شنبه 3 مرداد 1383

شمس الواعظين:روزنامه‌نگاران در برابر خودسانسوري مقاومت كنند، علي‌رغم تمام محدوديت‌ها درعرصه‌ي رسانه‌يي، نااميد نيستم، ايسنا

سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات گفت: علي‌رغم محدوديت‌هاي بسياري كه در عرصه‌ي رسانه‌يي و مطبوعاتي كشور موجود است، من نااميد نيستم.

ماشاءالله شمس‌الواعظين در نشستي با موضوع “قداست قلم، صداقت خبر، رسالت خبرنگار“ كه با حضور اعضاي شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در محل خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، برگزار شد، يادآور شد: هرگاه در طول تاريخ معاصر، قدرت‌هاي سياسي، رسانه را محدود كرده‌اند، فشار براي كشف راه‌هاي ديگري جهت اعلام و ترويج ديدگاه‌هايش موفق بوده است. هم‌چنان كه در حال حاضر وب‌لاگ‌هاي ايرانيان به بيش از 18 هزار عنوان رسيده و سبب شده كه ايران در اين عرصه ركورد اولين كشور - از ميان 178 كشور عضو سازمان ملل - را از آن خود كند.

به اعتقاد وي اگر چه اين عمل [žوب لاگ نويسي] از موضع نااميدي صورت گرفته ولي خود، نشانه‌ي اميد و گشايش افق‌هاي نوين به توانايي‌ها و استعدادهاي روزنامه‌نگاران است.

شمس الواعظين در بخشي از اين نشست در تبيين علل تحريف خبر، گفت: آخرين جمع‌بندي در دانش روزنامه‌نگاري در جهان اين است كه علي‌رغم همه‌ي دغدغه‌هاي خبرنگاران براي افزايش ميزان صحت خبر و انطباق آن با واقعيت، تنها 50 درصد متن اخبار با حقايق منطبق است. چرا كه عناصر خبر به روح، روان، احساس، عواطف، خشم و انفعال بستگي دارد كه هر يك از اين‌ها در ميزان صحت خبر موثر است.

وي با بيان اين كه در خبر انگيخته‌يابي مي‌شود و نه انگيزه‌يابي، مدعي شد: تاكنون در تمامي دادگاه‌هايي كه به جرايم مطبوعاتي در ايران رسيدگي كرده‌اند، از درك اين نكته‌ي ساده، غافل مانده‌اند كه براي خبرنگار هيچ ضرورتي وجود ندارد كه يك خبر صد در صد واقعي باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، در ادامه‌ي اين نشست ميزان تحريف خبر از سوي برخي مسولان را بيش از اين ميزان از سوي روزنامه‌نگاران دانست و تصريح كرد: تحريف خبر از سوي روزنامه‌نگاران ناشي از بدفهمي در حوزه‌ي خبر و محوطه‌ي وقوع خبر، بدفهمي از گزارش خبرنگار كمكي واقع در حوزه‌ي خبر و يا بدفهمي در ترجمه‌ي متون خبري است ولي اين كه علت يك مرگ به دستور يك مقام مسول سكته‌ي مغزي اعلام شود، آيا به منزله‌ي تحريف خبر از سوي اين قبيل مقامات، براي فرار از حقيقت نيست؟

وي در پايان تاكيد كرد: روزنامه‌نگاران بايد در برابر سانسور و خودسانسوري مقاومت كنند و به معادله‌ي تحريف خبر از سوي برخي دستگاه‌ها تن ندهند.

Copyright: gooya.com 2016