سه شنبه 12 آبان 1383

ابراهيم يزدي: آنچه که در 13 آبان 1358 رخ داد خلاف منافع ملي بود، ايلنا

تهران- خبرگزاري کار ايران

ابراهيم يزدي گفت: واقعه 13 آبان , مناسبات قدرت را به نفع يک جريان سنت گرا تغيير داد و اين مساله اگر چه هدف دانشجويان رقم زننده اين واقعه نبود, اما پيامد حرکت آنان بود.

به گزارش خبرنگار"ايلنا" دبير کل نهضت آزادي ايران در جلسه" بررسي سياست خارجي ايران نسبت به امريکا" که از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکي برگزار شد, گفت: پس از گذشت سالها از واقعه 13 آبان, لازم است بازبيني مجددي به اين واقعه داشته باشيم. تعدادي از جوانان فعال آن روز الان در اصلاحات فعال هستند و ما نيازمند تشکيل يک جبهه فراگير دموکراسي خواهي هستيم و شايد پرداختن به بحثهاي آن روز الان براي ما ايجاد مشکل کند. شايد بعضي حرفها را من بزنم که اين دوستان خوششان نيايد و مشکل ايجاد شود. به همين خاطر من خلاصه و مجمل صحبت مي کنم.
وي در ادامه اظهار داشت: دو روز بعد از انقلاب که سفارت براي بار اول گرفته شد, من به خاطر پيگيري هايي که به دستور امام خميني و مهندس بازرگان انجام دادم, يقين کردم که يک نيروي غير ملي در اين جريان حضور دارد. اين جريان براي اين اتفاق افتاد که دولت موقت نتواند شناسه هاي جهاني را به دست آورد و به اقتضاي آن ايران و انقلاب اسلامي نتواند شناسه هاي جهاني را به دست آورد.
يزدي يادآور شد: در دور اول تسخير سفارت آمريکا يک نشريه مربوط به سازمان جاسوسي امريکا, مهره هايي را که از ميان خود آمريکاييان اين قضيه را هدايت کرده بودند, نام برده بود اما نام ايراني ها را به دلايل امنيتي نياورده بود.
وي با تاکيد بر اينکه" ترديدي در خلوص نيت جواناني که در جريان تسخير سفارت حضور داشتند, ندارم", افزود: بايد به ذهنيت هاي اين جوانان خالص و نيز ذهنيت هاي دولت آن زمان با دقت نگاه کرد. رييس جمهوري وقت پشت تريبون نماز جمعه مي گفت انقلاب شده و ما تمام سرمايه‌‏هاي خارجي که در ايران وجود دارد را مصادره خواهيم کرد. من رفتم پيش امام خميني و گفتم اين چه حرفهايي است که از تريبون نماز جمعه مي گويند که مردم براي آنها تکبير بگويند . سرمايه گذاري خارجي در کشور ما تنها هشت ميليارد دلار است ، اما ما 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري در کشورهاي ديگر کرده ايم و مصادره کردن سرمايه ها به نفع آنها و به ضرر ماست.
يزدي با اشاره به پيامدهاي گروگان گيري در ايران, ابراز عقيده کرد: اين حادثه مناسبات قدرت را به نفع يک جريان سنت گرا تغيير داد. اگر چه نظر دانشجويان اين نبود, اما پيامد حرکت آنها اين بود. انقلاب اسلامي انقلابي مردمي و اصيل بود اما ما که در خلا حرکت نمي کرديم بلکه حوادث و شرايطي در اطراف ما در حال روي دادن بود.
يزدي در ادامه مدعي شد: عملي که در 13 آبان سال 1358 انجام شد, عملي خلاف منافع و مصالح ملي بود. حرکتهاي ضد اسلامي و ضد ايراني آمريکا يک مسأله است و نحوه برخورد ما از طريق روشهاي درست با اين قضيه مساله ديگري است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوالي اظهار داشت: قصد سياست خارجي ايران در ابتدا قطع رابطه با آمريکا نبود, حتي زماني‌‏که من در مورد قطع رابطه از امام سوال کردم , فرمودند رابطه را قطع نکنيد , بلکه کجدار و مريض ادامه دهيد . حتي اين بحث‌‏ها در حضور مقام رهبري و ديگر آقايان مطرح شد ، ولي کسي نگفت نبايد مذاکره صورت گيرد , بلکه همه مذاکره را قبول داشتند. اصل راهبرد ما قطع رابطه با آمريکا نبود , بلکه قرار بود براي درخواست مطالباتمان مذاکره کنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13869

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي: آنچه که در 13 آبان 1358 رخ داد خلاف منافع ملي بود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016