاده از آن نمی باشند.این ازدواج مطابق موازین اسلامی است و از نظر پیرامون تشیع شرعی است. این نوع ازدواج در بسیاری از کشورها منع قانونی ندارد که در آن مهریه ذکر می شود."
فریماه درخصوص سایت SIGH.COM می گوید:در این سایت افراد تحت نظارت یک روحانی در یک محل مشخص با یکدیگر آشنا می شوند و خارج از این مکان نمی توانند همدیگر را ببینند.
به گفته وی جوانان در آنجا با یکدیگر صحبت می کنند و در صورت رسیدن به تفاهم با یکدیگر قرارهای بعدی را می گذارند.
این دختر جوان می افزاید:برای صحبت در همین زمان کوتاه نیز یک روحانی آنها را صیغه چند ساعته می کند که حق خارج شدن از آن مکان را در این مدت زمان ندارند.
وی نیز یکی از مزدوجین از طریق این سایت است و این نوع ازدواج را موفق می داند.
رضا حاجی بابایی همسر فریماه می گوید: نوآوری در جامعه با کنش افراد روبه رو می شود بدین معنی که وقتی سنت ها نو می شوند با آن مقابله صورت می گیرد زمانی که در ایران دوش حمام نیز آمد با آن مقابله صورت گرفت.
وی ازدواج اینترنتی را راه مناسبی برای پیدا کردن افراد مناسب برای دخترها از خارج کشور می داند و تاکید می کند: طبق آمار دختران در کشور تعدادشان بیش از پسران است برای توازن در ازدواج نباید راههای چون صیغه ازدواج موقت پیشنهاد شود. بهتر است برای همسریابی دختران از طریق ازدواج اینترنتی اقدام شود.
چندی پیش مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:اگر بی برنامگی در امر ازدواج،جامعه را اکنون با آمار جوانان در سن ازدواج مواجه کرده،در 10 سال آینده ما با کمبود 6 میلیون داماد روبرو خواهیم بود و دختران تحصیلکرده تا 20 سال آینده دیگر همترازی برای ازدواج نخواهند داشت.
دکتر معتمدی افزود:چنانچه برنامه ریزی در وضعیت، تعادل جمعیت و سواد 15 سال آینده این تعدل به نحوی به هم ریخته می شود که در آن زمان ارزش یک مردم تحصیلکرده برابر 15 زن تحصیلکرده خواهد بود، در حال حاضر نیز در برابر 10 مرد تحصیلکرده تنها یک زن تحصیلکرده در برخی پستهای مدیریتی جامعه قرار می گیرد.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ازدواج اینترنتی را برای گسترش آشنایی دختران با پسران مفید می داند و می گوید: ازدواج یکی از مهمترین حوادث زندگی انسان تلقی می شود به طوریکه حاصل آن تشکیل کانون خانواده به عنوان مهمترین و پایدارترین نهاد تربیتی در جامعه است.
"جواد آریان منش" با اشاره به کارکردهای متفاوت تربیتی، اجتماعی و فرهنگی خانواده می گوید:خانواده در اجتماع ایرانی جایگاه اساسی دارد و برای تحکیم خانواده ما به هر صورتی باید تلاش کرد.
به گفته این نماینده مجلس همسر گزینی اینترنتی در جامعه ایران یک پدیده نوظهور تلقی می شود و این پدیده در جوامعه غربی سابقه بیشتری دارد.
نماینده مشهد استفاده از رسانه های نوین را به تیغ دولبه تشبیه کرده و تاکید می کند:اگر جنبه آگاهی بخشی این وسیله نادیده گرفته شود و از با احساسی و ناآگاهی یک فرد بخواهد همسر از طریق اینترنت برگزیند و نقش اینترنت در تشکیل خانواده احساسی باشد و برپایه احساسات یک خانواده بنا شود، اینترنت را نباید در انتخاب همسر استفاده کرد اما اگر اینترنت بر آگاهی و آشنایی بیشتر طرفین ازدواج بیافزاید بسیار وسیله پسندیده ای است.
آریان منش می گوید:چون در فرهنگ ایرانی موانع زیادی برای ارتباط طولانی قبل از ازدواج بین خانواده های جوانان وجود دارد و جوانان نمی توانند با خصوصیات یکدیگر آشنا شوند استفاده از این ابزار برای آشنایی پیش از ازدواج مطلوب و مفید خواهد بود البته باید اطلاعات و خصوصیاتی که افراد از همدیگر می دهند خصوصیات واقعی باشد و فقط شرایط مثبت افراد گفته نشود.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نباید یک پدیده وارداتی را با همان شرایط که در خارج از ایران وجود دارد،در جامعه برپا کرد و باید ارزش های اسلامی در آن لحاظ شود.
آریان منش چت کردن را بیشتر برای سرگرمی می داند که نباید مهم تلقی شود.
به گفته وی"بعید است فردی برای کسب اطلاعات کامل و همسر گزینی واقعی به اینترنت مراجعه کند"
در کتاب دکتر جعفری (جامعه شناسی شهری) جلد دوم آمده است که در دوران قاجاریه نیز پنج نفر به عنوان دلالان و واسطان ازدواج بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آریان منش در این خصوص می گوید:هنوز هم افرادی هستند که با انگیزه های شرعی اطلاعات به خانواده دختران و پسران می دهند اما بعید به نظر می رسد که سایت های اینترنتی نیز با انگیزه های الهی این کار را انجام دهد.
وی می افزاید:اگر سایت های اینترنتی با برنامه ریزی از سوی مسوولان همراه باشد می تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به موسسات خیریه در خصوص ازدواج می گوید: هنوز هم موسسات خیریه زیادی برای ازدواج دختران و پسران وجود دارد.
ربع قرن از تاسیس حکومتی که وعده برپایی جامعه ای معنوی داده شده می گذارد که در آن نابهنجاری نباشد و هنوز خانواده ها نگران افزایش نابهنجاری های مختلف از سوی جوانان خود هستند. آمار مربوط به افزایش فحشا حکایت از گسترش ریشه ای آسیب های اجتماعی دارد.
برخی کارشناسان ازدواج اینترنتی را حرکت با چراغ خاموش و بی سروصدای زندگی تعبیر کرده و ترجیح می دهند پیش از آنکه در داخل یا خارج از کشور کسی را انتخاب کنند او را در سکوت بشاسند البته شکستن این سکوت کار را بر جوان سخت می کند.





















Copyright: gooya.com 2016