يكشنبه 15 شهريور 1383

داوودي مهاجر: مردان تصميم گير در جامعه ما زنان را به عنوان جنس دوم تلقي مي كنند، ايلنا

فريبا داوودي مهاجر: مجلس هفتم بايد پاسخ قانع كننده اي براي حذف عبارت عدالت جنسيتي را به جامعه زنان ايران بدهد

تهران-خبرگزاري كار ايران
فريبا داوودي مهاجر روزنامه نگار و فعال امور زنان ،معتقد است : عدالت جنسيتي مي توانست دستاوردهاي فراواني براي جامعه زنان ايراني به ارمغان بياورد.
فريبا داوودي مهاجر در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايلنا ،گفت: عبارت عدالت جنسيتي بعد از 2 سال كار كارشناسي و رايزني هاي گسترده در لايحه برنامه چهارم توسعه گنجانده شد و بعد از اين همه تلاش به راحتي حذف شد.
وي در ادامه تصريح كرد: عبارتي كه به دنبال مطالبات زنان ايراني و فعاليت هاي آن ها مي توانست دستاوردهاي فراواني براي جامعه زنان ايران و جامعه در حال توسعه ايراني فراهم نمايد متاسفانه پس از ايراد ابهام شوراي نگهبان كه مجلس مي توانست پيشنهاد اصلاحي بدهد اين اتفاق نيفتاد و كميسيون تلفيق در بررسي بنده ماده 99 به حذف اين عبارت راي دادنمايندگان زن مجلس كه مي توانستند در زمان مقررپيشنهادتشكيك بدهند از همين ظرفيت قانوني هم استفاده نكردند.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: به نظر مي رسد با حذف اين عبارت برنامه هاي ذيل آن كه احقاق حقوق زنان و توانمند سازي ايشان در حوزه هاي مختلف بود قطعا با اما و اگر روبرو خواهد شد و سازمان ها و نهادهاي ذير بطي كه مي بايست براساس عدالت جنسيتي برنامه خود را تعريف مي كردند ديگر تن به عدالت درباره زنان و مردان نخواهند داد زيرا كلمه مقابل عدالت بي عدالتي و ظلم است و به اين ترتيب زنان نماينده مجلس پذيرفته اند كه ميان زنان و مرد ان عدالتي وجود ندارد و در مقايسه با مردان در مقام نابرابر و پايين تري قرار دارند .
اين فعال امور زنان تاكيد كرد: درحالي كه در آيات مربوط به خلقت و آفرينش و هم به لحاظ حقوق بشر همه انسان ها بدون توجه به نژاد جنس زبان رنگ و قوميت با هم برابرند زنان مجلس پذيرفته اند كه عدالت ميان انسان ها به لحاظ جنسيت برقرار نيست و مجلس هفتم بايد پاسخ لازم براي حذف اين عبارت را به جامعه زنان بدهد و نمي تواند به راحتي از آن شانه خالي كنند.
فريبا داوودي مهاجر روزنامه نگار و فعال امور زنان ،گفت: زنان امروز به يقين رسيده اند كه مردان تصميم گير جامعه آن ها با حذف عدالت جنسيتي خود را در مرتبه بالاتر و زنان را به عنوان جنس دوم تلقي مي كنند.
فريبا داوودي مهاجر در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" ،گفت: چنانچه سابقه گنجاندن عبارت عدالت جنسيتي را بررسي كنيم مشخص مي شود كه اين واژه به جاي عبارت برابري جنسيتي در برنامه قرار گرفته است تا در تصويب نهايي دچار مشكل نشود.
داوودي مهاجر در ادامه تصريح كرد: در ايران برداشت سليقه اي از قانون به جاي روح اصلي قانون و منظور قانونگذار وجود دارد هر چند اعتقاد دارم حتي وجود اين عبارت بدون تضمين هاي لازم نمي توانست پاسخ گويي به مطالبات زنان را به شكل كاربردي فراهم نمايد.
وي با بيان اينكه " واژه عدالت اين بار هم از سوي مجلس سو تعبير شد و از جنس و جنسيت معناي واحدي برداشت نشد "، گفت: كميسيون تلفيق مجلس متوجه معناي جنسيت كه ناظر بر نوعي ساخت بندي اجتماعي نقش ها نگرش ها و ارزش هاي بين زن و مرد است نبود و از آن اطلاعي نداشت در حالي كه جنس ناظر بر تفاوت هاي زيستي ميان زن و مرد است.
اين روز نامه نگار در خصوص" عملكرد فعلي مجلس كه به دنبال موضع گيري برخي نمايندگان زن از ابتداي تشكيل آن صورت گرفته" ،تصريح كرد: بياناتي مربوط به تعدد زوجات مخالفت با برابري ارث زنان و مردان جدا سازي دختران وپسران در مراكزآموزشي و آئين نامه حجاب مي تواند موضع ايران را در برگزاري اجلاس پكن ,پكن +5 در بانكوك و اجلاس پكن +10 در نيويورك در موقعيت ضعيف تري قرار د هد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

داوودي مهاجر با اشاره به اينكه " عدالت جنسيتي در جامعه جهاني يك حداقل محسوب مي شود"،گفت: آيا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان عواقب ناشي از اين حذف را در اذهان زنان ايراني خواهند پرداخت.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: بهتر است زنان اصول گرا در هيچ شرايطي در موضع دفاع از حقوق زنان ايراني قرار نگيرند زيرا ايشان به حداقل ها هم رضايت نداده اند
داوودي مهاجر با اشاره به آيات قرآن در خصوص تساوي حقوق زن و مرد، گفت: ديدي كه ما داريم مبتني بر برابري زنان و مردان در آيات است و ديدي كه آن ها دارند ديدي مبتني بر آيات قرآني نيست آن ها بايد نبودن عدالت جنسيتي در قرآن را به ما اثبات كنند اگر مدعي اصول گرايي و ارزش گرايي هستند بايد استنادات خود را بيان كنند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11650

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'داوودي مهاجر: مردان تصميم گير در جامعه ما زنان را به عنوان جنس دوم تلقي مي كنند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016