يكشنبه 8 ارديبهشت 1387

نویسنده فلسطینی برنده جایزه اورول شد، بی بی سی

معتبرترین جایزه ادبیات سیاسی در بریتانیا که جایزه "کتاب اورول" نام دارد، به کتاب "گردشهای فلسطینی" نوشته رجا شهاده تعلق گرفت.

آنچه بر اهمیت موفقیت این نویسنده می افزاید، رقابتی تنگاتنگی است که بر سر تصاحب جایزه وجود داشته به طوری که داوران خود را ناگزیر دیدند، اسامی بیشتری را در فهرست نامزدان نهایی جای دهند.

کتاب آقای شهاده عنوان فرعی "یادداشتهایی درباره چشم اندازی که ناپدید می‌شود" را بر خود دارد و او در آن به شرح این موضوع پرداخته که چگونه کرانه غربی، سرزمین محبوب نویسنده، طی چهل سال ذره ذره به تصرف شهرک نشینهای اسرائیلی درآمده است و این که چطور نابودی این "چشم انداز" محبوب، نمایانگر خدشه دار شدن "هویت فلسطینی" است.

از نگاه داوران جایزه کتاب اورول، آمیزه سبک شاعرانه رجا شهاده با شور سیاسی محتاطانه او ستودنی است.

پروفسور ژان سیتن، رئیس هیات داوران این جایزه، درباره سبک نوشتن آقای شهاده گفت: "یکی از شیوه های سنجش کیفیت آزادی، به سادگی این است که در فضایی که دراختیار دارید گردشی بکنید. کتاب رجا شهاده نشان می دهد که از دست رفتن یک چشم انداز تا چه حد هم برای آنها که سرزمینی را از دست می دهند و هم برای آنها که تصرفش می کنند، پلید و ناگوار است. در این میان، هیچکس برنده نیست. گردشهای فلسطینی، روایتی بی پیرایه درباره مکانی بخصوص است اما مانند بسیاری از آثار جورج اورول، درونمایه ای جهانی دارد. به عقیده داوران، دراین اثر نگارش سیاسی به نوعی هنر تبدیل شده است."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شهاده در دستیابی به این جایزه، رقیبانی چون نیک کوهن، ستون نویس نشریه ابزرور و اد حسین، نویسنده کتاب "چپ چیست؟ چگونه لیبرالها راه خود را گم کردند؟" داشته است. ویلیام هیگ، رهبر پیشین حزب محافظه کار بریتانیا که کتابی با عنوان "ویلیام ویلبرفورس: سرگذشت کوشش گر بزرگ جنبش مبارزه با تجارت برده" تالیف کرده است نیز از دیگر رقیبان آقای شهاده بوده است.

درمراسمی که برای اهدای این جایزه در لندن برگزار شد، جاناتان هری، ستون نویس روزنامه ایندیپندنت هم جایزه روزنامه نگاری را دریافت کرد. جایزه نقدی هر یک از این برندگان چکی به مبلغ ۳ هزار پوند بوده است.

کلایو جیمز، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل فرهنگی نیز برای نگارش مقالاتی "گزنده اما انسانی" جایزه ای ویژه دریافت کرد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36678

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نویسنده فلسطینی برنده جایزه اورول شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016