چهارشنبه 4 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رشد ۵.۶ درصدی مرگ ‌و مير ناشی از مسموميت با گاز منوکسيدکربن، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
رييس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به رشد ۶/۵ درصدی مرگ و مير ناشی از مسموميت با گاز CO، از مرگ ۳۱۹ نفر بر اثر مسموميت با اين گاز در هشت ماهه امسال خبر داد.

به گزارش"ايلنا" محمد حسن عابدی در جمع خبرنگاران با بيان اين‌‏که ابتدای امسال تا پايان آبان ‌ماه، ۳۱۹ تن بر اثر مسموميت با گاز CO جان خود را از دست داده‌اند، که ۹۲ تن آن‌ها زن و ۲۲۷ تن نيز مرد بوده‌اند، اظهار کرد: در سال ۸۶، يک هزار و ۲۴ تن در کشور جان باختند که تعداد بسياری از اين مرگ و ميرها در نيمه دوم سال اتفاق افتاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عابدی با بيان اين‌‏که تعداد افرادی که براثر مسموميت با گاز CO در هشت ماهه سال گذشته جان خود را از دست دادند، ۳۰۲ تن بود که اين آمار در هشت ‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶/۵ درصد افزايش يافته است، ادامه داد: در نيمه اول سال ۸۶ ميزان مرگ و مير ناشی از مسموميت با گاز CO در مقايسه با مدت مشابه سال ۸۵ ، ۱۷ درصد کاهش داشت، اما به دليل سرد شدن ناگهانی هوا در دی ماه سال گذشته، تعداد اين مرگ و مير‌ها، ۵/۲ درصد افزايش يافت.
به گفته رييس سازمان پزشکی قانونی کشور، در هشت ماهه امسال، بيشترين ميزان مرگ بر اثر مسموميت با گاز منوکسيد کربن در استان تهران بوده و استان‌های آذربايجان شرقی، خراسان رضوی، لرستان و کرمان نيز بعد از تهران بيشترين ميزان مرگ به دليل گازگرفتگی را از آن خود کردند.
وی سوخت ناقص مواد سوختنی که در ايران را بيشتر مربوط به نفت و گاز عنوان کرد و يکی از دلايلی بروز اين مشکل را کمبود اکسيژن و نقص فنی سيستم‌های گرمايشی دانست و ادامه داد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش و نامناسب بودن مسير خروجی سيستم‌های گرمايشی، از ديگر عوامل بروز مسموميت با گاز منوکسيد کربن است.
عابدی اظهار کرد: استفاده از وسايل گرمازا غيراستاندارد مانند گاز پيکنيک که برخی رانندگان خودروهای سنگين برای گرم کردن خودروهايشان استفاده می‌کنند، باعث بروز بسياری از مرگ ‌و ميرها با گاز CO می‌شود، اين در حالی است که آمار اين مسموميت‌ها در بين کارگران ساختمانی نيز بالاست.
وی با بيان اين که افزايش سطح آگاهی های مردم، توجه به نکات ايمنی و استانداردها همچنين فرهنگ‌سازی مناسب در کاهش آمار مرگ و مير ناشی از مسموميت با گاز منوکسيد کربن بسيار موثر است، افزود: کنترل منظم وسايل گرمايشی و گرم کردن محيط با وسايلی که دارای استانداردهای مناسب هستند، ميزان وقوع حادثه‌های ناگوار را در اين زمينه کاهش خواهد داد.
عابدی استفاده از درزگير در خانه‌ها که به منظور جلوگيری از اتلاف انرژی به کار برده می‌شود را از نظر ايمنی غيراستاندارد عنوان کرد و گفت: بايد توجه داشت که وجود منفذی کوچک برای ورود هوا به محيط ضروری است و نبايد تمام درزها به طور کامل بسته شود.
رييس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره ميزان وقوع قتل‌های عمدی توسط گاز منوکسيد کربن نيز اظهار کرد: ارتکاب اين گونه جنايت‌ها در گذشته شايع بود، اما امروز به دليل آن که به سرعت در مراجع تشخيص، چگونگی و علت جنايات مشخص می‌شود،‌اين گونه قتل‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد.
عابدی درباره ميزان پرونده‌های مربوط به شکايات پزشکی در سال جاری نيز، گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار پرونده شکايات پزشکی به سازمان پزشکی قانونی گزارش شده که بيشترين شکايات مربوط به خدمات پزشکی بوده است.
وی ادامه داد: رشته‌های جراحی، اروتوپد و‌پزشکان عمومی بيشترين ميزان شکايات را به خود اختصاص داده‌اند، اين درحالی است که در سيستم‌های پزشکی پس از رسيدگی، به ندرت بحث عمدی بودن موضوعات شکايت مطرح می‌شود، بلکه در اين پرونده‌ها بحث قصور مطرح است.





















Copyright: gooya.com 2016