جمعه 13 آبان 1384

طی مراسمی در مجلس سنا فرانسه: مدال ملی لیاقت فرانسه به رضا دقتی، عکاس و خبرنگار ایرانی اعطا شد



مراسم اعطاء مدال ملی لیاقت فرانسه به رضا دقتی عکاس و خبرنگار ایرانی از سوی دولت این کشور دوم نوامبر2005 با حضور رییس و چند تن ازسناتورهای مجلس سنا فرانسه ،رسانه های خبری ،اندیشمندان ایرانی ،افغان و فرانسوی برگزار شد.

رضا دقتی عکاس و خبرنگار ایرانی پیشتر از سوی دولت فرانسه به پاس تلاشهای چندین ساله وی در جهت ثبت و انعکاس وقایع و جنگ های سه دهه گذشته،مبارزه در راه احیای حقوق کودکان سراسر جهان،تلاش در جهت رفع تبعیض ،مبارزه با بی سوادی کودکان جهان سوم و ...به عنوان شوالیه منسوب شده بود.

کریستیان پونسوله به هنگام اعطای این مدال با تقدیر از تلاشهای بی وقفه رضا دقتی در راه اهداف انساندوستانه از او به عنوان خبرنگار بزرگی یاد کرد که در طول زندگی خود همواره به مبارزه برای احیای حقوق انسانهای جهان پرداخته است. رییس مجلس سنادر بخشی از سخنان خود گفت:«امشب در اینجا جمع شده ایم تا شاهدقدردانی دولت فرانسه از زحمات رضا باشیم.کسیکه همواره با نگاهی پر از انسانیت اتفاقاتی که دنیای مارا متحول کرده را به ما نشان داده است.این تصاویر به همه ما درس همبستگی و ایمان و انسانیت می دهد .»

وی در بخشی از سخنان خود خطاب به رضا دقتی گفت:«چهره زنان و مردانی را که شما از چهار گوشه جهان گرد آورده اید نشانگر یگانگی انسان است.نگاه و توجه خاصی که به کودکان بی دفاع در جهان دارید موجب شده است که همواره تلاش کنید از دریچۀ دوربین معصومیت نگاه آنان را به تصویر در آورید.به خاطر فعالیت های انساندوستانه ای که در همه جای جهان داشته ای و تلاشی که در افغانستان،سارایوو،لبنان،فلسطین و...داشته اید من به نام ریاست جمهور فرانسه شما را به لقب شوالیه منسوب می کنم.» رییس مجلس سنا در پایان رضا دقتی را یکی از افتخارات کشور فرانسه دانست که در طول زندگی خود با دنبال کردن اهداف انساندوستانه در چهار گوشه جهان گامهای مهمی را در جهت اعتلای آزادی بیان برداشته است.

رضا دقتی به هنگام دریافت مدال لیاقت از رییس سنا ضمن تشکر از وی و دولت فرانسه به خاطر امکان حس ارزشهای والای انسانی و آزادی عنوان کرد:«این نشان موجب حساسیت مضاعف من در تداوم تلاش برای به تصویر کشیدن مظلومیت کودکان و مردم جهان خواهد شد.»

رضا دقتی

رضا دقتی عکاس و خبرنگار ایرانی که همواره از تصوير به عنوان وسيله ای برای پيشبرد اهداف انسان دوستانه و مبارزات خود برعليه استبداد استفاده کرده در طی بیست و پثج سال گذشته وقایع بیش از صد کشور جهان را تحت پوشش خبری قرار داده و در این راه از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده است.رضا تنها عکاس خبری در جهان است که به هنگام فتح کابل در سال 1992 در کنار احمد شاه مسعود فرمانده فقید افغانستان وارد این شهر شدوسالهامسئوليت پخش کمکهای جامعه جهانی از طرف سازمان ملل متحددر افغانستان را بر عهده داشت وی با تأسيس بنياد فرهنگی "آيينه" در سال ۲۰۰۱ در افغانستان موفق به آموزش نوجوانان و جوانان افغانی در رشته های روزنامه نگاري، عکاسي، فيلم برداری وطراحی تا بالاترين سطح حرفه ای شده است به طوریکه هم اکنون بسیاری از این دانش آموختگان در سطوح بین المللی مشغول فعالیت هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضا تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی از سوی سازمانهای بین المللی به جهت انعکاس اخبار و وقایع مهم جهان شده وبسیاری از عکسهای تهیه شده توسط وی موجب جلب افکار عمومی جهان درسطح جهانی شده است.وی در سال ۱۳۳۳ در شهر تبريز متولد شده وازهنگام تحصیل در دبيرستان مبارزات خودبر علیه استبداد آن دوران را آغاز کرده است و سالها نیز به این مبارزه ادامه داد تا جاییکه در هنگام تحصیل در دانشگاه و به علت گسترش فعالیت و مبارزاتش با استبداد شاهنشاهی در سال ۱۳۵۳ دستگير و به مدت سه سال به زندان محکوم شدو در طول این دوران بارها به مدت طولانی درسلول انفرادی زيرشکنجه ساواک قرار گرفت. رضا عکاسی را از چهارده سالگی آغاز کرد و از سال ۱۳۵۷ به طور حرفه ای به عکاسی خبری وهمکاری با نشریات معتبر دنيا پرداخت.وی هم اکنون با ماهنامه معتبر نشنال جئوگرافیک همکاری دارد.ضمن آنکه آژانس عکاسی وبیستان که توسط وی تاسیس شده است یکی از معتبرترین منابع عکاسی خبری به شمار می رود.

مدال ملی لیاقت فرانسه بالاترین نشان کشورفرانسه است و به کسانی اعطا می شود که در راه اهداف انساندوستانه و اعتلای این فرهنگ تلاش کرده اند. سوی دولت فرانسه نایل آمده است. رضا دقتی اولین ایرانی است که به دریافت این نشان نایل آمده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27082

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طی مراسمی در مجلس سنا فرانسه: مدال ملی لیاقت فرانسه به رضا دقتی، عکاس و خبرنگار ایرانی اعطا شد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016