جمعه 29 خرداد 1383

انصافعلي هدايت:هيچ دليلي براي نگهداري من در زندان و محاکمه‌‏ام وجود ندارد، دادگاه انقلاب صلاحيت بررسي پرونده مرا ندارد، ايلنا

Hedayat.jpg

انصافعلي هدايت گفت: به اعتصاب غذاي خود ادامه خواهم داد تا اينکه مراحل قانوني پرونده‌‏ام طي شود، چون معتقدم هيچ دليلي براي نگهداري من در زندان و محاکمه‌‏ام وجود ندارد، من خواستار انتشار اوراق پرونده هستم تا مردم در جريان موارد اتهامي من قرار گيرند.
هدايت در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" با اشاره به اينکه در حال حاضر در مرخصي استعلاجي پس از عمل جراحي بسر مي‌‏برم، تصريح کرد: قرار است بعد از 21 روز مرخصي استعلاجي به زندان مراجعه کنم. قاضي هاشم زاده قاضي اجراي احکام دادگاه انقلاب اعلام کرده که اگر پزشک معالج تشخيص دهد که به بستري شدن يا مرخصي استعلاجي نياز باشد با تمديد مرخصي‌‏ام موافقت خواهد کرد.
وي در خصوص وضعيت عمومي خود گفت: در حال حاضر در منزل خود در بستري هستم و در سه روز گذشته خونريزي روده‌‏ داشته‌‏ام. با اينکه تحت عمل جراحي قرار گرفته‌‏ام ولي ظاهراً وضعيتم عادي نيست و شنبه بايد به پزشک جراح معالجه کنم تا ببينم نظرش چيست.
هدايت به نحوه دستگيري خود اشاره کرد و گفت: در زماني که حادثه تأسف بار زلزله بم رخ داده بود در آنجا بودم که قرار بود همزمان با آن سفري به آلمان داشته باشم. در تاريخ 14 دي ماه سال 82 حکم دستگيري من توسط قاضي شعبه يک دادگاه انقلاب صادر شد که شاکي من هم يکي از نهادهاي امنيتي بود.
وي در خصوص موارد اتهامي خود مدعي شد: اتهامات من جاسوسي، توهين به رهبري، تجزيه طلبي، پان ترکيسم، رابطه با خارجي‌‏ها از طريق اينترنت، تبليغ عليه نظام و برخي موارد ديگر بود که حتي مصاحبه‌‏هاي من با راديوهاي خارجي نيز به عنوان جاسوسي محسوب شد.
هدايت ادعا کرد: من به عنوان يک خبرنگار به آلمان سفر و در يک کنفرانس مطبوعاتي شرکت کردم. در کشور آلمان بودم که فردي که خود را به نهادهاي امنيتي منتسب مي‌‏کرد به من تلفن زد و اعلام کرد که مي‌‏خواهيم شما را ببينيم که من اعلام کردم در مسافرت هستم. پس از مراجعت از کشور آلمان دوباره زنگ زدند و من گفتم شنبه ساعت 8:30 خودم مراجعه خواهم کرد.
وي خاطرنشان کرد: جمعه 9 اسفند ماه سال 82 بود که وقتي از سفر آلمان مراجعت کردم و به خانه رسيدم در حدود بيست دقيقه نگذشته بود که سه نفر وارد خانه شدند و حکم دستگيري‌‏ام را نشان دادند و تمام کارت‌‏هاي شناسي مربوط به حرفه خبرنگاري، تلفن، کامپيوتر و هزاران صفحه از اسناد از قبيل شعرها و تحليل‌‏هايم را جمع‌‏آوري کردند، بدون اينکه به من اجازه داده شود که ليستي از آنها تهيه کنم. مأموران به من گفتند که ساعت 5 عصر برمي‌‏گرديم و مدارک را تحويل مي‌‏دهيم در حالي که اين مدارک را با نواقصي از جمله يادداشت‌‏هايم، يک هفته پيش به من تحويل داده شد.
هدايت با اشاره به اينکه در اوايل بازداشت در حدود 44 روز در انفرادي بودم و در حالي که وضعيت مساعدي نداشتم، به بند مالي زندان تبريز منتقل شدم، مدعي شد: حدود 15 روز در بند مالي بودم در حالي که در اوايل بازداشت از امکاناتي نظير؛ آب و غذاي گرم و پزشک برخوردار بودم و مي‌‏توانستم هر روز دوش بگيرم، اين امکانات در زندان تبريز وجود نداشت. با توجه به اينکه بيماري من وخيم‌‏تر شده بود به بهداري زندان منتقل شدم که بعد از آن نيز به بيمارستان سيناي تبريز منتقل و تحت عمل جراحي قرار گرفتم.
وي ضمن بيان اين مطلب که قرار بود در تاريخ 18 فروردين جلسه محاکمه من برگزار شود که به دليل درخواست وکلايم يک هفته به تعويق افتاد، تصريح کرد: در تاريخ 26 فرودين سال جاري اولين جلسه دادگاه من به صورت علني برگزار شد که در آنجا اعلام کردم که شما براي نگه داشتن من هيچ مدرکي حتي يک پاراگراف و عکسي که من را متهم به انجام تخلفي کرده باشد، نداريد، من به کسي توهين نکرده‌‏ام.
هدايت افزود: حتي خود قاضي جوان شعبه اول دادگاه انقلاب هم تشخيص داد که بسياري از موارد اتهامي موجود در پرونده من فاقد ارزش مطرح کردن در جلسه دادگاه را دارد و فقط چهار مورد اتهامي را مطرح کرد که در دو مورد آن تبرئه و در دو مورد ديگر يعني تبليغ گسترده عليه نظام و توهين به رهبري به ترتيب به 6 ماه و يک‌‏سال حبس محکوم شدم.
