شنبه 13 تير 1383

تحليل بهزاد نبوي از راهبرد جناح‌ها تا انتخابات، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس سياسي

استراتژي طيف مخالف اصلاحات اين است كه انتخابات رياست‌جمهوري هم مشابه مجلس باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بهزاد نبوي طي سخناني در جمع اعضاي گروههاي دوم خردادي خراسان، افزود: استنباط ما از روند موجود اين است كه جناح اقتدارگرا مي‌خواهد طوري عمل كند كه يا مردم در انتخابات شركت نكنند و يا رايشان به جناح مقابل اصلاحات باشد.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه استبدادطلبان بر آنند كه نگذارند ديگر انتخاباتي مانند آنچه در دوم خرداد 76 رخ داد انجام شود،‌ گفت: تلاش اين است كه انتخابات رياست جمهوري شبيه انتخابات مجلس شود تا هم بتوان با شركت درصدي در انتخابات كه نتواند نتيجه را به ضرر محافظه كاران تغيير دهد پز حضور مردم را در صحنه بدهند و هم نتيجه‌ي دلخواه حاصل شود.

وي با بيان اينكه در خصوص حضور يا عدم حضور مردم ظرافت خاصي براي دعوت مردم وجود خواهد داشت، گفت: در كشور ما حدود 30 درصد مردم هميشه شركت مي‌كنند و حدود 30 درصد مردم معمولا در انتخابات شركت نمي‌كنند و از 40 درصد باقيمانده اگر 20 درصد شركت كنند نتيجه آن خواهد شد كه در انتخابات مجلس هفتم رخ داد و اگر 20 درصد بعدي حضور پيدا كنند نتيجه به زيان محافظه كاران خواهد بود، بنابراين بايد حضور مردم را طوري كنترل كرد كه 20 درصد دوم وارد صحنه نشوند مگر در صورتي كه به محافظه كاران راي دهند.


عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه راي نماينده‌ي اول تهران در مجلس هفتم حدودا به نسبت افزايش جمعيت از دوره‌ي قبل بيشتر بود، گفت: اين درحاليست كه وي در دوره‌ي قبل با حدود همين ميزان راي نفر 32 شد.

وي اين اختلاف را ناشي از عدم حضور 20 درصد دوم مردم عنوان كرد و گفت: براي جناح استبدادطلب شركت 50 درصدي مردم رقم بسيار خوبي است زيرا مشاركت بيش از آن سناريو انتخاباتي آنان را به هم مي‌ريزد و كمتر از آن نيز اعتبار انتخابات را زير سوال خواهد برد.

وي در بيان قسمت دوم استراتژي جناح مقابل اصلاحات گفت: بخش دوم كار اين است كه مي‌خواهند نظير روشي كه در مورد مجلس اعمال شد، اسم و ظاهر جمهوريت حفظ شود اما رييس‌جمهور همانطور كه آقاي خاتمي گفت يك تداركاتچي باشد.

وي اين امر را ناشي از اين اراده دانست كه مي‌خواهند قدرت واقعي در جاي ديگري باشد.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تاكيد كرد كه هدف اقتدارگرايان استقرار حكومت فردي با ظاهر جمهوريت است و مصمم هستند فردي به رياست جمهوري برگزيده شود كه صرفا تابع دستورات باشد.

بهزاد نبوي افزود: در اين راه سعي خواهد شد كه هر چهره‌ي سرشناسي كه نخواهد نقش تداركاتچي را بازي كند ولو اينكه از محافظه كاران باشد در صحنه حاضر نشود.

وي با بيان اينكه جناح محافظه‌كار اين دو هدف را دنبال مي‌كند، خاطرنشان كرد: براي رسيدن به هدف اول انجام اقداماتي در جهت جلب آراي مردم در مدت يكسال باقيمانده تا زمان انتخابات از سوي اين جناح مثل افزايش احتمالي حقوق كاركنان دولت يا پايين آوردن قيمت بنزين محتمل خواهد بود.

