چهارشنبه 6 خرداد 1383

گپى با وحيد هاشميان درباره تجربه هاى موفق گذشته در بوخوم و انتظارات آينده در تيم صاحب نام بايرن مونيخ، صداي آلمان


وحيد هاشميان، يكى از مهاجمان مهارنشدنى بوندسليگاى آلمان


وحيد هاشميان مهاجم سرشناس تيم بوخوم و يكى از گلزنان موفق اين تيم در فصل تازه به پايان رسيده بوندسليگا با توجه به درخششى كه داشت، توجه مسئولان و دست اندركاران باشگاه صاحبنام بايرن مونيخ را جلب كرد و در فصل آينده در اين تيم پرستاره توپ خواهد زد. نوشته اى زير حاصل گپى است با وحيد هاشميان درباره تجربه هاى موفق گذشته در بوخوم و انتظارات آينده در مونيخ.

شهرام احدى

شكى نيست كه تيم بوخوم در آخرين فصل از رقابتهاى بوندسليگا همگى را غافلگير كرد و با ارائه بازيهايى ديدنى قلب بسيارى از دوستداران فوتبال را فتح نمود. كسب مقام پنجم و راهيابى مستقيم به جام باشگاهاى اروپا، يعنى جام يوفا، دستمزدى به حق بود كه اين تيم پس از تلاش پيگير به آن دست يافت و جالب توجه آنكه بوخوم در اين راه ، دو رقيب پربودجه و سرسختش در منطقه غرب آلمان، يعنى دورتموند و شالكه را پشت سر گذاشت.

بايد اذعان داشت كه وجود وحيد هاشميان در تركيب ثابت تيم، هماهنگيش با ديگر ياران خط حمله و اصولا انسجام درخور توجه بازيكنان بوخوم نقش بزرگى در اين موفقيت چشمگير داشت. وحيد در فصل تازه به پايان رسيده بوندسليگا، ۱۶ بار دروازه حريفان را گشود و خود نيز ۶ گل ساخت.

اما اين انسجام از كجا سرچشمه ميگرد؟ وحيد خود در توضيح اين مطلب و در جواب به اين پرسش كه آيا دوستى و نزديكى بازيكنان بوخوم در خارج از زمين فوتبال هم در موفقيت تيم نقش بازى ميكند، ميگويد: “صددرصد، اولين چيزى كه شروع مى شود از بيرون به داخل زمين كشيده مى شود. وقتى خارج از زمين دوستى زياد باشد، اين به داخل زمين هم كشيده مى شود. ما بازيكنان اغلب مواقع با همديگر به رستوران مى رويم و غذا مى خوريم. مى توانم بگويم كه با اين دوستى، بوخوم خانواده بسيار خوبى تشكيل داده است.”

او در ادامه به اهميت يادگيرى زبان آلمانى در پيشرفتش اشاره ميكند و يادآور ميشود: “همانطور كه گفته ايد، بسيارى از مسايل بيرون از زمين وجود دارد، كه يكى از آنها همان دوستى ها است، مى تواند به داخل زمين كشيده بشود. و وقتى بازيكنى زبانش خوب باشد، مى تواند با ارتباط خوبى كه با بچه ها برقرار مى كند دوستى خود را با آنها بيشتر كند. در نتيجه در زمين همان دوستان مى توانند به او كمك كنند و به او روحيه بدهند.”

وحيد هاشميان در آغاز فعاليتش در بوخوم، بيشتر به عنوان جوكر روانه ميدان ميشد و با زدن گلهاى متعدد، به خوبى توانست از عهده ايفاى اين نقش برآيد. مشكل بزرگ او در گذشته اين بود كه توماس كريستيانسن، بازيكن دانماركى اسپانيائى بوخوم با توجه به ارائه بازى نسبتا موفقش جاى ثابتى در نوك حمله تيم براى خودش باز كرده بود. با انتقال كريستيانسن به تيم هانوفر، ورقها از نو بُر خورد و وحيد هاشميان، پتر مادسن ملى پوش دانماركى و پاول فراير بازيكن تيم ملى فوتبال آلمان خط حمله بوخوم را تشكيل دادند. ناگفته نماند كه در اين جبهه، پاول فراير بيشتر نقش گلساز را ايفا ميكرد تا نقش گلزن را.

در موفقيت بوخوم، پتر نويرورر مربى تيم هم سهم بزرگى داشت. وحيد درباره حسن بزرگ مربى سابقش ميگويد: “به نظر من ايشان روانشناس خوبى هستند، بازيكنان را زياد از لحاظ روانى تحت فشار نمى گذارند، با مسايل راحت برخورد مى كنند. و فضاى خوبى را در تيم ما ايجاد كرده اند.”

با توجه به درخشش وحيد هاشميان، باشگاه صاحبنام بايرن مونيخ كه در فصل اخير، چهره چندان موفقى از خود نشان نداد، در صدد نقل و انتقال گلزن ايرانى بوخوم به مونيخ برآمد، اگر چه تيمهاى ديگرى از بوندسليگا نيز اظهار تمايل كرده بودند.

خود وحيد ميگويد: “من چندين پيشنهاد خوب از باشگاهى ديگرى از باشگاههاى آلمان داشته ام. تيمهاى خوبى زمانى كه در باشگاه ديگر بودم در آلمان به من پيشنهادهاى كردند. اشتوتگارت پيشنهاد داده بود، شالكه مى خواست مذاكره بكند، خود بايرمونيخ بود، لوركوزن اظهار تمايل كرده بود. ولى وقتى كه پيشنهادى از بايرمونيخ آمد، من ديگر به آنها فكر نكردم چون بهترين باشگاه آلمان است. فكر نمى كنم هيچ بازيكن حرفه اى باشد، كه چنين جوابى بدهد. الان حساب كنيد، هر بازيكنى كه در هركدام از اين تيمهاى بزرگ هستند وقتى از تيم مونيخ به آنها پيشنهاد بشود، نه نخواهند گفت.”

