جمعه 4 ارديبهشت 1383

امداد غيبي براي اصلاحات، گفت و گوي ايسنا با محسن آرمين، بخش 1

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

محسن آرمين كه در اعتراض به عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات مجلس هفتم از سمت نمايندگي مجلس ششم استعفا كرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از عمل شوراي نگهبان در جريان ردصلاحيتها به عنوان عاملي موثر در تقويت حيات سياسي اصلاح‌طلبان نام ‌مي‌برد.

آن‌چه در پي مي‌آيد نخستين بخش اين گفت‌وگو است و بخش‌هاي بعدي آن روزهاي بعد ارسال خواهد شد.

عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به خبرنگار ايسنا گفت: رويگرداني نمايندگان مجلس هفتم را از مسير پيموده‌شده در اين دوره مجلس، غيرممكن است، در عين حال بايد اعتراف كنيم كه در حال حاضر با اين تجربه اصلاحات اگر كار در مجلس ششم را شروع مي‌كرديم، انتخابهايمان بر راهكارهاي ديگري استوار بود.

وي در اين گفت‌وگو در بيان وضعيت فعلي حركت اصلاحي سال 76 به ويژگي‌هاي آن به عنوان حركتي مبتني بر جنبش اجتماعي اشاره كرد و گفت: اين جنبش در طول چهار سال اول، در سطح سياسي توفيقاتي را به دست آورد و توانست با تقويت حضورش در نهادهاي انتخابي، در سطح قدرت حاضر شود.

آرمين با اذعان به اين مطلب كه مجموعه تلاشها و اقدامات جريان اصلاح‌طلب، حاضر در قواي مقننه و مجريه بعد از پايان چهارسال اول، دولت خاتمي نتوانست به اهداف مورد نظر اين جريان و تامين مطالبات جامعه منتهي شود، تصريح كرد: اگرچه تداوم اين روند، در ابتدا به حذف آنها از مجلس هفتم منجر شد، اما اگر روند امور به همين منوال ادامه يابد، سرنوشت انتخابات رياست‌جمهوري آينده از انتخابات مجلس هفتم متفاوت نخواهد بود.

اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با تاكيد برناكام‌ماندن حركت اصلاح‌طلبان در سطح قدرت و تعامل با نهادهاي حكومتي يادآور شد: البته از اين ناكامي نمي‌توان پايان حركت اصلاحي را نتيجه گرفت؛ زيرا هر جنبش اجتماعي، نظير حركت اصلاحي سال 76 داراي شعارها، آرمان‌ها و ايده‌هايي است و تا زماني كه اين ايده‌ها از سوي جامعه حمايت شود، جنبش هم‌چنان زنده است.

وي در ادامه با بيان اين‌كه محافظه‌كاران در جريان انتخابات اول اسفند به‌رغم مسجل‌بودن پيروزي آنها به بركت آنچه نظارت استصوابي مي‌ناميد، باز هم از شعارهاي اصلاح‌طلبان استفاده كردند، افزود: اين موضوع، بهترين دليل اين‌ واقعيت است كه اهداف و شعارهاي اصلاحي كاملا با اقبال جامعه مواجه شده است. لذا با توجه به اين واقعيت نمي‌توان جنبش اصلاح‌طلبي را شكست‌خورده و يا پايان‌يافته تلقي كرد.

آرمين ابراز عقيده كرد: تنها در صورتي مي‌توانيم بگوييم جريان اصلاح‌طلب شكست خورد كه انتخابات اول اسفند به‌صورت دموكراتيك برگزار مي‌شد و در جريان برگزاري چنين انتخاباتي مردم به اصلاح‌طلبان راي نمي‌دادند.

اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هم‌چنين تاكيد كرد: به عقيده‌ي من اصلاحات زنده و از ظرفيت‌هاي مناسبي نيز برخوردار است.

آرمين كه در اظهاراتش، عملكرد جريان اصلاح‌طلبي را همانند ديگر جريان‌ها حاوي نقدهايي برمي‌شمرد، ادامه داد: اين جريان را از دو منظر مي‌توان مورد نقد قرار داد؛ نقد موردي عملكرد افراد و گروههاي اصلاح‌طلب، اما اين شيوه به‌رغم مفيدبودن نمي‌تواند وضعيتي را كه امروز اصلاح‌طلبان در آن به سر مي‌برند، تبيين و علل و عواملي كه موجب شد اصلاح‌طلبان در عرصه‌ي سياست و قدرت به اين نقطه برسند را روشن كند.

