چهارشنبه 14 فروردین 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اجتماع بلاگر‌ها در برلين، صدای آلمان

در برلين بلاگرها گرد آمده‌اند تا در مورد امکانهای تازه در شبکه‌ی جهانی بحث کرده و با ديدی انتقادی تکامل و گسترش پديده‌ی وبلاگ را بررسی کنند. موضوع حفظ اطلاعات شخصی در شبکه نيز از موضوعات مهم کنفرانس برلين است.


شبکه به مثابه پهنه‌ی جمهوری

آنچه در فارسی "جمهوری" خوانده می‌شود، ترجمه‌ی واژه‌ی مرکب لاتين res publica است که در اصل "امر عموم" معنا می‌دهد. "امر عموم" را جمهوری خوانده‌اند، چون جمهور به معنای توده و کل مردم است؛ از "جمهوری" امر مربوط به جمهور، يعنی همان امر عمومی برداشت شده است.

بسياری چيزها امر عمومی است. آنچه عمومی است، فقط به امر سياسی که روی سرنوشت عموم تأثير می‌گذارد، محدود نمی‌شود. چيزهايی هستند که نخست امر عموم نيستند، يعنی به گروهی نخبه يا کلا اقليتی از مردم تعلق دارند، اما به تدريج وارد حوزه‌ی عمومی شده و به امر جمهور تبديل می‌گردند. پديده‌ی نوظهور وبلاگ چنين چيزی است. وبلاگ ابتدا روزنامه‌ يا گاه‌نامه‌ی شخصی عده‌‌ی خاصی بود، اما اکنون به يک امر عمومی تبديل شده، به يک حوزه‌ی جمهوری، به يک سپهر همگانی.

با اين تعبير و توضيح نبايستی تعجب کرد، وقتی اجتماعی در رابطه با وبلاگ تشکيل می‌شود، اين اجتماع خود را re:publica بنامد، يعنی به آن شرحی که آمد، امر عمومی يا جمهوری.

در اينجا اشاره به کنفرانس بلوگر‌ها و ديگر هـَـمـْـوَندان شبکه‌ی جهانی در برلين است، کنفرانسی سه روزه که روز چهارشنبه ۲ آوريل کار خود را آغاز کرد.


"توده‌ی انتقادی" در برلين

بحثگاه re:publica بزرگترين عرصه‌ی تبادل نظر در زمينه‌ی اينترنت در آلمان است. re:publica سال پيش کار خود را آغاز کرد، کاری که پربازتاب بود و انتظار می‌رود با کنفرانس امسال جای تثبيت‌شده در ميان کل بحثگاه‌های جهانی بيابد. موضوع کنفرانس برلين، در شعار آن به خوبی بازتاب يافته است: "توده‌ی انتقادی". اينترنت به يک امر توده‌ای تبديل شده و بايستی بررسی کرد که شکل متکاملی که تکنولوژی آن در قالبی که به اصطلاح "نسخه‌ی دوم وب" (Web 2.0) خوانده می‌شود، چه تأثيری بر روی آن می‌گذارد و چه امکان‌های تازه‌ای ايجاد می‌کند. پديده‌ی وبلاگ خود ديگر آن چيزی نيست که سه سال پيش بود. پيشتر حالت تجاری نداشت، اما اکنون وبلاگ‌هايی وجود دارند که با کار خود کسب درآمد می‌کنند. وبلاگ‌ها ابتدا در برابر ديگر رسانه‌ها ايستادند و موضعی انتقادی در قبال آنها داشتند. آيا باز هم می‌توان اميدوار بود که انتقادگری نقش مهمی در فرهنگ وبلاگ‌ها داشته باشد؟ در برلين در اين مورد بحث می‌شود. بحثهای انتقادی برای حفظ و گسترش فرهنگ انتقادی در شبکه‌ی جهانی مشغوليت ذهن بسياری از کاردانانی است که در re:publica گرد آمده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




موضوع حفظ اطلاعات شخصی

يکی از موضوع‌های مهم بحثگاه re:publica حفظ اطلاعات شخصی در شبکه است. در روز آخر کنفرانس، روز جمعه، قرار است در برلين اجتماع ويژه‌ای در مورد اين موضوع تشکيل شود: اجتماع مسئولان حفظ اطلاعات شخصی در دولت مرکزی و دولتهای ايالتی آلمان.





















Copyright: gooya.com 2016