شنبه 30 خرداد 1383

روزنامه‌نگار زنداني شد، زمين‌ها را بين قضات تقسيم كردند؛ نامه سرگشاده هيأت تحريريه گرگان امروز به مسوولان قضايي استان گلستان، رويداد

اعتراض هيأت تحريريه نشريه «گرگان امروز» به بازداشت مدير مسوول خود
در حالي كه «مصطفي سبطي» مدير مسؤول نشريه «گرگان امروز» و رئيس منطقه جبهه مشاركت گلستان، از اواخر سال گذشته به خاطر درج مقاله‌اي افشاگرانه درباره خريد و فروش جنگل‌هاي شمال توسط دادگستري استان گلستان به زندان افتاده است، اخيراً رئيس دستگاه قضايي اعلام كرده كه با چند تن از مقامات دادگستري استان گلستان به خاطر تقسيم زمين‌هاي شمال در ميان قضات، برخورد شده است. در پي اعلام اين موضوع، اعضاي هيأت تحريريه نشريه «گرگان امروز» درنامه‌اي به رئيس دادگستري استان گلستان خواستار آزادي مدير مسوول اين نشريه شدند. متن اين نامه كه نسخه‌اي از آن روز پنج‌شنبه 28 خردادماه در اختيار «رويداد» قرار گرفت بدين شرح است:

نامه سرگشاده هيأت تحريريه گرگان امروز به مسوولان قضايي استان گلستان

رياست محترم دادگستري گلستان

جناب حجت‌الاسلام بابايي

با سلام،‌در فاصله زماني كوتاهتر از يك ماه از توقيف هفته‌نامه گرگان امروز، صدور بخشنامه رئيس قوه قضاييه دليل روشني بر حقانيت اين هفته‌نامه بود، زيرا در اين بخشنامه به نقل از دفتر مقام رهبري آمده است«برخورد جدي با دادگستري استان گلستان، چرا كه خود در عداد متصرفين به اراضي جنگلي به نفع قضات دادگستري درآمده است.»

براي علاقه‌مندان به سرنوشت ايران عزيز هر اقدامي در جهت دفاع از منافع مردم و حفظ منابع طبيعي مي‌تواند ارزشمند و قابل حمايت باشد. از اين رو اجراي اين بخشنامه و مفاد آن در برخورد با متجاوزين به جنگل‌‌هاي شمال كشور موجب خشنودي و اميدواري شهروندان مي‌باشد.

متأسفانه از سال‌ها پيش جنگل‌هاي ارزشمند شمال كه باقيمانده جنگل‌هاي هيركاني مي‌باشند مورد تجاوز سازمان‌ها، ادارات و اشخاص حقيقي و حقوقي قرار گرفته و مردم با شگفتي و ناراحتي شاهد تخريب بي‌رحمانه طبيعت بوده و هستند. با صراحت بايد گفت با ادامه اين روند نادرست فرزندان ما در آينده جنگلي نخواهند داشت.

ما نيز در هفته نامه گرگان امروز با اين اعتقاد، با اختصاص يك ستون از گرگان امروز به نام گرگان سبز، سعي در اطلاع رساني وتلاش براي گسترش فرهنگ حفظ جنگل‌ها، محيط زيست و حيات وحش را داشتيم. از اين رو اقدام به چاپ نامه اهالي شهرك تالار در اعتراض به تصرف زمين توسط جمعي از قضات دادگستري نموديم كه متأسفانه،‌ قوه قضاييه استان به جاي تشويق و پشتيباني از اقدام ارزشمند هفته نامه گرگان امروز در يك اقدام صنفي و غيرمألوف مدير مسؤول محترم نشريه را زنداني و در ادامه اشتباه خويش، ‌در عصر انقلاب ارتباطات، نشريه‌اي حقگو،مردمي و مستقل و آزادي ار به جرم اطلاع‌رساني توقيف نمود. آن هم به دليل شكايت ديگري از سوي معاون قضايي جنابعالي(قاضي پورياني) به عنوان مدعي‌العموم! يعني دقيقاً خلاف آنچه كه در بند يك بخشنامه قوه قضاييه از دادگستري‌ها خواسته شده است(بند يك بخشنامه) مي‌گويد: «دستور مؤكد به دادگستري‌هاي استان‌هاي شمالي براي ايفاي نقش مدعي‌العموم در ممانعت از غارت منابع طبيعي و تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي و جنگلي و تعقيب و محاكمه عاملان آن.»

به هر حال با صدور اين بخشنامه، اكنون بايد دادگستري استان، پاسخگوي عملكرد خود و قضاتي باشند كه از متصرفان به اراضي جنگلي شهرك تالارند و اكنون از جنابعالي مي‌پرسيم چه كسي بايد از مردم عذرخواهي كند؟ دكتر سبطي كه دفاع از جنگل نمود وبه اين جرم زنداني شد يا قضاتي كه اراضي جنگلي را تصرف نمودند؟

جناب آقاي بابايي

ما خواهان حفظ شأن و مقام قضا و قضاوت هستيم و لازمه و پيش شرط مهم آن حفظ استقلال قاضي از قدرت، برخورد غيرصنفي، دوري از سياست‌زدگي،‌علم و از همه مهم‌تر تقوي و ملكه عدالت است. ما از اينكه دادگستري استان گلستان مورد عتاب و خطاب دفتر مقام رهبري و قوه قضايي كشور قرار گرفته خوشحال نيستيم. ولي دادگستري استان نيز بايد به مشي و منش خود بينديشد كه چه عواملي آنها را سزاوار اينچنين خطاب تندي آن هم از مقامات عاليرتبه كشور نموده است؟ آيا اگر مسوولان قضايي استان و قضات شاكي به جاي برخورد قهرآميز و تهديد به زندان و توقيف، به هشدارهاي دورانديشانه و مشفقانه گرگان امروز توجه مي‌نمودند و تعاملي مثبت را با پاسخگويي منطقي ايجد مي‌كردند. امروز شاهد اين وضعيت بودند؟

