دوشنبه 8 تير 1383

دکتر فريدون جنيدي: تدريس دو واحد ادبيات ايران باستان در دانشگاه، ريشخند فرهنگ ايران است، ايلنا

Joneidi.jpg

انبوهي از مردم هنوز نمي دانند در ايران باستان شعر داشته‌‏ايم

يک ايران‌‏شناس و استاد زبان‌‏هاي ايران باستان معتقد است؛ اگر از مقطع کارشناسي تا مقطع دکتري، تنها دو واحد ادبيات و زبان‌‏هاي ايران باستان تدريس مي‌‏شود؛ بدون شک فرهنگ ايران را به ريشخند گرفته‌‏اند.
دکتر" فريدون جنيدي"، در گفت و گو با خبر نگار ادبي ايلنا، ضمن بيان اين مطلب گفت: مردمي که مي‌‏خواهند ريشه‌‏هاي فرهنگ خود را بشناسند، بايد با زبان نياکان خود آشنا باشند، تا بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.
وي با اشاره به نگارش تاريخ ايران توسط اروپائيان، اظهار داشت: اگر ما زبان نياکان خود را ندانيم و نتوانيم انديشه هاي آنان را به آيندگان معرفي کنيم، نتيجه‌‏اش اين مي‌‏شود که اروپائيان براي ما تاريخ مي‌‏نويسند و هرنظري که بخواهند، در مورد ما مي‌‏دهند.
جنيدي سال‌‏هاست، به‌‏صورت رايگان، در بنياد نيشابور به تدريس زبان‌‏هاي ايران باستان و شاه‌‏نامه به دانشجويان و علاقه‌‏مندان مشغول است.
اين ايران‌‏شناس در مورد نياز جامعه به آشنا با زبان‌‏هاي ايران باستان مي‌‏گويد: براي اين‌‏که بتوانيم در مورد فرهنگ و گذشته خود صاحب نشر باشيم، بايد زبان نياکان خود را بدانيم.
وي در مورد قابليت‌‏هاي ادبيات ايران باستان،گفت: در ايران باستان، آثار ادبي بسياري داشته‌‏ايم؛ بسياري از اين آثار توسط دشمنان ايران از بين برده شد، اما آن‌‏چه که باقي مانده است مي‌‏تواند، بخش‌‏هاي بسياري از فرهنگ و انديشه‌‏هاي گذشتگان را به ما بياموزد.
وي افزود: بهتر است با يک برنامه‌‏ريزي منظم، زبان‌‏هاي ايران باستان را به‌‏جاي دانشگاه، از مقطع راهنمايي و دبيرستان به فرزندان خودآموزش بدهيم؛ همان‌‏طور که زبان عربي را در مدارس آموزش مي‌‏دهيم، بايد زبان نياکان خود را هم آموزش دهيم.
اين ايران‌‏شناس اظهار داشت: تدريس شاه‌‏نامه، که بخش زيادي از تاريخ و ادبيات ايران را به نمايش مي‌‏گذارد، به صورت چند واحد درسي در دانشگاه کافي نيست؛ يک ايراني حداقل بايد يک بار شاه‌‏نامه را خوانده باشد. گسستن از ريشه باعث خشک شدن شاخه مي‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دکتر جنيدي با اشاره به وجود شعر و نثر در ايران باستان عنوان کرد: بسياري از مردم ايران، هنوز نمي‌‏دانند در ايران باستان شعر هم بوده است. خيلي‌‏ها فکر مي‌‏کنند، ايرانيان شعر را از اعراب گرفته‌‏اند؛ اما چنين نيست شعر و وزن و قافيه را، اعراب از ايرانيان باستان ياد گرفته‌‏اند.
وي گفت: اين خوب نيست که ما گذشته خود را نشناسيم و چيزهايي را که ما به ديگران آموخته‌‏ايم، فکر کنيم آن‌‏ها به ما آموخته‌‏اند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9475

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دکتر فريدون جنيدي: تدريس دو واحد ادبيات ايران باستان در دانشگاه، ريشخند فرهنگ ايران است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016