چهارشنبه 13 آبان 1383

شورش و تظاهرات در اهواز

خبرنامه گويا: از صحت و سقم برخي از اطلاعات موجود در اين گزارش که از طريق ايميل بدست ما رسيده هنوز اطلاعي نداريم.

در روز دو شنبه 12 آبان 1383- مصادف با اول نوامبر2004 ، قوای پليس - نيروهای امنيتی و انتظامی رژيم با يک حمله همه جانبه به دستفروشان و خرده فروشان خيابانی، باعث شورش و تظاهرات وسيعی در مرکز شهر اهواز و ديگر نقاط عرب نشين اين شهر شدند.

علاوه برگزارش ايسنا- روزنامه الزمان- بنا به منابع موثق و نيز شواهد عينی گزارش ميدهد که تظاهر کنندگان بيش از 1500 نفر بوده که پس از حمله نيروهای امنيتی و پليس، در خيبانهای بازار عبدالحميد، امام خمينی و نادری به تظاهرات و راه پيمائی و دادن شعارهائی نظير- بيکاری وسيع باعث دستفروشی- و دستفروشی تنها راه امرار معاش خود و خانواده- و اينکه چاره ديگری ندارند- ، ميداده و از مردم و عابرين برای جلوگيری از حمله پليس استمداد ميکردند.

پس از حمله مجدد نيروهای انتظامی، تظاهر کنندگان به ادارات و موسسات دولتی، مراکز تجار و سرمايه داران غيرعرب بومی و وابسته به رژيم حمه کرده و شيشه های آنرا شکستند که به بسته شدن بازار و ديگر مراکز تجاری در مرکز شهر اهواز انجاميد.

تظاهر کنندگان سپس بسوی مرکز استانداری براه افتادند ولی نيروهای انتظامی و امنيتی پل نادری- که بر روی رود کارون و تنها راه رسيدن به استانداری است، را بسته و آنرا قرق کردند تا مانع حرکت تظاهرکنندگان بسوی مرکزاستانداری خوزستان شوند. در روی پل ميان تظاهر کنندگان و پليس در گيری بوجود آمد که پليس با پرتاب نارنجهای گاز اشک آورتظاهر کنندگان را محاصره و سپس آنها را با اتوبوس به زندان ها منتقل ميکند.

مطلعين محلی ميگويند اکثر دستفروشان خيابانی کشاورزان عرب بومی خوزستا ن اند که زمينهای آنها بوسيله دولت برای توسعه کشت نيشکرمصادره و در نتيجه آنها به شهرهای خوزستان برای امرار معاش هجوم آورده و به خيل بيکاران پيوسته اند.

عامل ديگر افزايش فعاليتهای اخير دستفروشان خيابانی، نزديکی به عيد فطر است، که بزرگترين عيد ملی عربهای بومی و ساکنين اصلی خوزستان ميباشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نکته قابل ذکر آخر اينست که چون منتخبين شهرداری شهر اهوازکه -در انتخابات سال پيش شهر و روستا انتخاب شده اکثريت عرب هستند، بدلايل درک امور معيشتی آنچنان مانع کسب اين دستفروشان نشده اندا، در عوض نيروهای امنيتی خوزستان که تابع استانداری- غيربومی و غيرعرب هستند ،عمداً و بدلايل سياسی دست به اين حمله ناجوانمرداته زده اند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13892

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شورش و تظاهرات در اهواز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016