پنجشنبه 19 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سالن های خالی از مد، گزارشی از نمايشگاه بين المللی مد و لباس در تهران، ترانه بنی يعقوب، همشهری عصر

موکتهای يکدست قرمز رنگ سالن و غرفه هائی که بيش از اندازه خالی به نظر می آيند اولين چيزی است که نظرت را در اولين نمايشگا بين المللی مد و لباس به خود جلب می کند.اين نمايشگاه که از روز سوم دی ماه رسما افتتاح شده تا ۶ دی ماه به کار خود ادامه می دهد .نمايشگاهی که با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط يک شرکت خصوصی در محل دائمی نمايشگاههای بين المللی به منظور تحول در صنعت مد ايران برگزار شده است .

مسئولان برگزاری نمايشگاه پيش ازبر گزاری ان گفته بودند که اين نمايشگاه برخلاف نمايشگاههای قبلی که برای مد برگزار شده و از طرح‌ها و لباسهائی استفاده کرده بود که به هيچ وجه امکان استفاده از آن در جامعه وجود نداشت در اين نمايشگاه لباسها ، با توجه به شئون اسلامی طراحی و برای جامعه قابل استفاده است .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بر گزارکنندگان البته منظورشان برگزاری نمايش های زنده لباس و نمايشگاه توسط امور بانوان استانداری تهران است که با نام زنان سرزمين من چند دوره در تهران برگزار شده است .

سالن ۸و ۹ نمايشگاه بين المللی محل عرضه محصولات اين نمايشگاه است محصولاتی که طبق قوانين شرکت نمايشگاهها فقط برای بازديد و نه فروش نمايش داده می شد .

ساعت ۱۰صبح است و جمعيت نسبتا زيادی برای بازديد در راهروهای نمايشگاه قدم می زنند . بازديدکنندگان بيشتر جوان هستند و با اشتياق زياد سراغ غرفه ها می روند .به انتهای سالن که می رسی خيلی زودمی فهمی که غرفه ها با محصولات اندکی پر شده اند . بسياری از غرفه ها نيزدر انتهای سالن خالی رها شده اند .

همان ابتدای سالن غرفه کشور اکراين به چشم می خورد يکی از دو کشور خارجی که به همراه ترکيه در اين نمايشگاه حضور دارد . غرفه کوچک است و با چند روميزی و شال گردن که خيلی زياد به دست دوزی های سنتی ايران شباهت دارد تزئين شده است .

غرفه های ديگر بيشتر لباس های زنانه سنتی عرضه می کنند. يک غرفه بزرگ لباسهای زنانه در ميان ساير غرفه ها خودنمائی می کند. مهلا زمانی طراح لباس که سال هاست طراحی لباسهای سنتی را بر عهده دارد مسئول اين غرفه است .

کمی که از اين غرفه دور می شوی غرفه ای را می بينی که اسپری و عطر هايش را به معرض نمايش گذاشته ؛پسر جوانی که مسئول غرفه است آدرس فروشگاهی که مردم می توانند همان محصولات ارايشی را از ان تهيه کنند ارائه می دهد .

يکی از بازديد کنندگان با تعجب از صاحب غرفه می پرسد :" نمايشگاه مد و لباس چه ربطی به اسپری و عطر دارد .مسئول غرفه که خنده يک لحظه از لبانش دور نمی شود می گويد : "به هر حال عطر و ادکلن هم نوعی مد است ." بازديد کننده زير لب غر غر می کند و از غرفه دور ميشود .

به سمت ديگر سالن که می روی از اين صحنه ها زياد می بينی غرفه هائی که وجودشان چندان توجيهی با نمايشگاه مد و لباس ندارد . يکی از غرفه ها پر از شيرينی است . شيرينی های خوش اب و رنگی که در بسته بندی های زيبا ارائه شده اند کنار شيرينی ها کارت کوچکی ديده می شود که نام عرضه کننده را معرفی می کند . کمی ان سوتر زنی هندوانه ای را به شکل گل طراحی می کند چند زن دورش را گرفته و به نحوه تغيير هندوانه به گل خيره شده اند . غرفه پر است از تصاوير سفره ارائی صاحب غرفه اما سرش را از هندوانه اش بلند نمی کند و به دقت با کاردک کوچکی که شبيه سوزن است هندوانه اش را شکل می دهد .

يکی از غرفه ها با دود و مه زياد اطرافش بازديد کنندگان بيشتری دارد . طراحان لباس درباره لباسهايشان به بازديد کنندگان توضيح می دهند يکی از آنها آدرس خانه اش را به بازديد کنندگان می دهد .

نرگس طباطبائی يکی از اين طراحان است. غرفه اش پر است از لباسهای رنگارنگ و محلی او می گويد :"من عاشق رنگ و لياسم اين کار را انتخاب کردم تا سليقه مردم را نسبت به خريد لباس تغيير دهم چرا مردم انقدر رنگ تيره می پوشند و از رنگ های روشن اجتناب می کنند . مگر اين لباسها چه عيبی دارد هم پو شيده اند و هم زيبا .

