جمعه 5 تير 1383

دکتر آزاد ارمکي : دولت تنها نيروي اصلي توسعه اجتماعي نيست، ايلنا

يک جامعه‌‏شناس و استاد دانشگاه گفت: دولت تنها نيروي اصلي توسعه اجتماعي نسيت، بلکه سازمان‌‏هاي غير دولتي نيز مي‌‏توانند در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي موثر، باشند.
دکتر تقي آزاد ارمکي، استاد دانشگاه و جامعه شناس، در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعي ايلنا، در ارتباط با رشد کمي NGO ها در يک جامعه و افزايش کمي NGO ها، بدون در نظر گرفتن اثرات و کار ويژه سازمان‌‏هاي غير دولتي، گفت: بايد در يک دوره تاريخي مشخص به سازمان‌‏هاي غيردولتي اجازه دهيم تا به رشد کمي خود ادامه دهند و با اتمام اين دوره تاريخي، تجربياتي از عملکرد اين سازمان‌‏ها بدست مي‌‏آيد که با توجه به تجربه بدست آمده، مشخص مي شود که آيا اين سازمان‌‏هاي غيردولتي خوب عمل کرده‌‏اند يا بد، اگر خوب عمل کرده بودند آنها را تشويق و اگر بد عمل کرده، آنها را حذف مي‌‏کنيم.
وي اعلام کرد: در کشور اجازه نمي‌‏دهيم جامعه به تجربيات متفاوتي در عرصه‌‏هاي مختلف دست پيدا کند.
آزاد ارمکي خاطرنشان کرد: وقتي که تجربه کسب کرديم، يک الگوي مشخص بدست مي‌‏آيد و با توجه به آن الگو، سازمان‌‏هاي ديگر را مديريت و طراحي کرده و آن را توسعه مي‌‏دهيم.
به اعتقاد وي، رشد کمي مترادف با رشد کيفي است؛ اگر رشد کمي شکل بگيرد؛ حتما رشد کيفي نيز با آن توام خواهد بود.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به معناي رشد کيفي، گفت: رشد کمي سازمان‌‏هاي غيردولتي را مي‌‏توان به دو معني استقرار دموکراسي اجتماعي و فربهي نظام اجتماعي تعريف کرد؛ که هر دو اين مفاهيم در ادبيات ما، وجود دارد.
وي با اشاره به دو معني رشد کمي، تصريح کرد: به ميزاني که جامعه گسترش پيدا مي‌‏کند، حد واسط بين فرد و دولت زياد مي‌‏شود و اين امر تفکيک‌‏پذيري و بخش‌‏پذيري اجتماعي را زياد کرده و در اين صورت، موسسات، سازمان‌‏ها و نهادهاي جديدي شکل مي‌‏گيرد و جامعه بزرگتر و فربه‌‏تر خواهد شد.
آزاد ارمکي در خصوص اينکه تاکنون NGO هاي بسياري مبادرت به اخذ مجوز فعاليت کرده، ولي تعداد قابل توجهي از آنها هنوز وارد عرصه فعاليت اجتماعي نشده‌‏اند، گفت: يک مقدار از اين مسئله به حالت موج داشتن برخي از قضايا در ايران باز مي‌‏گردد به اين معنا که حرکتي شروع شده و عده زيادي آمده‌‏اند و مجوز گرفته‌‏اند، ولي نتوانسته‌‏اند کاري پيش ببرند و در همان حد مانده‌‏اند.
اين جامعه شناس گفت: اهداف و وظائف بسياري از سازمان‌‏هاي غيردولتي روشن و صريح نيست و سازمان غيردولتي وقتي مي‌‏تواند رشد و استقلال پيدا کند که جايي براي عمل داشته باشد، وقتي جايي براي رشد نداشته باشد، آن سازمان غيردولتي نيز رشد پيدا نمي‌‏کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به مسئوليت دستگاه‌‏هاي ذيربط در اين زمينه، خاطرنشان کرد: وقتي حيطه عمل دولت بزرگ و وسيع باشد، احتمالا جايي براي عمل سازمان‌‏هاي غيردولتي پيدا نمي‌‏شود، پس دولت بايد کمي پاي خود را جمع کند و حيطه عمل خود را محدود کند تا جايي براي استقرار سازمان‌‏هاي غيردولتي بوجود بيايد.
اين جامعه‌‏شناس با تعريفي از کارآمدي سازمان‌‏هاي غير دولتي، تصريح کرد: کارآمدي يعني مشارکت در ساختن جامعه مدرن داشتن، چون سازمان‌‏هاي غير دولتي اساسا براي ساختن جامعه مدرن و توسعه دموکراسي اجتماعي تاسيس و طراحي شده‌‏اند.
وي با ارائه پيشنهاداتي در خصوص کارآمد کردن، سازمان‌‏هاي غيردولتي،‌‏ گفت: دولت بايد اختيارات خود را تعريف کرده و حدود خود را کمتر کند تا جايي براي سازمان‌‏هاي غير دولتي به وجود بياورد و بايد سازمان غيردولتي به معناي واقعي غير دولتي تاسيس کنيم، نه اينکه دولت، سازمان غيردولتي را ايجاد کند.
به گفته آزاد ارمکي، مردم بايد خود موسس سازمان‌‏هاي غيردولتي باشند و بايد نگاه دولتي به سازمان غيردولتي را عوض کرد و اجازه داد تا نيرويي بيايد و مدافع اين سازمان‌‏ها شود و در ساختن جامعه، کمک کند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9348

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دکتر آزاد ارمکي : دولت تنها نيروي اصلي توسعه اجتماعي نيست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016