بهزاد نبوي با بيان اينكه جبهه‌ي دوم خرداد تا آن‌جا كه من در جريانم هنوز براي حضور در انتخابات به استراتژي واحدي نرسيده‌ است، گفت: به نظر سازمان متبوع من ما بايد در درجه‌ي اول از مردم بخواهيم كه آماده‌ي حضور در انتخابات باشند و فكر نكنند كه در هر شرايطي الزاما با شركت نكردن در انتخابات برنده خواهند شد.

وي افزود: در عين حال ما از چهره‌ي سرشناس و شناخته‌شده‌اي كه در خودش توانايي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري را مي‌بيند صرف‌نظر از طيف و جناحش مي‌خواهيم كه وارد صحنه‌ي انتخابات شود تا سناريوي تنزل رييس جمهور به تداركاتچي براي قوه‌ي مجريه خنثي شود.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي استقبال از حضور اين نامزدها را به معناي آن دانست كه در صورت حضورشان استراتژي استقرار حكومت فردي با شكست مواجه خواهد شد ولو اين كه حتي يك نامزد محافظه كار رييس‌جمهور شود.

وي تاكيد كرد: بايد از انتخابات آزاد، رقابتي و عادلانه دفاع كنيم و متقابلا حتي تا پاي تحريم انتخابات غير آزاد، غير رقابتي و غير عادلانه پيش برويم.


بهزاد نبوي در پاسخ به سوالي كه در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري و مجلس هشتم آيا وضع با 4 سال گذشته تفاوتي خواهد كرد، گفت: ما بر اساس استراتژي خودمان هيچ راهي را براي اصلاح امور كشور جز از طرق شناخته‌شده مثل شركت در انتخابات نمي‌شناسيم، لذا نمي‌توانيم بگوييم كه چون اين راه را رفته‌ايم پس نتايج كافي به دست نياورده‌ايم.

وي با بيان اينكه در انتخابات شوراها گفته شد عدم حضور باعث بحران مشروعيت نظام مي‌شود و اين امر امكان فشارهاي خارجي براي اصلاح امور را بيشتر خواهد كرد، گفت: حتي اگر معتقد باشيم براي حل مشكلات داخلي بايد به اميد خارجي‌ها باشيم مطمئن باشيد جناح اقتدارگر بهتر از ما با آمريكا كنار خواهد آمد.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تصريح كرد: ما هيچ راه بهتري جز مبارزه‌ي قانوني و حضور در انتخابات براي تحقق اهداف اصلاحات نمي‌شناسيم.

نبوي با انتقاد از افرادي كه همه‌ي مشكلات اصلاحات را به گردن خاتمي و يا اصلاح‌طلبان ديگر مي‌اندازند، گفت: واقعيت اين است كه در كشوري جهان سومي زندگي مي‌كنيم كه قدرت واقعي در آن در دست كساني است كه اسلحه و زندان را در اختيار دارند.

وي به مصاحبه‌اي كه با روزنامه‌ي سلام در سال 76 داشته اشاره كرد كه در آن گفته بود مخالفان اصلاحات علاوه بر موارد فوق قوه‌ي مقننه و رسانه‌ي ملي را نيز در اختيار داشتند و حتي با ايستادگي شوراي نگهبان در مقابل مجلس ششم قوه‌ي مقننه هرگز نتوانست در خدمت اصلاحات قرار گيرد.

وي بعنوان مثال به عملكرد مجلس ششم اشاره و ادعا كرد: مجلس ششم با مجلس پنجم تفاوت زيادي براي اصلاحات نداشت چون شوراي نگهبان هر مصوبه‌اي كه متضمن تحقق برخي شعارهاي اصلاح‌طلبي بود را رد كرد.