چند دختر بازيد کننده به لباسهای اين غرفه نظری می اندازند ."اين لباسها را که نمی شود در خيابان پو شيد نه قشنگند و نه مناسب خيابان گشت ارشاد با ديدن چنين لباسهائی زود دستگيرمان می کند "

طباطبائی اما اين عقيده مردم را تصور می داند :مردم به پو شيدن لباسهای يک جور که فرم های يکسانی دارند عادت کرده اند در حاليکه اين لباسها هيچ موردی ندارند . جوانان عادت کرده اند فقط به سراغ مارک های معرف بروند و با قيمت های گزاف لباس بخرند .با اين روند صنعت پارچه کشورمان نابود می شود بايد ذهنيت مردم را نسبت به لباسهای ايرانی تغيير داد ."

برخی از مارک های معروف هم در اين نمايشگاه غرفه دارند مارکهای معرو ف ايتاليائی و فرانسوی نقش پر رنگ تری در اين ميان دارند . بيشتر مارکها همان هائی هستند که فروشگاه های پر زرق و برق شان را در شهر تهران می بينيم .

مينو پايدار طراح لباس و عضو هيات علمی دانشگاه الزهرا در يکی از غرفه های اين نمايشگاه نشسته است در اين غرفه به جز دو لباس سنتی لباس ديگری به چشم نمی خورد. او خود لباس سنتی طوسی رنگ زيبائی بر تن دارد .
معتقد است ايران در صنعت مدسازی خيلی ضعيف نيست و تنها کانال ارتباطی بين دو بخش دانشگاهی و صنعت مان ضعيف است که موجب شده تا کنون پتانسيلهای دانشجويان طراحی لباس شکوفا نشود ."
او وجود انجمن طراحی لباس را در حل اين مشکل مهم می داند :"انجمن طراحی لباس يک تشکل تخصصی است و می تواند از اين قشر حمايت کند و رابطه بين دو بخش را تقويت کند .در تمام دنيا مرکز مدی وجود دارد که استاندارها را به تمام اسپانسرها ارائه می دهد ما اگر از چنين مرکزی حمايت کنيم می توانيم مدی ارائه دهيم که با وجود استانداردهای روز هويت ايرانی هم داشته باشد ."

. پايدار می گويد :"با برگزاری اين نمايشگاه معلوم شد که بالاخره دولت به اهميت مدسازی رسيده است . اين نمايشگاه باهمه ضعف هايش قوت هائی هم دارد و ان اينکه طراحان در ان توانستند خود را مطرح کنند ولی ضعفهای آن بيشتر به دليل برنامه ريزی نادرستش بود که خيلی از طراحان فرصت حضور در آن را نيافتند ."
زرق و برق بيش از حد يکی از غرفه هائی که در آن جواهرات يکی از مارک های معروف نمايش داده می شود جمعيت زيادی را به خود جلب کرده است يکی از طراحان لباس حضور اين مارکهای معرف را برای اعتبار نمايشگاه مفيد می داند .

دو دختر جوان که خيلی زود بازديد از نمايشگاه را تمام کرده اند گلايه کنان می گويند :" همه نمايشگاه مد و لباس همين دو سالن بود . دو سالنی که هيچ چيز جديدی نداشت .اگر از يک پاساژ ديدن می کرديم خيلی بيشتر از اينجا طرح هاو مدهای متفاوت می ديديم . "

دوست همراهش با ناراحتی سخن می گويد :"مسئولان چه توقعی از ما دارند اينکه اين طرحها را به جای لباسها ی مارک دار قبول کنيم. نمايشگاهی که فروشگاههای داخل خيابان رادوباره به ما نشان می دهد چه ارجحيتی به پاساژ ديدن دارد ؟"

چند زن پرس و جو کنان از برگزاری شو زنده لباس می پرسند نمايشی که پيش از برگزاری نمايشگاه مسو ولان وعده برگزاری اش را داده بودند . اماابولفضل محمد خانی دبير جشنواره بين‌المللی مد و لباس برگزاری آن را در روزهای نمايشگاه ممکن نمی داند :"با اينکه شرکت نمايشگاهها اجازه برگزاری شوی زنده را پيش از بر گزاری داده بود اما اکنون مکان مورد نظر را به ما اختصاص نداد ه اند ."

به گفته او برگزاری اولين نمايشگاه مد به صورت رسمی اتفاق بزرگی بوده؛ و هر چند ضعف های زيادی داشته اما به عنوان اولين کار قابل قبول بوده و در سالهای اينده نيز نتايج بهتری می يابد .

دو دختر جوان سالن نمايشگاه را ترک می کنند يکی در گوش ديگری می گويد نه در اينجا هم لباسهای مورد نياز و دلخواه ما عرضه نشد بهتر است به همان پاساژهای مشهور شهر سری بزنيم .

منبع : همشهری عصر





















Copyright: gooya.com 2016