وي با بيان اين‌كه حركت اصلاحي خرداد 76 جنبشي اجتماعي و نه حركتي مبتني بر طرح و برنامه يك حزب مشخص بود افزود: در صورتي كه اصلاحات حركتي مبتني بر طرح و برنامه يك حزب بود مي‌توانستيم در صورت مشاهده تعارض بين عملكرد و برنامه‌هاي اين حركت آن را مورد نقد قرار دهيم، اما اصلاحات دوم خرداد جنبش اجتماعي بود كه طيفي از گرايش‌ها و ديدگاههاي احزاب داراي سلايق متنوع را در قالب يك برنامه‌ي حداقلي در بر مي‌گرفت. لذا بر اين اساس و به واسطه‌ي جنبش اجتماعي بودن اين حركت، بروز اقدامات و حركت‌هاي ناهماهنگ و بعضا متعارض در بخش‌هاي حاشيه‌اي آن، امري كاملا معمول و طبيعي به شمار مي‌آيد.

آرمين در ادامه، حركت اصلاحي خرداد 76 و انقلاب اسلامي ايران را به واسطه‌ي وجه مشترك آنها در جنبش اجتماعي مورد مقايسه قرار داد و ادامه داد: مگر همه‌ي اقداماتي كه در سال‌هاي اول انقلاب از سوي نيروهاي آن انجام شد، مورد تاييد ماست. در آن مقطع زماني هم شاهد عملكردهايي بوديم كه علاوه بر آن‌كه مشكلاتي را براي كشور ايجاد كرد، بهانه به دست مخالفان انقلاب داد و اساسا صدور فرمان هشت ماده‌اي از سوي امام (ره) به دليل همين عملكردها بود.

نماينده‌ي مستعفي مجلس، با تاكيد مجدد بر اين‌كه در جنبشي نظير حركت اصلاحي سال 76 بروز افراط و تفريط كاملا طبيعي است، تصريح كرد: بر اين اساس در صورتي كه براي نقد اين جنبش بر روي برخي از موضع‌گيري‌ها و اقدامات برخي از اعضاي آن انگشت بگذاريم و از آن به عنوان سندي عليه اصلاح‌طلبان نام ببريم، تنها نسبت به يك عيب‌جويي و مچ‌گيري كه ارزشي ندارد، اقدام كرده‌ايم.

آرمين با بيان اين‌كه در نقد اصلاحات مهم آن است كه عملكرد بدنه‌ي اصلي را نقد كنيم، ادامه داد: در قبال آن‌چه با نام اصلاحات در خرداد 76 اتفاق افتاد، حاكميت مي‌توانست دو موضع داشته باشد؛ استقبال از اين جريان و تمكين در برابر خواست مردم يا مقاومت لجوجانه و برخورد تخريبي با شقوق آن.

اين نماينده‌ي مستعفي مجلس با يادآوري مشي اصلاح‌طلبان و بيان اين‌كه آنها همواره نسبت به بكارگيري روش‌هاي مسالمت‌جويانه و قانونمند متعهد بوده‌اند، رويكرد بخشهايي از حاكميت را در قبال اصلاح‌طلبان لجوجانه توصيف كرد و گفت: به‌رغم آن‌كه اصلاح‌طلبان توانستند در وهله‌ي اول مجلس و دولت را در دست بگيرند اما آنها فقط 20 درصد قدرت را در دست داشتند. لذا جاي اين سووال باقي است كه آيا زماني كه 80 درصد قدرت در اختيار جرياني باشد كه تحت هيچ شرايطي سر سازگاري با اصلاحات نداشته، از اصلاحات چه توقعي جز ظهور معجزه براي بهبود اوضاع را مي‌توان داشت.

اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه در مجلس و دولت كاستي‌هايي وجود داشته، لزوم نقد اين كاستي‌ها را متناسب با درصد قدرتي كه در اختيار اين دو نهاد بوده، مورد تاكيد قرار داد و افزود: در اين صورت هم به دليل واقعي كاستي‌ها پي خواهيم برد و هم‌ وزن و سهم اين كاستي‌ها در ناكامي اصلاح‌طلبان مشخص خواهد شد.