نبوي مصوباتي همچون اصلاح قانون انتخابات و مطبوعات، هيات‌ منصفه، جرم سياسي، عدم ورود نيروهاي مسلح به دانشگاهها را مثال زد و گفت: شوراي نگهبان حتي قوانيني كه مردم را به اصلاح طلبان اميدوار كند را هم رد كرد و مصوبه‌اي مثل طرح سربازي از سوي شوراي نگهبان رد شد در حاليكه مفادي از همان مصوبه چند روز بعد ابلاغ شد.

وي از مخالفت با طرح اصلاح قانون مطبوعات از سوي مجلس ششم انتقاد كرد و به جوانان اين وعده را داد كه احتمالا در مجلس هفتم طرح خريد سربازي دوباره احياء شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نبوي با بيان اينكه تنها نيروي در اختيار خاتمي افكار عمومي بود در عين‌حال اضافه كرد: مردمي كه به خاتمي رأي داده بودند انگيزه‌هاي متفاوتي آمده بودند و اينطور نبود كه اگر به طور مثال خاتمي هم مثل مصدق 26 تير ماه 1331 استعفا مي‌داد مردم به خيابانها بيايند و قيام 30 تير را تكرار كنند.

وي ادامه داد: اينجوري نبود كه اگر خاتمي اشاره كرد مردم به صحنه بيايند و گوش به فرمان منتظر رفتن روي مين باشند.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اين تصور را كه اگر خاتمي از ابتدا شفاف عمل مي‌كرد ورق برمي‌گشت را رد كرد و در عين‌حال خاطرنشان كرد: البته خاتمي كاري مشابه كار مصدق را در 26 تير 31 انجام نداد.

نبوي ادامه داد: كار مشابه تنها يك بار از سوي آقاي كروبي در جريان بازداشت لقمانيان انجام شد كه فوري هم جواب گرفت.

وي تصريح كرد: منظور من اين نيست كه خاتمي نيز مي‌بايست همچون مصدق استعفا مي‌داد تا قيام 30 تير تجديد شود، بلكه منظور اين است كه اصلاح‌طلبان در مواردي از كليه‌ي ظرفيت‌هاي قانوني كه در اختيار داشتند به خوبي استفاده نكردند.

نبوي از بحثهايي يكي، دو روز اخير درباره‌ي شركت پتروپارس اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: بعيد مي‌دانم تا انتخابات رياست جمهوري دنبال پرونده‌هاي جنجالي باشند چون مي‌خواهند از خود چهره‌اي آبادگر و شادكننده به مردم نشان داده و آراي ايشان را جلب كنند ولي قطعا اقداماتي نظير تحصن و استعفا را فراموش نكرده و در فرصت مناسب پاتك لازم را خواهند زد.

وي افزود: پرونده‌ي پتروپارس 4 بار تاكنون به سازمان بازرسي رفته و هياتي از سوي سران سه قوه مسوول پيگيري موضوع شدند.

نبوي درباره‌ي نتيجه‌ي كار هيأت گفت: اين هيأت بعد از بررسي وقوع جرمي را از سوي اينجانب يا اعضاي هيات مديره ي پتروپاس منتفي اعلام كرد.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در عين‌حال، افزود: ممكن است هر دم از اين باغ بري برسد.

نبوي در پاسخ به سوالي درباره الگوي چيني كه گفته مي‌شود از سوي جناح مقابل اصلاحات قرار است در كشور پياده شود، افزود: در الگوي چيني، آزادي اجتماعي، رشد اقتصادي همراه با رفاه و رابطه با آمريكا بايد در كنار يكديگر فراهم و در عين حال جلوي فعاليت سياسي قويا گرفته شود، كه اگر اقتدارگرايان توان اجراي آن را داشته باشند و در اجرا نيز توفيق يابند مشكلاتشان تا حدود زيادي حل خواهد شد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9662

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل بهزاد نبوي از راهبرد جناح‌ها تا انتخابات، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016