شنبه 16 اسفند 1382

وبلاگ نویسی برای رسیدن به قدرت، مصطفی قوانلو قاجار

سران دو حزب مشارکت و مجاهدین اتقلاب می دانند از هم اکنون برای چهار سال آینده زمان زیاد و درعین حال زمان کوتاهی است. حضورفعال در اینترنت و نفوذ در لایه های فعال مدنی وتشکیل گروه های مجازی یکی ازراه حل های مفید است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

www.ghajar.ws
با به پایان رسیدن رقابت های انتخاباتی مجلس هفتم، اکنون مشخص شده که محافظه کاران اکثریت مجلس را به دست گرفته اند. دو حزب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین اتقلاب اسلامی با انصراف از شرکت در انتخابات اکنون به دنبال راهکارهای جدیدی برای ورود دوباره به عرصه سیاسی ایران هستند.

نگاه به آمار شرکت کنندگان در انتخابات مجلس هفتم نشان می دهد نیمی از واجدین شرایط رای دادن نسبت به شرکت نکردن درانتخابات توسط این دو حزب، بی تفاوت بوده اند.براساس آمار سایت وزارت کشور 50.57 درصد در دوره هفتم مشارکت داشته اند.این گروه از مردم ایران در استان هایی بسیار محروم زندگی می کنند که از امکانات اولیه مادی محرومند.این گروه به طور سنتی در انتخابات شرکت می کنند هدف آن ها رفع مشکلات معیشتی و فرستادن نماینده به مجلس برای پیگیری کارهایشان است.به طور مثال در دوره ششم مجلس در استان كهگيلويه و بويراحمد میزان مشارکت 96 درصد و در انتخابات کنونی 89 درصد است.تنها راه جذب این افراد در اختیار داشتن پایگاه های اقتصادی است که دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از این نظر ناتوان هستند.از طرفی دلیل شرکت نکردن نیمه دیگر واجدین شرایط رای دادن، تحریم انتخابات توسط این دو حزب نبوده است.در دوره ششم مجلس 30 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکردند در صورتی که این دو حزب در انتخابات ششمین دوره مجلس فعالانه شرکت جستند. جذب واجدین شرکت نکرده در انتخابات یا همان « آرای خاموش» جز مسائلی است که اکنون باید در استراتژی کلان این دو حزب به بحث گذاشته شود.چرا که این دو حزب، توانایی مالی جذب آرای سنتی را ندارد و در مقطع کنونی تنها می تواند نسبت به جذب «آرای خاموش» امیدوار باشد.

گروهی که به «آرای خاموش» معروفند بر اساس گمانه زنی ها غالبا از طبقه متوسط ایران هستند واز نظر امکانات معیشتی از وضعیتی بهتر نسبت به استان های محروم ایران دارند. اکثریت گروه «آرای خاموش» در شهر های بزرگ زندگی می کنند و رایانه و اینترنت دسترسی دارند.اکنون در اکثر شهر های بزرگ ایران نظیر تبریز،اصفهان ،شیراز، مشهد،اهوازو... امکانات دسترسی به اینترنت مهیا شده است.بر طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در پایان سال 1381 سه میلیون دویست هزار نفر به طور فعال از اینترنت استفاده می کردند و 7 میلیون نفر نیز به طور معمول از طریق کارت های اینترنتی به فضای سایبر دسترسی داشته اند.این رقم وقتی پررنگ می شود که بدانیم نسبت به سال قبل خود 90 درصد رشد داشته است.

اینترنت ابزار شگفت انگیزی است که تاکنون اصلاح طلبان نسبت به آن بی تفاوت بوده اند. ابزاری که می توانست وهنوز هم می تواند در رقابت های سیاسی نقشی تعیین کننده بازی کند.تمام استفاده این دو حزب از اینترنت به راه اندازی دو سایت «رویداد» و «امروز» بر می گردد که آن ها نیز اکنون فیلتر هستند.در حالی که اینترنت با امکانات بی شمارش می تواند کیسه حمایت های مالی را پر پول کند و برتعداد حامیان یک حزب بیفزاید.مثل خوب این ادعا هووارد دین نامزد دموکرات ریاست جمهوری ایالات متحده است.