آرمين با بيان اين‌كه در صورتي كه اصلاح‌طلبان دولت و مجلس با ضعف و اشتباه عمل نمي‌كردند، شرايط امروز آنها متفاوت بود، گفت: بايد اعتراف كنيم اميد زيادي داشتيم شرايط به اين سمت سوق پيدا كند و بتوانيم در سطح دولت و مجلس از طريق برخوردهاي مسالمت‌جويانه با بخش‌هاي ديگر حاكميت از ميزان مخالفت آنها با اصلاحات بكاهيم. لذا زمان قابل ملاحظه‌اي از عمر مجلس ششم، صرف تعامل مثبت با بخشهاي مذكور شد، اما زماني كه موفق به اين كار نشديم، سعي كرديم در برابر تداوم و شدت‌گرفتن هجوم جريان ضداصلاحات موضع تدافعي بگيريم و از ظرفيت‌ها براي كاهش تهاجمات آنها استفاده كنيم.

اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه در جريان انتخابات دور دوم رياست‌جمهوري خاتمي، اصلاح‌طلبان درصدد برآمدند تا اين انتخابات را به رفراندوم آري يا نه به اصلاحات تبديل كنند، از نتيجه اين انتخابات به عنوان مولفه‌اي كه تامين‌كننده‌ي خواسته‌ي آنها در اين موضوع بود، نام برد و گفت: تصور ما اين بود با تبديل اين انتخابات به رفراندومي كه تداوم اصلاحات را تعيين مي‌كند، حجت بر همه‌ي كساني كه در اين مدت عليه جريان اصلاح‌طلبي بهانه‌جويي مي‌كردند، تمام مي‌شود و جريان مخالف اصلاحات در موضع‌گيري‌هايش تجديدنظر مي‌كند، اما به‌رغم آن‌كه خاتمي در اين انتخابات با كسب 22 ميليون راي، حائز اكثريت آرا شد، در عمل پس از انتخابات تهاجمات جبهه‌ي ضداصلاحات عليه اصلاح‌طلبان نه تنها كم نشد، بلكه تشديد هم شد.

آرمين ادامه داد: بايد اعتراف كنيم كه در حال حاضر، با اين تجربه اصلاحات اگر كار در مجلس ششم را شروع مي‌كرديم، انتخابهايمان بر راهكارهاي ديگري استوار بود.

اين نماينده‌ي مستعفي مجلس ششم با بيان اين‌كه، حال و هواي حاكم بر مجلس ششم از ابتدا بر معارضه استوار نبود، ادامه داد: بر اين اساس، بعد از آن‌چه از سوي ستاد ضداصلاحات بر ما تحميل شد، بر سر دوراهي قرار گرفتيم كه برخورد قاطع داشته باشيم و بر خواستمان پافشاري كنيم يا در چارچوب تعامل مثبتي كه در پيش گرفته بوديم، عقب‌نشيني كنيم، نهايتا راهكار دوم را در پيش گرفتيم به اميد آن‌كه به مرور همچنان فضا براي پي‌گيري اهداف و برنامامه‌هايمان باز شود.

وي كه وجود اراده‌اي قاطع را مبني بر عدم موفقيت اصلاح‌طلبان در عدم توفيق آنها موثر مي‌دانست، تصريح كرد: اين اراده اعتقادي به گفت‌وگو و توجهي به مصالح ملي كشور نداشت و حفظ موجوديت و قدرت برايش اصل بود.

اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در توضيح اظهاراتش كه بر مبناي آن، شعارهاي مطرح‌شده از سوي محافظه‌كاران در انتخابات مجلس هفتم را همان شعار اصلاح‌طلبان برشمرده بود، گفت: منظورم از اين عبارت اين نيست كه محافظه‌كاران عاقل شده‌اند. آنها نشان داده‌اند كه به هيچ وجه سر سازگاري با جريان اصلاحي را ندارند اما بايد توجه كنيم در جامعه، تنها اراده‌ي كنشگران جريان‌هاي سياسي تعيين‌كننده نيست، بلكه واقعيات اجتماعي و عوامل مختلف سياسي اجتماعي، كنشگران را به اتخاذ برخي از مواضع ناگزير مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين نماينده‌ي مستعفي مجلس ششم تصريح كرد: در حال حاضر نمي‌توان راهي را كه مجلس اصلاحات شروع كرده و مسيرهاي ناپيموده‌اي كه توسط آنها پيموده شد را ناديده گرفت.

