چهارشنبه 9 آذر 1384

شور مردمی از نوای موسیقی ایرانی، گزارش شب اول کنسرت شجریان در تهران، مهر

شب اول کنسرت شجریان در حالی برگزار شد که فقط خبرنگاران معدودی از رسانه ها توانستند - برای تهیه گزارش - خود را وارد تالار نمایند، آن هم در حالی که صندلی برای نشستن نداشتند و تا پایان اجرا، بصورت ایستاده گزارش خود را نوشتند.
به گزارش خبرنگار موسیقی "مهر"، محمدرضا شجریان شب گذشته با همراهی تار حسین علیزاده، ‏کمانچه کیهان کلهر و تنبک همایون شجریان در سالن 3000 نفری وزارت کشور با اجرای چند قطعه تازه و نو به صحنه رفت.

کنسرت گروه اساتید، به خوانندگی محمدرضا شجریان ، شب گذشته ، با 45 دقیقه تاخیر، در دو بخش جداگانه در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در بخش نخست این کنسرت، حسین علیزاده به صورت مرکب‌نوازی در دو دستگاه "نوا" و "راست پنجگاه" به بداهه‌نوازی تار پرداخت. بعد از بداهه‌نوازی علیزاده، در "آواز دشتی" نیز به ترتیب پیش‌درآمد دشتی از یوسف فروتن، ساز و آواز، یک تصنیف قدیمی با شعری از مولانا، ساز و آواز و "بزن آن زخمه" با شعری از دکتر شفیع کدکنی از ساخته‌های حسین علیزاده اجرا شد.

همچنین بخش دوم با مقدمه "روح الارواح" که اذان موذن‌زاده اردیبلی نیز در آن ساخته شده، با بداهه‌خوانی شجریان و بداهه‌نوازی حسین علیزاده شروع شد. به علاوه یک قطعه سازی و آوازی برگرفته از کلام شعر سعدی، چهارمضراب از حسین علیزاده به همراه آواز، تصنیف قدیمی، آواز افشاری، ضربی افشاری، ساز و آواز و دستی افشان از علیزاده نیز اجرا شد.

حسین علیزاده قطعه "بزن آن زخمه" را در "دشتی " با شعر شفیعی کدکنی همراه کرده بود. این هنرمند قبلا این تجربه را در قطعه ترکمن و آلبوم‌های "فریاد" و "شورانگیز" نیز نشان دادن بود. همچنین در قطعه "دستی افشان" نیز یک بدعت آشکار دیده می‌شد که در آن شجریان برای اولین بار شعری از سهراب سپهری را خواند. شهرام ناظری این تجربه را 15 سال پیش در آلبوم "در گلستانه" به منصه ظهور رسانده بود.

دو تصنیف "دوش دوش دوش" از علی اکبرخان شیدا در افشاری به روایت عبداله دوامی و "مرغ سحر" ساخته مرتضی خان نی‌داوود با شعر بهار پایان‌بخش این کنسرت بود که بعد از اصرار مخاطبان اجرا شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار موسیقی "مهر"، طی روزهای گذشته بلیت‌های کنسرت شجریان تا سقف 200هزار تومان در بازار سیاه خرید و فروش می شده است. در حالی که شب گذشته پیش از آغاز اولین اجرای کنسرت، شخصی که در حال فروش تعداد زیادی بلیت بود، توسط ماموران انتظامی دستگیر شد. همچنین به دلیل استقبال زیاد مردم از این کنسرت و فروش بلیت های کلیه شبهای این کنسرت در همان روز اول پیش فروش، قرار بود شب‌های اجرا نیز 150 بلیت روز فروش شود، اما جمعیت زیادی که برای خرید بلیت های روز فروش، جلوی تالار وزارت کشور جمع شده بودند، با بدقولی مسئولان برگزاری کنسرت مواجه شدند و از تماشای کنسرت شجریان بی‌نصیب ماندند.

این گزارش حاکی است : درطول زمان اجرا، علاقه، شور و اشتیاق، در صورت مخاطبان به وضوح دیده می‌شد، این در حالی بود که سکوت جمعی ناشی از هیجان، مخاطبان را تا آخر اجرا، همراهی می‌کرد. اما این سکوت در آخر به هیاهو مبدل شد.

گفتنی است؛ کنسرت محمدرضا شجریان هشتم تا چهاردهم آذر(غیر از روز دهم) درتالار وزارت کشور برپاست و مدیر برنامه‌های شجریان اعلام کرده است : "عواید این کنسرت به ساخت باغ هنر بم اختصاص نمی‌یابد، چرا که این پروژه 3 میلیارد تومانی به بودجه‌ای بیش از این حرف‌ها محتاج است که با برگزاری 10 تا از این نوع کنسرت‌ها هم کاری از پیش برده نمی‌شود."

همچنین شایان ذکر است ؛ به طور کلی متولیان برگزاری کنسرت های موسیقی از یک قاعده و ضابطه مشخص و منطقی در تعامل با رسانه ها پیروی نمی کنند. لذا در مورد اخیر نیز، رسانه ها مورد بی اعتنایی قرار گرفتند. درحالی که فعالیت های فرهنگی- هنری نیازمند انعکاس رسانه ای هستند تا ماهیت "مردمی" پیدا کنند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27660

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شور مردمی از نوای موسیقی ایرانی، گزارش شب اول کنسرت شجریان در تهران، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016