دوشنبه 23 شهريور 1383

محمدرضا خاتمي: سياست درست اصلاح‌طلبان، سلسله‌اعصاب جناح منتقد دولت را در هم ريخته است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي گفت: سياست درست اصلاح‌طلبان در انتخاب كانديداي رياست‌جمهوري، سلسله‌اعصاب جناح منتقد دولت را در هم ريخته است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا خاتمي در گفت‌وگوي هفتگي خود با سايت رويداد در پاسخ به سوالي درباره‌ي آن چه دليل اختلافات در درون جبهه‌ي منتقد اصلاحات عنوان شد، گفت: جناح محافظه كار بسيار آشفته‌تر از آن است كه به نظر مي‌آيد. در حال حاضر اين جناح به چند گروه تقسيم مي‌شود كه روز به روز اختلافات آن‌ها بيشتر آشكار مي‌شود و چون اثر آن وحدت ظاهري ايام انتخابات از بين رفته است، ما شاهد هستيم حركاتي از آن‌ها صادر مي‌شود كه هم گاهي عجيب است و هم از نداشتن هيچ برنامه منسجم دروني حكايت دارد.

خاتمي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي استيضاح خرم و وزارت راه گفت: مسلما همه‌ي دستگاه‌هاي اجرايي ما نقاط ضعفي دارند كه شايد عمده‌ي آن هم به اين برمي‌گردد كه موانع فراواني براي اجراي برنامه‌هاي آنها وجود دارد. وزارت راه هم از اين امر مستثني نيست. شايد بتوان در همه‌ي حوزه‌هاي اين وزارت نقاط ضعفي پيدا كرد. ولي در مجموع بنده آقاي خرم را موفق مي‌دانم. نكته مثبت و مهم عملكرد آقاي خرم كه همين هم باعث برخورد با او شده است، شجاعت بيان واقعيت‌ها و نيز شجاعت اقدام عملي در شكستن بعضي موانع براي رشد اين بخش بوده است. آقاي خرم به خوبي زيان‌هاي غير قابل جبران تصميم‌گيري‌هاي سياسي و شعارگونه را در اين حوزه بيان و براي كاهش آنها هم اقدام كرده است. پيوند دادن اين بخش به دنياي پيشرفته و استفاده از سرمايه و دانش جهاني از جمله اين كارها بوده است كه امروز به همين خاطر مورد محاكمه كساني قرار مي‌گيرد كه تا به حال جز حرف زدن كاري براي ملت انجام نداده‌اند.در هر حال بنده اين استيضاح را كاملا سياسي مي‌دانم و اميدوارم در جريان آن حداقل بخشي از حقايق پشت پرده مشكلات بخش اجرايي كشور روشن شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي برخوردهاي صورت گرفته با برخي وبلاگ نويسان و برخي فعالان سايت‌هاي حزبي و هم‌چنين صحت اين خبر كه فرمانده‌ي نيروي انتظامي برخورد اداره‌ي اماكن با افراد مذكور را خارج از مسووليت خود اعلام كرده است، گفت: در غيرقانوني بودن اين برخوردها همين بس كه هيچ كس حاضر نيست مسووليت آن را بپذيرد. ما بررسي كرده‌ايم وزارت اطلاعات هيچ دخالتي در اين كار ندارد، پس مي‌ماند قوه قضاييه و ضابط ديگر آن يعني نيروي انتظامي. اين رفتارها تازگي ندارد و بي‌ثمر بودن اين اقدامات هم ثابت شده است. به خصوص در شرايط فعلي داخلي و خارجي كشور، اين اقدامات به شدت مضر هم هست. ضمن اينكه اثر آن در اطلاع‌رساني چندان قابل توجه نيست. ما از همه امكانات خود استفاده مي‌كنيم تا اين بي‌قانوني‌ها را متوقف كنيم. با آرامش و بدون سر و صدا با مسوولان امر مسائل را در ميان مي‌گذاريم. اما اگر به جايي نرسيد، آن وقت راه‌هاي ديگري هم وجود دارد.

