دوشنبه 17 ارديبهشت 1386

نمايشگاه کتاب؛ جمع‌آوری کتاب‌ها و تذکرها، معاون بخش داخلی نمايشگاه: توقيف نيست؛ کنترل است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - کتاب


مجيد حميدزاده به‌عنوان معاون بخش داخلی بيستمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران درباره‌ی جمع‌آوری برخی آثار و تذکر به بعضی از ناشران در نمايشگاه امسال گفت: بر آثاری که عرضه می‌شوند، کنترل و ارزيابی صورت می‌گيرد؛ و اين موضوع طبق ضوابطی از پيش تعيين‌شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در روزهای برپايی نمايشگاه کتاب تهران، تعدادی کتاب جمع‌آوری شده‌اند و به ناشرانی تذکر داده شده است؛ ازجمله چهار کتاب از نشر قطره توقيف شده‌اند: "شرح زندگی"، "عشق و تنهايی"، "فراسوی خشونت" و "هفت کانون معنويت" کريشنا مورتی. به‌گفته‌ی ناشر، به آن‌ها گفته شده است که تا اعلام مسؤولان نمايشگاه، حق فروش اين کتاب‌ها را ندارند.

کتاب‌های ديگری هم که مورد تذکر قرار گرفته‌اند، آثاری از فروغ فرخزاد و صادق هدايت هستند. مدير نشر روزگار گفت که به آن‌ها گفته شده است کتاب‌های صادق هدايت نبايد روی پيشخوان قرار گيرند. همچنين روی عکس‌های هدايت را با کاغذ پوشانده‌اند.

نشر ژرف و سايه‌گستر هم می‌گويند که به آن‌ها تذکر داده شده است کتاب‌های فروغ فرخزاد را روی پيشخوان قرار ندهند.

مدير نشر فراگاه نيز اطلاع داد که از آن‌ها تعهد گرفته‌اند پوستر چه‌گوارا را روی ديواره‌ی غرفه نصب نکنند.

اما مجيد حميدزاده - معاون بخش داخلی نمايشگاه کتاب - در اين‌باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: ما در نمايشگاه توقيف آثار نداريم؛ بلکه روی آثاری که عرضه می‌شوند، کنترل داريم.

او درباره‌ی کتاب‌هايی که مجوز انتشار دارند و از نمايشگاه جمع می‌شوند، يادآور شد: مجوز نشر يک مطلب است و فعاليت در نمايشگاه بحث ديگری است. کتاب‌هايی هستند که از قبل از سال ۸۰ مجوز دارند، و نمی‌توانند در نمايشگاه شرکت کنند؛ اگر ناشری اين موضوع را رعايت نکند، کتابش توقيف می‌شود. چراکه نمايشگاه جای تازه‌های نشر است و کتاب‌های قديمی نمی‌توانند حضور داشته باشند.

مدير اداره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی آثار صادق هدايت نيز توضيح داد: سال گذشته جهانگير هدايت (برادرزاده‌ی صادق هدايت) که ناشر آثار صادق هدايت است، در نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار آن شد که کتاب‌های ناشرانی که کتاب‌های هدايت را بدون اجازه‌ی ورثه منتشر می‌کنند، در نمايشگاه جمع‌آوری شوند. ما بر همين اساس، امسال کتاب‌های نشرانی را که بدون اجازه (مجوز) آثار صادق هدايت را منتشر کرده‌اند، جمع‌آوری می‌کنيم.

او همچنين متذکر شد: کتاب‌هايی نيز همچون کتاب‌های کريشنا مورتی و آيين بودا، چون عرفان وارداتی هستند، از نمايشگاه جمع‌آوری می‌شوند.

وی از دادن تذکر درباره‌ی آثار فروغ فرخزاد ابراز بی‌اطلاعی کرد و درباره‌ی پوستر هم گفت که نمايشگاه يک مکان فرهنگی است و جای چسباندن پوستر نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حميد‌زاده در پايان تصريح کرد: ضوابط تغيير می‌کند. زمانی‌که کتاب‌ها مجوز می‌گيرند، يک ضوابطی وجود دارد و الآن آن ضوابط تغيير کرده‌اند. چيزهايی هم مثل قيمت بنزين يا سن خدمت سربازی تغيير می‌کنند، و ما نمی‌توانيم بگوييم چرا. اين ضوابط برای امروز است. درباره‌ی کتاب‌ها هم در زمان صدور مجوز ضوابط فرق می‌کرده است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33240

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نمايشگاه کتاب؛ جمع‌آوری کتاب‌ها و تذکرها، معاون بخش داخلی نمايشگاه: توقيف نيست؛ کنترل است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016