وي ادامه داد كه لذا هر نيروي سياسي حتي اگر به صورت فرمايشي قدرت را در دست گرفته باشد، ناگزير بايد تكليفش را با اين مسائل مشخص كند؛ زيرا آگاهي كه از طريق نطق، سوال‌ها و تحقيق و تفحص‌ها به جامعه داده شد، چيزي نيست كه بتوان آن را فراموش كرد.

آرمين با بيان اين‌كه مردم منتظر هستند تا ببينند مجلس هفتم با قانون منع شكنجه، هيات‌منصفه، جرم سياسي ، حقوق و آزاديهاي اجتماعي چه مي‌كند، يادآور شد: اينها مواردي نيستند كه مجلس هفتم بتواند به سادگي از كنار آنها بگذرد، اين مجلس بايد بالاجبار ولو اين‌كه به اين امور اعتقادي نداشته باشد، در برابر آنها تمكين كند؛ زيرا عدم تمكين در برابر اين موضوعات به معناي شكست و سقوط زودهنگام آنها خواهد بود. مطمئن باشيد در آينده ديگر شاهد صحنه‌هايي نظير شلاق‌زدن برخي از جوانان در كوي و برزن نخواهيد بود.

وي هم‌چنين در پيش‌بيني وضعيت مجلس هفتم، با بيان اين‌كه تركيب اين مجلس تركيبي يكدست نيست، افزود: جريان حاكم بر مجلس هفتم تركيبي از افراطيون، اصول‌گرايان، سنت‌گرايان و عملگراياني است كه در حال حاضر با هم اتحاد دارند اما افراد حاضر در اين تركيب در ديدگاهها، اهداف و روش‌هايشان داراي اختلاف‌نظرهاي جدي هستند. به عقيده‌ي من در صورت تداوم روند موجود، كفه قدرت به نفع اقتدارگراها سنگين مي‌شود كه در اين صورت با كمال تاسف بايد گفت كه مجلس هفتم در هيچ‌يك از شعارها و برنامه‌هايي كه در جريان انتخابات مطرح كرده موفق نمي‌شود و در نتيجه بايد خيلي زود شاهد از هم‌پاشيدگي و حتي بروز اختلاف و تنش در بين آنها باشيم.

وي كه تحقق شعار محافظه‌كاران در مجلس هفتم را به تغيير كفه‌ي قدرت به نفع عملگراهاي حاضر در اين مجلس منوط مي‌دانست، اظهار داشت: در اين حالت به واسطه‌ي آن‌كه بخشي از برنامه‌هاي مورد نظر اصلاح‌طلبان به وسيله‌ي محافظه‌كاران اجرا مي‌شود، اين موضوع پيروزي بزرگتري براي اصلاح‌طلبان محسوب خواهد شد؛ زيرا مي‌توان اميدوار بود كه ناگزير از اجراي بخش‌هاي معطل‌مانده‌ي برنامه اصلاح‌طلبان نيز در مراحل بعدي باشند.

آرمين در ادامه با اشاره به تصوري كه قبل از انتخابات مجلس هفتم از اصلاح‌طلبان در جامعه ايجاد شده بود اين موضوع را به همراه ناكامي‌هاي تحميل شده بر اين جريان، زمينه‌ساز پايان حضور آنان در مجلس و دولت برشمرد و ابراز عقيده كرد كه كه در اين شرايط آنچه ردصلاحيت گسترده‌ي شوراي نگهبان مي‌ناميد، حكم يك امداد غيبي را براي اصلاح‌طلبان داشت، زيرا اين فرصت را به آنها داد تا بتوانند تصوير روشن و واقع‌بينانه‌اي را از خود در نزد اذهان عمومي به نمايش بگذارند و چهره‌ي آنها را از گروهي كه نخواست كاري انجام دهد، به سمت جرياني صادق و ملتزم به عهد خود با ملت كه به واسطه‌ي شرايط نتوانست كاري از پيش ببرد، تغيير داد.

وي كه جايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان به‌رغم تنزل نسبت به گذشته را از ساير گروههاي سياسي بهتر توصيف مي‌كرد، افزود: اين يك امتياز براي اصلاح‌طلبان است كه بايد از آنها بهره گرفت. هرچند موقعيت اجتماعي امروز آنها با چهار سال قبل قابل مقايسه نيست.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6763

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امداد غيبي براي اصلاحات، گفت و گوي ايسنا با محسن آرمين، بخش 1' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016