سه شنبه 19 خرداد 1383

گفت‌وگوي «رويداد» با همسر «تقي رحماني» و خواهر «هدي صابر» در آستانه 24 خردادماه سالگرد بازداشت سه فعال ملي-مذهبي، رويداد

Melimazhabi01.jpg
هدي صابر، تقي رحماني و رضا عليجاني

يكسال زندان به خاطر اتهامي كه وزارت اطلاعات آن را رسماً رد كرده است

24خرداد ماه سال گذشته «رضا عليجاني»، «تقي رحماني» و «هدي صابر» سه فعال ملي-مذهبي تحت عنوان «مداخله در ناآرامي‌هاي خردادماه تهران» بازداشت شدند. اين در حالي است كه وزارت اطلاعات طبق گزارش كميسيون اصل 90مجلس ششم اعلام كرده كه اين سه تن هيچ نقشي در اين زمينه نداشته‌اند. با اين حال، بازداشت اين سه فعال سياسي ادامه يافته‌ است.
در آستانه سالگرد بازداشت سه زنداني،«نرگس محمدي» همسر «تقي رحماني» روز دوشنبه 18 خردادماه در گفت‌وگو كه خبرنگار «رويداد» از جريانات يكسال بازداشت همسرش گفت.

محمدي به تاريخ بازداشت همسرش در 24 خردادماه سال 82 اشاره كرد و گفت: 24 ساعت پس از بازداشت تقي رحماني از طريق گزارش در روزنامه‌هاي «رسالت» و «كيهان» مطلع شدم كه او به اتهام دست داشتن در اغتشاشات خردادماه 82 دستگير شده است. وي افزود: مدت زيادي از وضعيت همسرم بي خبر بودم و در شش ماه اول بازداشت وي فقط سه بار و هر دفعه به مدت 20 دقيقه و البته با حضور مأمورين و يك نفر از مسؤولين دادسرا با او ملاقات داشتم.

محمدي با بيان اينكه در تمام مدت اين يكسال ملاقات با همسرم از طريق دادسرا و داستان و نماينده آنها انجام شده به اعتراض نسبت نحوه ملاقات با رحماني پرداخت و گفت: «علي رغم آيين‌نامه داخلي زندان اوين ملاقات من با همسرم به صورت موردي و با كسب اجازه از دادسرا انجام مي‌شود».

وي همچنين اظهار داشت:«در طي اين يك سال گذشته اجازه ملاقات با موكلين خود را نيافته‌اند.»

همسر تقي رحماني سپس به انتقاد از وضعيت‌ نگهداري همسرش پرداخت و افزود:«در طي يك سال گذشته همسرم تحت عنوان محكوم در سوئيتي كه هيچ ارتباطي با ؟؟ عمومي ندارد، در قرنطينه به سر مي‌برد.»

وي با اشاره به اينكه «رحماني از 24 خردادماه تا آبان ماه همان سال در انفرادي به سر مي‌برد.» وضعيت روحي وي را خوب ارزيابي كرد ولي با ابراز نگراني از بيماري‌هاي جسماني اوگفت:« به دليل اين كه رحماني در سلول انفرادي دست به اعتصاب غذا زده، اكنون دچار سردردهاي شديدي شده و بيماري وي نيز تشديد شده و علاوه بر آن، به بيماري تكرر ادرار نيز مبتلا شده است.

وي با اشاره به اينكه گزراش كميسيون اصل 90 مجلاس ششم كه در آن بر عدم دخالت رحماني در اغتشاشات خرداد ماه از سوي وزارت اطلاعات تأكيد شده بود،‌ گفت: “ نظر وزارت اطلاعات در مورد فعاليت آنها سند قطعي در نظام جمهوري است و نه استناد به مطالب بي‌اساسي كه در “كيهان” و “رسالت” آمده است.”

وي همچنين به اعلام حكم محكوميت رحماني در 12 ارديبهشت ماه سال جاري اشاره كرد و افزود: “همسرم از تاريخ 24 خرداد 82 تا 12 ارديبهشت ماه سال جاري تحت عنوان “بازداشت موقت” در زندان به سر برد ولي در 12 ارديبهشت ماه طبق اطلاعيه دادسراي عمومي رحماني داراي محكوميت قطعي شد و لذا حق استفاده از مرخصي به وي اعطا شد و اين در حالي است كه تا كنون هيچ گونه حكمي از سوي شعبه 36 دادگاه تجديدنظر به وكلا اعلام نشده است.”

