سه شنبه 25 فروردین 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهشت زهرا در اينترنت، مصطفي قوانلو قاجار، شرق

شايد تا ده سال پيش كسي فكرش را هم نمي كرد كه بتواند سنگ قبرش را از طريق اينترنت سفارش بدهد و دنبال آدرس قبر آشنايان خود در اينترنت بگردد. اينترنت اما تا گذاشتن سنگ لحد بر گور، آدمي را راحت نمي گذارد. اين شبكه تار عنكبوتي به دور انسان عصر ديجيتال تنيده و بشر را محتاج خود كرده است. به تازگي سازمان بهشت زهرا سايتي تاسيس كرده كه مي توان آدرس و اطلاعات فوت شدگان را در آن جست وجو كرد. اين سايت از قسمت هاي مختلفي نظير جست وجو در قطعات، گزارشات و آمارهاي تخصصي، و... تشكيل شده است. صفحه اول سايت به رنگ سبز است و هيچ كاربري را به ياد مرگ نمي اندازد. مسئولين سازمان بهشت زهرا از قرار معلوم به فكر تجارت الكترونيك نيز افتاده اند و صفحه اي را به نام سفارش گل طراحي كرده اند اما اين صفحه به طور كامل طراحي نشده و در حال حاضر غير قابل استفاده است. صفحه جست وجو در قطعات يكي از جالب ترين قسمت هاي اين سايت است. در اين صفحه شما مشخصات متوفي اعم از نام ، نام خانوادگي ، جنسيت، نام پدر و نام مادر متوفي را وارد مي كنيد تا شماره قطعه و رديف فرد فوت شده را به دست آوريد.

البته اگر جست وجوي شما نتيجه اي در بر نداشت نگران سرنوشت متوفي خود نباشيد چرا كه به احتمال زياد اشكال در موتور جست وجوي سايت يا بانك اطلاعاتي آن است. در صفحه گزارشات و آمارهاي تخصصي احتياج به user و پسورد داريد. اما در هيچ كجاي صفحه جايي براي ثبت نام احتمالي و دريافت آمارها مشخص نشده است. در صفحه اطلاعات سازمان نكاتي نظير تاريخچه، رسالت، اهداف، فضاي فيزيكي و گالري عكس آورده شده است. در قسمتي از اين تاريخچه نوشته شده «وضع نابسامان گورستان هاي شهر تهران در سال هاي پيش از انقلاب مشكلات بسياري را براي مردم به وجود آورده بود به همين جهت شهرداري تهران را برآن داشت تا با تصويب اساسنامه سازمان گورستان هاي پايتخت و با ايجاد يك گورستان مجهز كه درخور نام تهران باشد به پراكندگي گورستان ها در سطح شهر پايان دهد. در تيرماه سال ۱۳۳۴ طرح ايجاد سازمان گورستان هاي شهر تهران شكل گرفت اما اين طرح تا سال ۱۳۳۹ دوران تصدي نفيسي شهردار تهران مسكوت ماند و دوباره در دوران شهرداري سرلك مقدمات اداري آن فراهم شد.

پس از تصويب اساسنامه، نسبت به خريد يك قطعه زمين از اداره اوقاف در عظيم آباد و در جنب پالايشگاه تهران اقدام شد. اما شركت نفت با استدلال اين كه توسعه پالايشگاه و ايجاد گورستان در كنار هم مغاير بوده از اقدامات شهرداري جهت احداث گورستان بزرگ جلوگيري كرد. پس از مشكلات فراوان، شهرداري تهران زمين فعلي بهشت زهرا را كه ۳۱۴ هكتار است، به علت اين كه در جاده قديم قم و در نزديكي حرم حضرت عبدالعظيم بود خريداري مي كند. در سال ۱۳۴۷ اين موضوع رسماً به شهرداري وقت تهران اعلام و درخواست اقدامات لازم جهت عمليات طراحي و اجرايي آن مي شود. در همان سال اولين مديرعامل سازمان به نام محمد يوسفيان فارغ التحصيل دانشكده حقوق و الهيات و معارف اسلامي انتخاب و منصوب مي شود و در سال ۱۳۴۹ فعاليت خود را آغاز مي كند. اولين متوفي به نام محمدتقي خيال در سوم مرداد ۱۳۴۹ در قطعه ۱ رديف۱ و شماره ۱ دفن مي شود. در سال ۱۳۷۴ تعداد كل دفن شدگان ۳۱۴۸۲ نفر ثبت شد كه به طور متوسط ۸۷ دفن در روز بود.»




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پيش از انقلاب بسياري از مردم رغبتي به دفن مردگان خود در گورستان تهران (بهشت زهرا) نداشتند اما به علت كمبود قبر امروز بستگي به مكان قبر بايد مبلغي بين يك ميليون تا بيست ميليون ريال براي دفن جسد در بهشت زهرا پول داد. از اواخر سال ۱۳۷۶ ، ۱۱۰ هكتار از اراضي شمال و شمال شرقي بهشت زهرا خريداري و تحت عنوان طرح توسعه به آن اضافه شد. مساحت كنوني آن حدود ۴۲۴ هكتار است. پيش بيني شده كه گورستان فعلي تنها تا سال۱۳۸۵ پذيراي متوفيان باشد. سايت بهشت زهرا در مجموع يك سايت ضعيف است. چرا كه بسياري از قسمت هاي آن ناقص و نا كارآمد است اين سايت نيز همانند هزاران سايت دولتي ديگر فقط سرهم بندي شده تا يك كار انجام شده را نشان دهد. براي ديدن سايت بهشت زهرا از اين آدرس استفاده كنيد.

www.beheshtzahra.net





















Copyright: gooya.com 2016