وي گفت: اگر دادگاه شهلا جاهد را با دادگاه من مقايسه کنيد مي‌‏بينيد که در جلسه محاکمه شهلا جاهد، قاضي پرونده براي اينکه جرم متهم را اثبات يا نفي کند، دلايلي از جمله نمايش فيلم بازسازي صحنه و اسناد و اوراق را ارائه کرد اما در دادگاه من متأسفانه اشتباهاتي رخ داد که من نسبت به آنها اعتراض کردم؛ اول اينکه رسيدگي به برخي از موارد اتهامي من در صلاحيت دادگاه انقلاب نبود و بايد به دادگاه مطبوعات ارجاع داده مي‌‏شد چرا که اگر توهيني کرده باشم به عنوان يک روزنامه‌‏نگار توهين کرده‌‏ام و بايد در دادگاه مطبوعات به اين اتهام رسيدگي مي‌‏شد و دادگاه انقلاب بايد از خود سلب صلاحيت صادر مي‌‏کرد که اين امر صورت نگرفت.
هدايت اظهار داشت: ايراد بعدي من به دادگاه اين بود که در جلسه دادگاه حداقل يک‌‏بار اعلام نشد که مثلاً شما در فلان مقاله به رهبر توهين کرده‌‏ايد، در حالي که مواردتوهين به صراحت در قانون اساسي ما مشخص شده است در حالي که قاضي فقط گفت که؛ اتهام شما توهين به رهبري، جاسوسي و تحريک مردم به شرکت در ناآرامي‌‏هاي روز 26 خرداد ماه 82 است و تاکنون هم مدرکي دال بر اين اتهامات در متن حکم ارائه نشده است.
هدايت با اشاره به اينکه حکم صادره از سوي شعبه يک دادگاه انقلاب غيرقانوني است و قاضي اين شعبه قانون را نقض کرده است، افزود: به همين دليل به دادگاه تجديد نظر اعتراض کردم که متأسفانه در آنجا هم اين حکم تأييد شد. ضمن اينکه چون من به اعتصاب غذا دست زدم براي اينکه حکم را قبل از اعتصاب غذا به من ابلاغ کنند، با عجله حکم را صادر کردند و از طرفي هم مشخص بود که مي‌‏خواهند من را در زندان نگه دارند.
وي ادعا کرد: در جلسه دادگاهي که در روز 26 دي ماه 82 برگزار شد، قاضي پرونده اعلام کرد که قرار بازداشت من نقض شده و با 40 ميليون تومان وثيقه مي‌‏توانم آزاد شوم، در حالي که من در پرونده خود 50 ميليون تومان وثيقه داشتم، اما دادگاه انقلاب آن را نپذيرفت و پرونده را به رئيس دادگستري تبريز که بعدها با مشاهده نسخه‌‏اي از حکم متوجه شديم که خود مدعي العموم و شاکي من بوده، ارجاع داد که ايشان هم من را 13 روز در زندان نگه داشتند و وثيقه من را نپذيرفتند در حالي که حکم نقض شده بود و وي بايد به عنوان قاضي القضات منطقه حکم را اجرا و مرا آزاد مي‌‏کرد تا در موعد مشخص به پرونده‌‏ام رسيدگي کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هدايت با اشاره به اينکه پرونده‌‏ام به مدت دو هفته در شعبه 13 دادگاه تجديد نظر مراحل خود را طي کرد، در خصوص شکستن اعتصاب غذاي خود، گفت: با توجه به قول‌‏هايي که به من جهت برگزاري مجدد جلسه دادگاه در دادگاه مطبوعات داده شد، اعتصاب غذاي خود را شکستم و تحت عمل جراحي قرار گرفتم.
وي در مورد بردن شکايت به ديوان عالي کشور گفت: با توجه به اينکه حکم من غير قانوني است و وکلاي من هم پرونده را به ديوان عالي کشور بردند، ديوان اعلام کرد که چون پرونده کيفري است و قتلي در آن اتفاق نيفتاده است، قابل رسيدگي در ديوان نيست ولي طبق آخرين اطلاعاتي که دارم پرونده به هيئت تشخيص ديوان عالي کشور ارجاع شده است.
هدايت با اشاره به اينکه خواستار ابطال قانوني حکم و برگزاري مجدد دادگاه در دادگاه مطبوعات هستم، خاطرنشان ساخت: تاکنون قاضي دادگاه مدارکي دال بر اتهامات من مبني بر تبليغ عليه نظام و توهين به رهبري ارائه نداده است.
هدايت در پايان مدعي شد: در بازجويي‌‏هاي صورت گرفته، آقايان به من گفتند که چرا شما گفتيد آب درياچه اروميه 15 سال ديگر خشک مي‌‏شود در حالي که اين خبر، يک خبري رسمي بود و يا اينکه چرا فلان جا گروگان‌‏گيري شده بود خبر آن را منتشر کردي و حتي انعکاس اخبار زلزله بم هم براي من مشکل آفرين شد، در حالي که من در خصوص زلزله بم به راديوهاي آذربايجان خبري دادم که فرداي آن روز آذربايجان اعلام کرد که هلال احمر يک حساب ويژه جهت کمک به مردم بم اعلام کند که هلال احمر هم چنين کاري را انجام داد.

Copyright: gooya.com 2016