وي از اعتراض‌هاي متعدد خود به مقامات رسمي كشور سخن گفت و افزود: “ما بارها در نامه‌اي به مقامات كشور خواستار استناد به گزارش كميسيون اصل 90 درباره اين فعالان ملي-مذهبي و پيگيري مسأله آنها شده‌ايم ولي متأسفانه تاكنون كسي به اين گزارش توجهي نكرده است.»

وي همچنين عملكرد كميته پيگيري رئيس جمهوري را درباره بهبود وضعيت زندانيان سياسي را مثبت ارزيابي كرد ولي در عين حال، گفت: «هنوز اين كميته به نتيجه قطعي كه مد نظر ما بوده يعني از بين رفتن مسأله زنداني سياسي دست نيافته است.»

همچنين «فيروزه صابر» خواهر «هدي صابر» ديگرفعال ملي-مذهبي كه در خرداد ماه سال 82 دستگير شد، در گفت‌وگو با خبرنگار «رويداد» به بررسي وضعيت برادرش در طي يك سال گذشته پرداخت.

فيروز صابر گفت: «پس از گذشت 24 ساعت از بازداشت برادرم در خيابان با مراجعات مكرر به دادستاني از دستگيري وي مطلع شديم.»

وي با اعلام اينكه «تا يك ماه و نيم پس از بازداشت «هدي صابر» از وضعيت وي بي‌اطلاع بوديم»، گفت:«در اوايل دستگيري‌ وي به ندرت اجازه ملاقات با او را كسب مي‌‌كرديم ولي در سه ماه اخير ملاقات‌ها مرتب شده است.»

وي درباره وضعيت جسماني صابر علي‌رغم اينكه اظهار داشت كه «اخيراً وضعيت جسماني وي بهتر شده»، به بيماري‌هاي متعدد او اشاره كرد و گفت:«در حال حاضر هدي صابر از بيماري دندان و لثه رنج مي‌برد و همچنين دچار كم‌خوني شديد است كه در اين راستا بارها در خواست مرخصي كرده‌ام ولي تاكنون پاسخي دريافت نكرده‌ام.»

وي به ملاقات خود با مقامات كشوري براي پيگيري مسأله فعالان ملي-مذهبي نيز اشاره كرد و افزود:«ما در راستاي پيگيري مسائل آنها با رئيس‌جمهوري ملاقات كرديم و با توجه به گزارش وزارت اطلاعات گفته‌ايم كه آنها هيچ نقشي در آشوب‌هاي خرداد 82 نداشته‌اند.»

وي افزود: همچنين بارئيس مجلس و نيز «محمد شريعتمداري» نماينده رئيس‌جمهوري در امور زندان‌ها نيز ملاقات‌هاي بسياري داشتيم ولي تاكنون نتيجه مثبتي را دريافت نكرده‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه فيروزه صابر فعاليت كميته پيگري رئيس‌جمهوري در بهبود وضعيت زندان‌ها را مفيد ارزيابي و اظهار اميدواري كرد كه پيگيري‌هاي اين هيأت منجر به آزادي برادرش و ديگر فعالنا ملي-مذهبي شود.

گفتني است خبرنگار «رويداد» روز دوشنبه 18 خردادماه، چندين بار براي گفت‌وگو با«پروين بختيارنژاد» همسر عليجاني، ديگر زنداني ملي-مذهبي،‌ با منزل عليجاني تماس گرفت اما كسي حضور نداشت و امكان گفت‌وگو فراهم نشد. در روزهاي آينده، سعي خواهيم كرد با همسر عليجاني ونيز وكلاي سه زنداني نيز مصاحبه‌هايي داشته باشيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8676

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت‌وگوي «رويداد» با همسر «تقي رحماني» و خواهر «هدي صابر» در آستانه 24 خردادماه سالگرد بازداشت سه فعال ملي-مذهبي، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016