به صراحت مي‌گوييم ما همانطور كه بارها گفته‌ايم تأكيد مي‌نماييم خواهان تعامل سازنده با دستگاه قضايي استان هستيم و معتقديم از طريق گفت‌وگوي سازنده و برابر و نه آمرانه ويكجانبه مي‌توان مشكلات را حل كرد. مابه دنبال انتقام نيستيم و نخواهيم بود اما وفادار به مشي انتقادي‌مان خواهيم ماند. ما معتقديم وجود مطوبعات مستقل و آزاد لازمه توسعه و پيشرفت جامعه است كه خوشبختانه در استان گلستان ما شاهد انتشار اين نوع مطبوعات بوده‌ايم ولي آيا مي‌دانيد شما با توقيف هفته‌نامه گرگان امروز چه كرديد؟

آيا اقدام شما به ارعاب صاحبان قلم و تهديد آزادي بيان و مطبوعات و تحميل فضاي خودسانسوري به مطبوعات استان نيست؟ آيا بستن گرگان امروز در نزد افكار عمومي علامت ضعف منطق شما و ناتواناييتان در برخورد با مطبوعات تلقي خواهد شد يا نشانه قدرت شما؟ پاسخ را به وجدان‌هاي پاك واگذار مي‌نماييم. اما مطمئن باشيد درافتادن با صاحبان قلم و مطبوعات به نحو تاريخي خوش يوم و خوش فرجام نبوده و نخواهد بود.

آقاي رئيس: ديدار شما با مديران مسوول نشريات محلي براي ما جالب بود، از اينكه اظهار كرده‌ايد: بخشنامه قوه قضاييه يك فرصت طلايي براي برخورد با متخلفين عرصه‌هاي جنگلي است و خبر از تأسيس شعبات ويژه رسيدگي به جرايم متجاوزين به منابع طبيعي در دادگستري داديد ولي عجيب بود كه گفته‌ايد: اين موضوع(زمين جنب شهرك تالار) كه با همكاري و هماهنگي طرف‌هاي ذي‌ربط قابل حل بود با چاپ مطلب گرگان امروز از مدار اصلي خود خارج شد. واقعاً ما چگونه تلاش‌‌هاي شما را بر هم زديم. فقط آقاي رئيس از شما مي‌خواهيم اظهارات وكيل قضات را در جلسه دادگاه دوباره بخوانيد آيا اصلاً صحبتي ازحل آن بود.براي يادآوري شما قسمتي از اظهارات وي را ذكر مي‌نماييم كه گفت: كدام درخت؟ كدام جنگل؟ و افزود قضات به قطع مالك شرعي و قانوني اين زمين(زمين جنب شهرك تالار) مي‌باشند.

جناب آقاي رئيس

آنچه كه پيش آمد واجد عبرت‌ها و تجربيات گرانقدري خواهد بود و سبب خواهد شد تا همگي به بازبيني عملكردمان بپردازيم. ما به عنوان اعضاي يك نهاد مدني مستقل براي جلوگيري از حوادث مشابه در آينده توجه شما را به پيشنهادات ذيل معطوف مي‌نماييم.

در مبارزه با متجاوزين به جنگل جدا از وظيفه قانوني كه بخشنامه صادره از سوي رئيس قوه قضاييه به شما محول نموده، ذره‌اي كوتاه نياييد و مطمئن باشيد هر اقدام عادلانه شما در جهت حفظ و حراست از جنگل‌ها و محيط زيست مرد حمايت ما و مردم خواهد بود.

حمايت افكار عمومي را جدي بگيريدو از تعامل و گفت‌وگوهاي سازنده و دوستانه با نهادهاي مدني، NGOهاي زيست‌محيطي و … به عنوان همراهان خود در دفاع از منابع طبيعي و منافع مي استفاده نماييد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اكنون كه حقانيت مدير مسوول گرگان امروز و اقدام سنجيده و به موقع هفته نامه گرگان امروز در دفاع از منابع جنگلي محرز شده است. به فرمان آيه مباركه «كونوقوامين بالقسط وشهداءلله» در اجراي عدالت و به قصد قربت، پذيراي حقيقت باشد و با اعاده حيثيت از دكتر مصطفي سبطي مدير مسوول گرگان امروز و رفع توقيف از نشريه گرگان امروز مراتب وفاداريتان را به حق و عدالت و تقوي نشان دهيد.

سخن آخر اينكه دنيا محل آزمون هميشگ ماست و پيشامدهايي از اين دست بهانه آزمايش ما هستند. هشيار باشيم كه از اين آزمون‌ها در برابر خدا و مردم سرفرازانه درآييم و شرمنده خدا، مردم و وجدانمان نباشيم.

هيأت تحريريه گرگان امروز

رونوشت:

معاون محترم قضايي دادگستري استان گلستان جناب آقاي پورياني

قاضي شيخ‌الاسلامي، قاضي محترم شعبه يكم دادگستري استان گلستان

Copyright: gooya.com 2016