به گزارش ايسنا دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي درباره‌ي آن چه شايعاتي مبني بر درخواست انحلال جبهه‌ي مشاركت از سوي وزارت اطلاعات عنوان شد، گفت: سايت‌هاي دروغ‌پرداز چون به منابع قدرت وصل هستند هيچ محدوديتي ندارند، كاملا هم مورد حمايت و جزيي از يك شبكه مافيايي شناخته شده هستند كه وظيفه آنها فضاسازي و مسموم كردن جو براي برخوردهاي بعدي است. اين شيوه از زمان قبل از اصلاحات در وزارت اطلاعات طراحي، تدوين و اجرا شده بود و به حذف فيزيكي نيز منجر شد، امروز همان بقايا در جاهاي ديگر لانه كرده‌اند و شايد از جمله بعضي لباس قانون هم بر تن كرده‌اند تا به اصطلاح برخورد قانوني كنند. ما با اين آقايان حرفي نداريم؛ چون آن چنان مسحور قدرت هستند كه ديگر چشم و گوشي ندارند. به نظرم اقدام وزارت اطلاعات در خنثي كردن اين توطئه بسيار بجا و سنجيده بود و از آن وزارتخانه جز اين هم انتظاري نمي‌رود. اما صرف اظهارنظر كافي نيست. ما مي‌دانيم حداقل كار براي دفاع از حيثيت خود وزارت اطلاعات بود كه اجازه نداد سرمايه‌ي اعتماد مردم به اين نهاد به باد برود و با برگ وزارت اطلاعات، عليه نهادهاي نهادهاي مستقل و شفافي مثل حزب مشاركت بازي شود.

محمدرضا خاتمي هم‌چنين درباره‌ي شهادت حاج داود كريمي يادآور شد: بنده افتخار آشنايي و همكاري با اين عزيز سرافراز را از سال 59 دارم، انساني خود ساخته، مصمم و بريده از دنيا بود. «حق» در نظرش چنان بزرگ بود كه همه چيز ديگر در برابر آن حقير مي‌آمد. هر جا به او احتياج بود حاضر بود اما هيچ وقت حاضر نشد در دام مصحلت‌هايي بيفتد كه تنها به درد حفظ مقام و منصب اين دنيا مي‌خورند. وي از زور بازوي خود نان مي‌خورد؛ اما هيچ وقت گله نكرد و مايوس هم نشد و تا آخرين روزهاي حيات پر نشاط و شاداب خود از آينده حرف مي‌زد. من فقط يك سوال از برخي كساني دارم كه اكنون پس از مرگ، ياد او را گرامي داشته‌اند كه شما در زمان اسارت و عزلت اين عزيز كجا بوديد و اصولا در اين ظلم و جفايي كه بر او شد، چه نقشي داشته‌ايد؟

