جمعه 4 ارديبهشت 1383

شيراك: ايران روح موافقت با فرانسه، آلمان و انگليس را نقض كرده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
روزنامه‌ي نيويورك‌تايمز به نقل مقامات ارشد فرانسوي نوشت: ژاك شيراك از ايران به دليل قصور در پيروي كامل از بازرسي‌هاي بين‌المللي از پايگاه‌هاي هسته‌يي‌اش انتقاد كرده و گفته است كه ايران روح موافقت با فرانسه، آلمان و انگليس را براي متوقف كردن برنامه‌هاي هسته‌يي‌اش نقض كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي نيويورك تايمز، ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه در ديدار 45 دقيقه‌يي‌اش با كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي ايران در كاخ اليزه، به تهران اعلام كرد در صورتيكه تهران تا قبل از نشست سازمان بين‌المللي انرژي اتمي در ژوئن كه شيراك آن را نشستي قاطع خواند، خواسته‌ي بازرسان اين آژانس را بر آورده نكند، بايد اين خطر را بپذيرد كه حسن نيت بين‌المللي نسبت به اين كشور از بين خواهد رفت.
نيويورك تايمز نوشته است: شيراك در اين ديدار به جنبه‌هاي فني‌تر برنامه‌هاي هسته‌يي ايران پرداخت و ليستي ارايه داد كه ايران بايد به آنها جامه‌ي عمل بپوشاند. شيراك از ايران خواسته است تا محدوديت‌هاي اضافي معاهده‌ي منع گسترش تسليحات هسته‌يي را امضا كند و شرح دهد كه چرا برنامه‌ي توليد سانتريفيوژ پيشرفته‌ي خود را براي غني سازي اورانيوم گزارش نداده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي ايران نيز در اين ديدار اظهار داشت: ايران كاملا به تعهدات خود در قبال آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عمل كرده و تا اواسط ماه مه گزارش كاملتري از برنامه‌هايش را ارايه خواهد داد.
خرازي اروپايي‌ها را مواخذه كرد كه به قول خود مبني بر ارايه‌ي تكنولوژي پيشرفته به ايران كه در بيانيه‌ي تهران آمده است، عمل نكرده‌اند.
اين روزنامه افزوده است: اگرچه موضع آمريكا از يك سو و موضع فرانسه، انگليس و آلمان به برنامه‌هاي هسته‌يي ايران از سوي ديگر در سال گذشته به يكديگر نزديك‌تر شد اما اين سه كشور اروپايي همچنان متعهد هستند تا به مذاكره با ايران ادامه دهند.
خرازي در گفت‌وگويي اظهار داشت: ايران تلاش كرده است كه هر آنچه را كه متعهد شده انجام دهد اما بر عكس، طرف اروپايي به تمام تعهداتش عمل نكرده است اما با اينحال ما هنوز به همكاري‌مان ادامه مي‌دهيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال جورج بوش نيز گفته است، ايران مسلح به سلاح‌هاي هسته‌يي، ممكن است خطر غيرقابل تحملي براي صلح در غرب آسيا و خطر مهلكي براي اسراييل باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در جمع سردبيران روزنامه‌ها و ناشران آمريكايي مدعي شد: هر گونه تهديدي از اين قبيل با برخورد آمريكا و متحدانش مواجه خواهد شد.
رييس جمهور آمريكا در پاسخ به سوالي درباره همكاري‌هاي بين‌المللي عليه حملات نظامي ابراز داشت كه اگر آنها (ايراني‌ها) به سلاح هسته‌يي دست يابند، براي صلح و ثبات در غرب آسيا مشكل سختي ايجاد خواهد كرد؛ به خصوص از زماني كه آنها هدف‌شان را مبني بر نابودي اسراييل (رژيم صهيونيستي) اعلام كردند.
بوش كه ايران را با تكرار اين اتهام كه ايران برنامه‌ي توليد تسليحات هسته‌يي را دنبال مي‌كند مدعي شد: توسعه سلاح هسته‌يي در ايران غير قابل تحمل است و برنامه‌اي در اين خصوص نيز غير قابل تحمل مي‌باشد، در غير اين صورت با آنها برخورد خواهد شد كه آغاز اين برخورد از طريق سازمان ملل خواهد بود.
از مقامات ايراني خواست تا به خواسته‌هاي آمريكا و اروپا براي دنبال نكردن برنامه‌ي توليد تسليحات هسته‌يي (!) گوش فرا دهند.
با وجود اين كه محمد البرادعي و سخنگوهاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در چند اظهارنظر اخيرشان بر همكاري فزاينده‌ي جمهوري اسلامي ايران با اين آژانس وابسته به سازمان ملل تاكيد دارند، گويي بوش اين مطلب را فراموش كرده و از اين رو در بخش ديگري از ادعاهايش بيان داشت: من متحدان‌مان را تشويق خواهم كرد تا به ايرانيان تاكيد كنند كه آنها بايد با بازرسان تسليحاتي سازمان ملل همكاري كنند (!) و به هر گونه غني‌سازي يا پردازش مجدد اورانيوم پايان دهند.
وي افزود: ايراني‌ها نياز دارند تا فشار جهان را احساس كنند كه هر گونه برنامه‌ي تسليحاتي به صورت واحد محكوم مي‌شود و ضروري است كه ايراني‌ها اين پيام را بشنوند.
در اين گزارش آمده است: مقامات كاخ سفيد اعلام كرده‌اند، سياست بوش در قبال تهران تغييري نكرده است، اما به عقيده‌ي آنها اين اظهارات بوش پنجره‌ا‌ي به سوي ديدگاه طولاني مدت وي نسبت به روابط آمريكا با تهران بود.

ايسنا در خبر ديگري نيز آورده است، كمال خرازي كه براي ديدار با مقامات فرانسوي در پاريس به سر مي‌برد، در مصاحبه‌اي اظهار داشت: ايران 730 مايل مرز مشترك با عراق دارد و روابط سنتي و تا حدي نفوذ بر شيعيان و كردهاي عراق و همچنين رهبران شيعه دارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي نيويورك تايمز، كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي ايران گفت: اين نفوذ مي‌تواند براي كمك به عراقي‌ها براي متحد شدن و حل دسته جمعي مشكلاتشان مورد استفاده قرار بگيرد.
وزير امور خارجه‌ي ايران با تاكيد بر گزارشات مربوط به درخواست كمك آمريكا از ايران براي برگراندن ثبات به عراق گفت: آنها مي‌دانند كه ايران در عراق نقش مثبتي ايفا مي‌كند و از ما خواسته‌اند تا به ايفاي نقش مثبت ادامه دهيم.
به گفته‌ي خرازي، آمريكا هيچ درخواستي از ايران براي ”ميانجيگري“ نداشته اما ايران نيرويي است كه بايد به حساب آورده شود.
وي تاكيد كرد: هيچ كس نمي‌تواند تكذيب كند كه ايران يك بازيگر منطقه‌يي نيست.
خرازي در ادامه‌ي اين مطلب افزود: ايران خواهان حفظ تماميت ارضي عراق به هر وسيله‌ي ممكن است. تجزيه‌ي عراق مشكلات زيادي را براي منطقه در زمينه‌ي امنيت و آوارگان به وجود خواهد آورد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6759

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيراك: ايران روح موافقت با فرانسه، آلمان و انگليس را نقض كرده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016