سه شنبه 24 ارديبهشت 1387

ناگفته های مهران مديری از "مرد هزار چهره"، انتخاب


مهران مديری: برخی روشنفکران «بی مصرف»، با لحنی توهين آميز به «مرد هزار چهره» حمله می کردند


خبرگزاری انتخاب : مديری گفت: ما هم جزء همين جامعه روشنفکری هستيم مگر ما از پشت کوه آمديم من هم در اين جريان روشنفکری سالها زندگی و کار کردم، يک بخش از زندگی و کار من تلويزيون و سينما بوده است، تئاتر کار کرده ام، ادبيات کار کرده ام، موسيقی کار کرده ام، در انقلاب بوده ام و توی کتابفروشی های جلوی دانشگاه بزرگ شده ام و اين توضيح دادن خيلی سخت است چون جامعه روشنفکری ما بايد ظرفيت نقدپذيری و شوخی را داشته باشد.


کارگردان مرد هزار چهره گفت: متاسفانه بخشی از جامعه روشنفکری ما آدم های منفعل و به قول شما بی مصرف هستند. آدمهايی که صبح تا شب يک گوشه نشسته اند، خوب حرف می زنند ولی به هيچ دردی نمی خورند.

مهران مديری در گفتگو با ماهنامه فيلم با اشاره به اين که نمی خواهم اشتباهی باشم تصريح کرد مرد هزار چهره در تعطيلات نوروزی طوفانی از بازتاب های متفاوت برپا کرد ولی به نظر می رسد که ما نتوانستيم در اين سريال جا بياندازيم که می شود با قشر های مختلف جامعه شوخی کرد بدون اينکه لطمه ای به وجهه و حيثيت آنها وارد شود.

کارگردان مرد هزار چهره با اشاره به اينکه تلويزيون بعد از سالها اين ريسک را پذيرفت و اجازه داد که ما برای اولين بار بتوانيم تا اين حد با جاهايی که پيش از اين اساسا شوخی با آنها مقدور نبود طنازی کنيم، افزود: اگر جسارت تلويزيون نبود ما حتی نمی توانستيم يک قسمت از اين سريال را تهيه کنيم. ولی کمک تلويزيون و حتی نيروی انتظامی باعث شد تا بسترها فراهم شود و مرد هزار چهره روی آنتن برود.

مديری گفت: همکاری مشترک ما، تلويزيون، نيروی انتظامی، جامعه پزشکان، جامعه روشنفکران و ديگران واقعا نتيجه خوبی داشت و باعث شد که مردم گونه ای از طنز را ببينند که تا کنون نديده بودند.

وی در خصوص تغييرات اعمال شده در اين سريال نيز اظهار داشت: اين طور نيست که تصور کنيد دستوری از جايی برای حذف بخش هايی از اين سريال آمده باشد و يا حتی مجبور شده باشيم تا با تغيير بخشی از موارد، قسمت های پايانی سريال را تغيير دهيم. اتفاقا در هنگام پخش اين سريال کمترين اشکالات پخش در طول اين سالها بر ما وارد شد و تنها ايرادات کوچکی در حد يک جمله يا يک کلمه بود که به ما وارد می شد و ماهم با رعايت اينکه به آن سکانس يا قسمت لطمه ای نخورد آن مساله را رعايت کرديه يا حذف می کرديم.

کارگردان مرد هزارچهره افزود: در طرح اوليه قرار بود که پايان داستان همين گونه باشد و بعد از دادگاه در قسمت آخر، مسعود شصتچی به خاطر جنبه حقوقی جرم، مدتی به زندان برود و بعد که بيرون می آيد دوباره با يک نفر اشتباه گرفته شود حال اينکه اين يک نفر چه کسی باشد خيلی فکر کرديم به افراد مختلف از جمله فيروز کريمی، علی پروين، علی دايی و خيلی افراد ديگر.

مهران مديری اذعان کرد: انتخاب اولمان آقای پروين بود که نتوانست بيايد به علی دايی و فيروز کريمی هم فکر کرديم و اين که اگر اين ها نشدند يک کارگردان بيايد و مسعود شصتچی را با مهران مديری اشتباه بگيرد که دست آخر هم رسيديم به رضا رشيدپور و پايانی که ديديد.

وی در خصوص پخش نشدن بخش های مربوط به رضا رشيدپور که بارها در تيزرها ديده می شد و در آن به ملاقات عليرضا خمسه می رفت، گفت: اين سکانس بازسازی دقيق يکی از سکانس های فيلم پدر خوانده بود جايی که آن بازيگر درجه ۲ به ملاقات مارلون براندو می رود و به او گلايه می کند که کارگردانی است که به من نقش نمی دهد و من هم می خواهم کمکم کنی، که به دستور پدر خوانده سر اسب آن کارگردان را می برند و می گذارند روی رختخوابش.