يك سال پيش، هووارد دين فرماندار نسبتاً ناشناخته يكي از ايالتهاي شمال شرق آمريكا بود، با ظاهري عصباني و عقايدي سفت و سخت درباره جنگ قريبالوقوع با عراق. به اعتقاد كارشناسان، هووارد دين بسيار ناشناختهتر، عصبانيتر و متعصبتر از آن بود كه بتواند در صحنه انتخابات رياست جمهوري آمريكا شانسي براي مطرح شدن داشته باشد. اما دين و گروه تبليغاتياش اطلاعات خيلي خوبي در مورد دنياي وب و اينترنت داشتند. جو تريپي، مدير تبليغات انتخاباتي هووارد دين، طرفدار قديمي وبلاگهاي سياسي است و به خوبي ميدانست كه يكي از راههاي به سر زبان انداختن نام دين در محافل سياسي، واداشتن بلاگرهاي مطرح سياسي به مطلب نوشتن درباره دين در وبلاگهاشان است.هوارد دین به نويسندگان و خوانندگان وبلاگها اجازه داد تا پيشنهادات و توصيههاي خود را براي مبارزات تبليغاتي به دين منتقل كنند.هر چند دین در ادامه رقابت ها از صحنه خارج شد اما جای کری دیگر نامزد دموکرات راه او را ادامه داد.

و یک مثال داخلی محمد علی ابطحی معاون حقوقی پارلمانی رئیس جمهور است.شاید اگر از کاربران اینترنت نام دیگر معاونان یا حتی وزیران کابینه خاتمی را بپرسیم با جواب هایی بی ربط مواجه شویم اما اکنون بسیاری از کاربران اینترنت دست کم از وبلاگ نویسی او اطلاع دارند و حتی آن را می خوانند.وبلاگ «وب نوشت» اکنون بین7 تا 12 هزار هیت دارد این رقم در زمان هک شدن سایت ویا در مواقع خاص به 22 هزار هیت افزایش می یابد.بنابراین می توان وبلاگ «وب نوشت» را که یک
مقام دولتی و از آن بیشتر یک روحانی می نویسد، پر خواننده ترین وبلاگ فارسی زبان دانست.گرچه ابطحی در هیچ رسانه ای به طور رسمی شرکت در رقابت های انتخاباتی را اعلام نکرده اما او اکنون توسط موبایل دوربین دارش و
نثر دلنشین وبلاگش به یک وبلاگ نویس محبوب تبدیل شده است.

سران دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین اتقاب اسلامی می دانند از هم اکنون برای چهار سال آینده زمان زیاد ودر عین حال زمان کوتاهی است.این زمان اگر با دور اندیشی سپری شود نتایج خوبی خواهد داد.حضورفعال دراینترنت و نفوذ در لایه های فعال مدنی وتشکیل گروه های مجازی یکی ازراه حل های مفید است.

حضور در جامعه مجازی ایرانی این خاصیت را دارد که با تکثر نظرات روبه رو می شویم.کاربران ایرانی به واسطه لینک ها و پیوندهای الکترونیکی از سطح آگاهی ودانش بیشتری نسبت دیگر افراد جامعه برخوردار شده اند.اکثریت غالب کاربران ایرانی را جوانان تشکیل می دهند. زنان نیز در این عرصه حضوری فعال دارند.حضور در میان جامعه وبلاگ نویس برآینده خوبی از خواست ها و نظریات این دو طیف می دهد.اگر درجوامع توسعه یافته وبلاگ ها یکی از صدها بلندگوی صدای آزاد است وبلاگ تنها بلندگوی صدای آزاد است. مسئولی که وبلاگ بنویسد و از چهره دولتی خود بیرون بیاید، می تواند واقعیت های جامعه را بهتر درک کند.هر چند شاید این مسئولین وقت را بهانه کنند اما به مرور سرعت تایپ کردن بالاتر می رود تا جایی که نوشتن در وبلاگ تنها یک ربع ساعت وقت بگیرد.وبلاگ نویسی آرام آرام و به تدریج تاثیر خود را جامعه ایرانی نشان خواهد.جایی که کارشناسان اجتماعی از آن به عنوان «جنبش اجتماعی وبلاگ نویسی» یاد می کنند.این جنبش در آینده ماهیت سیاسی نیز پیدا خواهد کرد و نماینده صداهای بدون بلند گو خواهد بود.هر چند صداهای بسیاری هستند که به علت نداشتن امکاناتی نظیر برق، رایانه،امکانات مخابراتی هنوز از این خوان پر نعمت ننوشیده اند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5392

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وبلاگ نویسی برای رسیدن به قدرت، مصطفی قوانلو قاجار' لينک داده اند.

وبلاگ نویسی برای رسیدن به قدرت
سران دو حزب مشارکت و مجاهدین اتقلاب می دانند از هم اکنون برای چهار سال آینده زمان زیاد و درعین حال زمان کوتاهی است. حضورفعال در اینترنت و نف...
Persa
March 7, 2004 10:53 AM

Copyright: gooya.com 2016