همانطور كه در پيش اشاره شده بود، خانواده بودن تيم بوخوم در پيشرفت وحيد داشته است، اما به نظر او، آيا بايرمونيخ هم ميتواند چنين محيط خانوادگى به شما بدهد؟ وحيد در پاسخى سنجيده ميدهد و ميگويد: “من هيچوقت در مورد هيچ چيز از پيش قضاوت نمى كنم. اول به آنجا ميروم و شرايط را مى بينم و بعد مى توانم نظر بدهم.”

شكى نيست كه با آمدن وحيد هاشميان، رقابت در خط حمله مونيخ بيشتر خواهد شد. Uli Hoeneß سرپرست كاركشته تيم بايرن مونيخ در گفتگوئى با يكى از روزنامه هاى محلى مونيخ درباره علل تمايل اين باشگاه به انتقال وحيد اظهار داشته بود: “ما هاشميان را به دو دليل به خدمت خود درآورده ايم. او از ضربه سر بسيار عالى اى برخوردار است. ما در خط حمله مان ، يك چنين چهره اى نداريم. حتى روى ماكاى هم به اين اندازه از اين قابليت برخوردار نيست. علاوه بر آن هاشميان بازيكنى تشنه موفقيت است.”


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در هر حال، دست اندكاران باشگاه بايرن مونيخ، كاملا آگاهانه اين قدم را برداشته اند و اين چيزى است كه وحيد نيز خود به آن اشاره ميكند: “باشگاه بايرن مونيخ از لحاظ مادى در شرايط بسيار خوبى ست. از لحاظ اينكه بتواند استعداد پيدا كند در تمام اروپا، در تمام افريقا نماينده دارد و بازيكن انتخاب مى كند. و وقتى بازيكنى را انتخاب مى كند، درباره ى او مطالعه كرده و بعد انتخابش كرده است. به نظر من رفتن با بايرن مونيخ به اين سادگى ها نيست، كه بازيكنى را استخدام كنند و بعد هم بگويند استفاده مى كنيم يا استفاده نمى كنيم. به نظر من درباره ى آن فكر شده و اين كار را انجام داده اند.”

اما انتظارات خود او از پيوستنش به مونيخ چيست؟ وحيد ميگويد: هر بازيكنى كه مى خواهد پيشرفت كند، بايد هدفى براى خود داشته باشد. يعنى فوتباليستهايى هستند كه هدفى را براى خود انتخاب مى كنند و وقتى به آن هدف مى رسند ديگر انگيزه اى براى تلاش ندارند. من هر زمان به هدفى مى رسم، هدف جديدى براى خود مى سازم. و به نظر من انسان بايد پله پله بالا برود. هدف بعدى من رفتن به تيم بايرمونيخ است از روز اول درست تمرين كردن است، در بازيهاى تداركاتى بهترين بازيها را انجام دادن است، و از شانسى كه به من داده خواهد شد استفاده ى درست كردن است. امكان دارد كه اين شانس ۹۰ دقيقه باشد و امكان دارد كه اين شانس ۵ دقيقه باشد.”

البته تيم بايرن مونيخ با توجه به كسب عنوان نايب قهرمانى بوندسليگا و جاى گرفتن در رده دوم، بطور مستقيم به ليگ قهرمانان باشگاه هاى اروپا راه يافته و اين خود نيز جذابيتى بزرگ براى مهاجم تازه نفس ايرانى مونيخ است كه يادآور ميشود: ”يكى از دلايل و يكى از آرزوهايى كه من براى بازى كردن هميشه داشته ام، اين بود كه بتوانم هميشه در ليگ قهرمانان باشگاه هاى اروپا بازى بكنم. خوشبختانه تيم بايرمونيخ تيمى ست كه اكثرا در ليگ قهرمانان باشگاه هاى اروپا حضور دارد و اين شانس براى من هست كه بتوانم با تلاش خود در اين رده بازى كنم.”

ناگفته نماند كه مونيخيها تنها دست به خريد بازيكنان جديد نزده اند، بلكه از فصل آينده نيز فليكس ماگات مربى پيشين اشتوتگارت، به عنوان جانشين اوتمار هيتزفلد، مربيگرى تيم بايرن مونيخ را برعهده خواهد داشت.

وحيد كه خود نيز اين تغيير و تحولات را بدقت دنبال كرده، به اين موضوع اشاره ميكند كه “وقتى كه باشگاه بايرمونيخ تصميم گرفته كه مرا استخدام كند با نظر آقاى هيتزفلد بود، كه ايشان گفته بودند من وحيد را مى خواهم چون هم ضربه ى سر هوايى اش خوب و هم كار زمينى اش. تيم اشتوتگارت هم كه آن زمان تمايل داشت من را بگيرد، با نظر آقاى ماگات بود. اگر آقاى ماگات هم به بايرن مونيخ بيايد، ايشان هم با توجه به اينكه اشتوتگارت مرا مى خواسته است نظر مثبتى به من دارند.”

[لينک به اصل گفتگو در سايت صداي آلمان]

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8188

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گپى با وحيد هاشميان درباره تجربه هاى موفق گذشته در بوخوم و انتظارات آينده در تيم صاحب نام بايرن مونيخ، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016