اين کارگردان تلويزيون تصريح کرد: ما عين اين سکانس را با رشيدپور اجرا کرديم که می آمد به قذاقه منديان می گفت يک مجری است به نام حسينيان که نمی گذارد من کارم را بکنم و هرجا که می روم زير آبم را می زند و از اين حرفها که قذاقه منديان هم مرغ حسينيان که خيلی هم دوستش دارد را می خورد و می گذارد روی رختخوابش، اما بنا به ملاحظاتی که برای سازمان مصدور است گفتند که اين بخش ها حذف شود. ما هم حذفش کرديم و از رشيدپور خواهش کرديم که بيايد آن سکانس پايانی را بازی کند. شايد هم اين حذف به خاطر خشونت زياد اين سکانس بود.

مديری گفت: در اين سريال کارهای متفاوتی انجام شد مثلا مادر بهاره رهنما، خانم پروين قائم مقامی، نقش مادر مهران مديری را در اين سريال بازی کرد که اتفاقا اين کار پيمان قاسم خانی بود که نقش را برای مادرزن خود نوشته بود.

وی در خصوص واکنش مربوط به بخش حلقه ادبی که مربوط به روشنفکران و شخصيتهای مهم فرهنگی و ادبی کشورمان بود گفت: شوخی کردن با يک قشر به معنای اجحاف کردن به آنها يا ضعيف نشان دادنشان نيست. اتفاقا آنهايی که دارند چهار نفر آدمی را که معتادند و به هيچ دردی نمی خورند و حتی نمی توانند يک شعر خوب را از فهرست خريد تشخيص دهند با روشنفکران قياس می کنند به جامعه روشنفکران توهين می کنند. يعنی کسی که اين مقايسه را می کند معتقد است جامعه روشنفکری ما فرق شعر خوب و فهرست خريد را نمی داند.

کارگردان مرد هزارچهره ادامه داد: ولی ما معتقديم که جامعه روشنفکری اين طور نيست و اين بلاهت و آلودگی برای ۴ کاراکتری است که ساخته ذهن ما هستند تا ما با خودمان هم شوخی کرده باشيم. چطور می شود با پزشکان شوخی کرد با نيروی انتظامی شوخی کرد کسی چيزی نمی گويد اما به محض اينکه پای چنين بحث هايی پيش می آيد عده ای واکنش نشان می دهند.

مهران مديری افزود: شوخی کردن با افراد مختلف در همه جای دنيا مرسوم است و به کسی هم بر نمی خورد. اين حرف من نيست، جامعه روشنفکری اصلا معتقد است که کمدی می تواند با همه اقشار شوخی کند و نبايد برخورنده باشد. حالا چطور می شود وقتی کسی با خود جامعه روشنفکری به اين صورت واضح و مبرهن شوخی می کند و چهار آدم زير سوال بروند و تماميت آن قشر زير سوال برود؟

وی گفت: ما هم جزء همين جامعه روشنفکری هستيم مگر ما از پشت کوه آمديم من هم در اين جريان روشنفکری سالها زندگی و کار کردم، يک بخش از زندگی و کار من تلويزيون و سينما بوده است، تئاتر کار کرده ام، ادبيات کار کرده ام، موسيقی کار کرده ام، در انقلاب بوده ام و توی کتابفروشی های جلوی دانشگاه بزرگ شده ام و اين توضيح دادن خيلی سخت است چون جامعه روشنفکری ما بايد ظرفيت نقدپذيری و شوخی را داشته باشد.

مديری افزود: نمی فهمم که چرا اين بحث ها مطرح می شود آن هم با اين لحن بد و توهين آميز، خوب با ادبيات درست از همديگر انتقاد کنيم. آيا اين نوع ادبيات مناسب دفاع از فضای روشنفکری است. اگر کسی مساله شخصی با من دارد بحث ديگری است اما اگر می خواهيد مرا نقد کنيد اين که ديگر اسمش نقد نيست مشکل همه ما اين است که تصور می کنيم بيشتر از بقيه می فهميم.

وی در پاسخ به اين سوال که برخی ها گفته اند که مهران مديری در چنين فضاهايی تلاش کرده است تا وضعيت ادبيات و شعر ما را به چالش بکشد گفت: متاسفانه بخشی از جامعه روشنفکری ما آدم های منفعل و به قول شما بی مصرف هستند. آدمهايی که صبح تا شب يک گوشه نشسته اند، خوب حرف می زنند ولی به هيچ دردی نمی خورند. يک کار مثبت در زندگيشان نکرده اند نه در زمينه هنر های نمايشی نه ادبيات نه شعر و نه هيچ چيز ديگر. آدمهايی که مدتی هستند و بعد می روند و کسی هم نمی فهمد چی بودند، برای چی بودند و کی مردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کارگردان مرد هزارچهره ادامه داد: ما منظورمان اين قبيل آدمهاست و کار بدی هم نمی کنيم، اينها آدمهای باطلی هستند که فقط فيگور روشنفکری فرهنگی می گيرند و تعدادشان هم متاسفانه کم نيست. پس چرا اين حرفها را نزنيم وقتی وجود دارند؟ اين طور نيست که بگويم صد در صد جامعه روشنفکری ما سالم، خلاق و مفيد هستند.

مديری تصريح کرد: حرف آخرم اين است که اگر کسی جزء اين دسته نيست، نبايد به او بر بخورد و اگر هم جزء اين دسته است که اشکالی ندارد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36851

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ناگفته های مهران مديری از "مرد هزار چهره"، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016