وي درباره‌ي مصوبات اخير مجلس در مورد برداشت از صندوق ذخيره‌ي ارزي نيز گفت: اگر گروهي براي اداره‌ي كشور برنامه نداشته باشند، دو كار مي‌كنند؛ يكي تخريب برنامه و كار ديگران و ديگري قدرشناسي از ولي نعمتاني كه آن‌ها را به اين مقام رسانده‌اند. حال براي اينكه شعارهايشان رنگي بگيرد و به اصطلاح رد گم كنند، در مورد خشكسالي هم چيزي مي‌گويند. صندوق ذخيره ارزي كار مجلس پنجم و دولت بود كه همين آقايان در آن مجلس اكثريت داشتند. اصل اين صندوق براي بريده شدن ناف اقتصاد كشور از بند نفت بود و طبيعي است بايد براي كارهاي زير بنايي مصرف شود. حال آن را در اختيار غير مولدترين بخش گذاشتن، تنها يك معني مي‌دهد و آن اينكه با بي‌برنامگي‌هاي آن‌ها در آينده همه‌ي ملت ايران بايد زير پوشش كميته‌ي امداد قرار گيرند. از طرفي در سال پاسخگويي اين مبلغ هنگفت را در اختيار نهادي گذاشتن كه به هيچ كجا پاسخگو نيست، جاي ابهام فراوان داد. البته اينكه آنها قدردان حاميان خود هستند نشان از وفاداري دارد. در عين حال نبايد از تاثيرات آني كه اينگونه برداشت‌هاي غير مولد از صندوق ذخيره ارزي و تزريق آن در اقتصاد مصرفي بر روي تورم، رشد بي‌رويه نقدينگي و گراني مضاعف دارد، چشم پوشيد.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي كه در آن به حمايت اصلاح‌طلبان از مهندس موسوي و در مقابل آن‌چه واكنش منفي جناح منتقد دولت به طرح كانديداتوري دكتر ولايتي عنوان شد، اظهار داشت: بنده از كانديداي جناح راست بي‌خبرم، فقط اميدوارم كانديداي آنها بر اساس شايستگي انتخاب شود و بعد هم رقابت آزاد باشد تا وزن او مشخص شود. آنچه مسلم است هنوز آنها نتوانسته‌اند به نتيجه مشخص برسند، علت اصلي آن هم اين است كه سياست درست اصلاح‌طلبان سلسله اعصاب آنها را در هم ريخته است و از هم اكنون كابوس شكست را مي‌بينند. كانديداهاي مطرح آنها در گذشته ثابت كرده‌اند حاضر نيستند در ميداني وارد شوند كه امكان شكست براي آنها وجود دارد. به همين دليل نهايي شدن كانديداي آنها تا حدودي تكليف انتخابات و آزاد و رقابتي بودن آن را هم مشخص مي‌كند. به نظرم به اين دليل (اثر سوء تبليغاتي در جامعه) و نيز به دليل اينكه نمي‌توانند شرايط آينده كشور به لحاظ داخلي و بين‌المللي را پيش‌بيني كنند، آنها را در وضعيت دشواري قرار داده است كه قادر به تصميم‌گيري درست نيستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدرضا خاتمي هم‌چنين درباره‌ي اظهاراتي كه از سوي برخي مطبوعات مبني بر خروج از NPT مطرح مي‌شود، گفت: متاسفانه ملت ما قول مسوولان خود به خارجي‌ها را بايد از زبان ديپلمات‌هاي خارجي بشوند.ما از اول معتقد بوديم سياست اعتمادسازي كه از دو سال پيش شروع شده بود و تا سال گذشته به خوبي پيش مي‌رفت، هم ما را صاحب انرژي هسته‌اي مي‌كرد و هم اعتماد جهاني را به دنبال داشت. سياستي كه افراطيون از چند ماه پيش شروع كردند، نه فقط ما را صاحب فناوري انرژي هسته‌اي نمي‌كند، بلكه هزينه‌هاي فراواني را هم به ما تحميل خواهد كرد. كسي بايد پاسخگوي اين هزينه‌ها و از دست رفتن فرصت‌ها كه به قيمت عقب ماندگي كشور تمام مي‌شود، باشد.

وي ابراز عقيده كرد: افراد بي‌مسووليت آزاد هستند هر شعاري مي‌خواهند بدهند؛ به شرطي كه وابستگي رسمي يا غير رسمي به نهادهاي مسوولي نداشته باشند؛ اما فاجعه از آنجا آغاز مي‌شود كه راه‌حل مسائل داخلي را سركوب و راه‌حل مشكلات بين‌المللي فراروي كشور را جنگ با آمريكا و اروپا مي‌دانند و آنچنان در بوق‌هاي خود بدمند كه مسوولان تصميم‌گير را به بيراهه بكشند. اميدوارم اين تجربه، آخرين تجربه از دست دادن فرصت و تحميل هزينه بر ملت باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11948

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي: سياست درست اصلاح‌طلبان، سلسله‌اعصاب جناح منتقد دولت را در هم ريخته است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016