پنجشنبه 6 مهر 1385

تجليل از آقای بازيگر در پاريس، سرمايه

از ديروز عزت‌الله انتظامی آقای بازيگر، ژنرال ۵ ستارهء بازيگری ايران و صاحب تعداد زيادی از لقب‌های بزرگ عرصهء سينما در ايران به فرانسه رفته و در مجموعه‌ای از برنامه‌‌هايی که به مناسبت بزرگداشت او برپا می‌شود، حضور پيدا کرده ا‌ست.‌

اولين برنامهء حضورش در خانهء فرهنگ ايران در پاريس است. در اين مکان عکس‌ها، پوسترها و وسايل شخصی استاد به نمايش درآمده است. در اين نمايشگاه پوستر فيلم‌هايی که انتظامی در آن‌ها نقش‌آفرينی کرده به ‌همراه آرشيو ‌عکس‌های شخصی وی و همچنين لوح تقدير فيلم «گاو» به ‌نمايش درمی‌آيد. قرار است نويسندگان و سينماگران فرانسوی و ايرانيان مقيم فرانسه در مراسم تجليل از استاد انتظامی حضور داشته باشند.

برنامهء اصلی امروز است. امروز مراسم تجليل از او در مقر يونسکو در پاريس برگزار می‌شود. در اين مراسم فيلم «ستاره‌ها» به کارگردانی فريدون جيرانی به عنوان آ‌خرين کار سينمايی انتظامی به ‌نمايش درمی‌آيد و در ابتدای مراسم هم فيلم مستندی از زندگی وی پخش می‌شود.قرار است هوشنگ گلمکانی نيز در اين مراسم سخن بگويد. هوشنگ همچنين در اين مراسم يک گروه موسيقی به خوانندگی عليرضا قربانی به اجرای برنامه می‌پردازد.

ستاره‌ها آخرين فيلمی که انتظامی در آن بازی کرده است، روايتی دربارهء سينماست. در اين فيلم عزت‌الله انتظامی، انديشه فولادوند، امين حيايی، رضا رويگری، آهو خردمند بازی دارند.

داستان اين فيلم دربارهء ‌«پونه گلکار» است که دوست دارد ستاره شود. او اکنون به عنوان بازيگری حاشيه‌ای فعاليت می‌کند، وی با ارتباطی که داشته برای پدرش در يک فيلم نقشی دست و پا می‌کند. پدر پونه بازيگر قديمی تئاتر است و سال‌هاست که روی صندلی چرخدار زندگی می‌کند، پدر تغيير لباس می‌دهد و جلوی دوربين قرار می‌گيرد.

انتظامی در نشست نقد و بررسی اين فيلم در دانشگاه شريف اعلام کرد: «برای من که ۷۰ سال است در اين حوزه کار می‌کنم، اين فيلم تقريبائ نمونهء کاملی از زندگی‌ام است. يک بازيگر و يا هنرمند وقتی به سنی می‌رسد، احتياج به رسيدگی بيش‌تری دارد و اين همان موضوع باارزشی است که در فيلم مطرح شده است، هر چند که اين مفاهيم بدين معنا نيست که همه سينمای ايران اين‌گونه است.»

عزت الله انتظامی را بسياری در اجاره‌نشين‌ها، کـمـال‌الملـک، ستـارخـان، حاجی واشنگتن، ناصرالدين شاه آکتورسينما، خانهء خلوت، در مسير تندباد، شيرسنگی، روسری آبی، روز فرشته، گاوخونی و حکم را به ياد دارند. اما سه فيلم متفاوت او در آخرين روز از اين برنامه در روز ۲۹ سپتامبر برای نمايش انتخاب شده است. فيلم‌های «گاو»، «ناصرالدين شاه آکتور سينما» و «گاوخونی» در سه سانس متوالی از ساعت ۱۵ در سالن نمايش فيلم يونسکو به‌نمايش درمی‌آ‌يند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين برنامه‌ها تنها مختص انتظامی نيست بخشی از برنامه به شاعر بزرگ ايران مولانا جلال‌الدين بلخی اختصاص داده شده تا همزمان با هشتصدمين سالگرد تولدش يادی از او شود. به اين مناسبت تئاتر موسيقی «بشنو از نی چون حکايت می‌کند. . . » نوشتهء محمد رحمانيان و به کارگردانی حسين مسافر ‌آستانه با آهنگسازی سعيد ذهنی و با طراحی حرکات موزون نادر رجب‌پور شنبه ۳۰ سپتامبر ساعت ۱۸ در سالن اصلی يونسکو روی صحنه می‌رود.

در فرانسه معمولائ هفتهء آخر سپتامبر به عنوان هفتهء فرهنگ‌های خارجی معرفی شده و کشورهای مختلف برنامه‌های فرهنگی خاصی را در اين کشور اجرا می‌کنند.

در اين هفته هر کشور يکی از مهم‌ترين مشاهير و شخصيت‌های فرهنگی - هنری خود را محور برنامه قرار می‌دهد. در برنامهء امسال رايزنی فرهنگی ايران در فرانسه از عزت‌الله انتظامی دعوت کرده تا در برنامه‌های مختلف از وی تجليل کند.

در برپايی اين مراسم، مهدی سليمی مدير عامل موزه سينما، سفارت فرانسه در تهران، حميد اعتباريان و فريدون جيرانی، جلالی نمايندهء ايران در يونسکو و اسفندياری و تشکری‌نيا از بـنياد سينمايی فارابی رايزنی فرهنگی ايران در فرانسه را همراهی کرده‌اند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31568

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تجليل از آقای بازيگر در پاريس، سرمايه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016