سه شنبه 23 تیر 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جذب نخبگان کشور در سایه المپیادهای جهانی، لطیف نکوئی، خبرگزاری سینا

در طول سالهای گذشته جوانان کشور در المپیادهای علمی مختلف جهانی حضور یافته و توانسته اند با کسب رتبه های برتر افتخارات بسیاری برای کشور به ارمغان آورند، اما آنچه که در سایه برگزاری این المپیادها نمود بیشتری پیدا کرده است، جذب شدن جوانان نخبه و خلاق کشور از سوی کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهان امروز است.
از جمله المپیادهایی که در 10 سال اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا برگزار شده ، المپیاد جهانی ساخت بتن است که کشورمان نیز در این المپیادها حضور فعالی داشته است.
بر اساس نتایج به دست آمده از این المپیادها در 10 سال اخیر، کسب 6 مقام اول، سه مقام دوم و یک مقام سوم در جهان نشان می دهد رتبه نخست کشورها در طول 10 سال برگزاری المپیاد بتن ، کشوری جز ایران نبوده است.
در این المپیادها دانشجویان جوان رشته های عمران شرکت دارند که اکثرا در دانشگاه های بزرگ و معروف پایتخت تحصیل می کنند.
این جوانان همان سرمایه های کشور هستند که با نشان دادن استعداد و خلاقیتهای خود در این المپیادها باعث می شوند که کشورهای اروپایی و آمریکایی با فراهم کردن خواسته های آنها، این دانشجویان را به راحتی جذب کنند.
با وجود آنکه سناریوی جذب نخبگان کشور همه ساله اجرا می شود، مسئولان و مقامات کشور اقدام موثری برای جلوگیری از مهاجرت این سرمایه ها و جذب آنان در کشور نکرده و یا نمی خواهند انجام دهند.
آیا مسئولان عالیربته کشور که خود نیز بارها به این مسئله اعتراف کرده اند که باید اماکانات مورد نیاز این جوانان را فراهم کرد تا استعدادهای آنان در کشور شکوفا شود، اقدامی در این خصوص انجام داده و اعتبارات مورد نیاز برای جذب این جوانان را فراهم کرده اند؟
به گفته بسیاری از این جوانان مستعد، آنان برای نشان دادن توانایی های خود در کشور، تنها به امکاناتی نیاز دارند تا بتوانند این استعدادها را در کشور خودشان عملی کنند.
" صادق صادقیانپور " رئیس انجمن تولید کنندگان بتن آماده صنایع همگن نیز با انتقاد از عملکرد مسئولان مربوطه در عدم برنامه ریزی برای جذب این جوانان، در خصوص جذب آنان از سوی کشورهای صنعتی جهان گفت: این نخبگان در زمانی که در المپیادهای ساخت بتن در کشورهای اروپایی و آمریکایی شرکت می کنند از سوی سازمانهای مختلفی در آن کشورها با دادن امکانات و تسهیلات مناسب به راحتی جذب می شوند.
وی افزود: به طور مثال در بسیاری از این المپیادهای بتن که در کشور کانادا برگزار شده است، در هنگام خروج دانشجویان ایرانی از آن کشور، از سوی سازمانهای کانادایی برگه ای به آنان داده و گفته می شود که در صورتی که بخواهند در کشور کانادا زندگی کنند، تسهیلات و امکانات مورد نیاز خود و خانواده هایشان را فراهم می کنند.
به گفته وی، این دانشجویان بعد از بازگشت به کشور و اتمام تحصیلات خود با نشان دادن آن برگه به سفارت کانادا ، امکانات مورد نیاز برای مهاجرت به آن کشور را برای خود و خانواده هایشان اخذ کرده و به راحتی کشور را ترک می کنند.
صادقیانپور با بیان اینکه جوانان ایرانی در کشورهای توسعه یافته جذب مراکز تحقیقاتی می شوند، افزود: مسئولان آن کشورها با در اختیار گذاشتن تمام امکانات مورد نیاز نخبگان ایرانی، از خلاقیت و استعدادهای آنان در جهت منافع خود استفاده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه این دانشجویان سرمایه های کشور هستند و برای به ثمر نشستن آنان هزینه های زیادی صرف شده است، گفت: مسئولان و متولیان کشور در این خصوص باید پاسخگو باشند چرا جوانانی که برای کسب مقام و به دست آوردن افتخار برای کشورشان به این مسابقات اعزام می شوند، چرا به راحتی جذب کشورهای اروپایی و آمریکایی می شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده اظهار داشت: آیا نمی توان با فراهم کردن امکانات مورد نیاز این جوانان، عرصه فعالیت آنان را در کشور فراهم کرد تا بتوان از استعداد این نیروهای بالنده در جهت توسعه و گسترش منافع کشور استفاده کرد.
وی گفت: تاکنون یا اقدامی در جهت جذب این نخبگان انجام نشده و یا اینکه به ندرت کار فوق العاده ای برای آنها انجام شده است.
صادقیانپور یادآور شد: با وجود اینکه این انجمن اقدامات مختلفی را برای جذب این جوانان مستعد انجام داده و تاکنون نیز تعدادی از آنان را جذب کرده است اما این انجمن به مانند قطره ای در دریا است که به دلیل عدم تکافوی امکانات مالی نتوانسته است تمام نخبگان را جذب کند.
وی با بیان اینکه مسئولان کشور سخنان زیادی در خصوص برنامه ریزی برای جذب نخبگان مملکت عنوان کرده اند، افزود: در حال حاضر این سخنان تنها در حد حرف باقیمانده و اقدام عملی در زمینه جذب آنان صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت : تا زمانی که اقدام اساسی در این زمینه انجام نشود، همچنان سیل مهاجرات این نخبگان به کشورهای اروپایی و آمریکایی ادامه خواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016