جمعه 15 آبان 1383

به دنبال پيروزي بوش ؛ الهه كولايي : دولت بوش برنامه ويژه اي راعليه جمهوري اسلامي آماده كرده است، رويداد

به دنبال پيروزي قطعي «جرج بوش» در انتخابات آمريكا،«الهه كولايي»معاون دبيركل جبهه مشاركت و تحليلگر مسايل بين الملل نتايج انتخابات را بر تحولات جاري در منطقه خاورميانه و پرونده هسته‌اي ايران، « بسيار تعيين كننده »دانست.
الهه كولايي روز پنجشنبه 14 آبان ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «رويداد» گفت:« انتخاب بوش يا كري در تعيين سياست راهبردي آمريكا نسبت به جمهوري اسلامي ايران، تفاوت زيادي را به همراه نمي‌توانست داشته باشد.»
وي افزود: تفاوت بوش و كري در برخورد با ايران و پيگيري سياست‌هاي تند و شديد بيشتر به مسأله زمان اعمال اين سياست‌ها و تا حدودي ابزار اعمال اين سياست‌ها مربوط مي‌شود.
وي با اشاره به منافع تعريف شده آمريكا در جهان تصريح كرد: هر دو حزب دنبال منافع خويش خواهند بود به ويژه مبارزه با تروريسم و مسائلي كه آمريكا در عراق با آنها روبه‌روست.
وي افزود: هر دو حزب ناچار به اتخاذ اولويت‌هاي واحدي براي دفاع از منافع آمريكا هستند.
كولايي نكته مهمي را كه به ويژه براي فعالان سياسي در همه سطوح در كشور ما قابل توجه است را اين دانست كه علي‌رغم همه تلاش‌هاي وسيع و پرهزينه كانديداهاي دو حزب آنها در دفاع از منافع آمريكا رويكرد مشتركي را اتخاذ مي‌نمايند و عرصه رقابت سياسي آنها تا بدانجا گسترش مي‌يابد كه منافع آمريكايي‌ها مورد تعرض قرار نگيرد.
وي افزود: تفاوت اين دو حزب در عرصه سياست خارجي به ويژه آنچه به جمهوري اسلامي ايران مربوط است در چارچوب ملاحظاتي است كه در سال‌هاي اخير ابعاد روشن‌تري به خود گرفته است.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت تفاوت پيروزي بوش و كري را مربوط به برنامه آماده‌ و اجرا شده اي دانست كه دولت بوش عليه جمهوري اسلامي ايران آماده كرده است.
وي افزود:« با در نظر گرفتن تجربه سال‌هاي گذشته و به ويژه ماه‌هاي اخير به نظر مي‌رسد انتخاب بوش در صورت تأييد نهايي با روند افزايش فشارهاي خارجي به ويژه با بهره‌گيري از حمايت بين‌المللي گسترش يابد. »
كولايي بوش را « تجلي تفكر نومحافظه‌كاران و بنيادگرايان آمريكايي» معرفي كرد و گفت: او نسبت به رقيب دموكراتش در مواجه با كانون هاي ناآرامي و بي‌ثباتي در منطقه بسيار قاطع‌تر عمل خواهد كرد.
وي با بيان مطلب فوق تأكيد كرد با توجه به اين شرايط كوتاه مدت و ميان مدت و به ويژه مسأله خاورميانه و عراق براي دولت جرج بوش امكان بهره‌گيري از توانايي چانه‌زني جدي‌ تري را فراهم مي‌كند.
وي تصريح كرد: بدين منظور مي‌توان در اتخاذ سياست‌هاي كوتاه مدت براي حل بحران‌هاي منطقه‌اي و سياست‌هاي بلندمدت و حتي ميان‌مدت تمايزهايي را پذيرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي معتقد است جمهوريخواهان نشان داده‌اند براي دفاع از منافع خود كارت‌هاي بسياري را براي بازي در اختيار دارند و از جمله مي‌توانند در چارچوب سياست «تهديد و تطميع» با افزايش فشار و استفاده از ابزارهاي بين‌المللي دولت‌هاي مخالف خود را ناچاربه عقب‌نشيني در مواضعشان بنمايند.
همچنين وي گفت كه دموكرات‌ها همواره جمهوريخواهان را متهم كرده‌اند كه براي تأمين منافع خود به آرمان‌هاي شناخته شده آمريكايي مانند آزادي و دموكراسي علاقه‌اي ندارند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13978

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به دنبال پيروزي بوش ؛ الهه كولايي : دولت بوش برنامه ويژه اي راعليه جمهوري اسلامي آماده كرده است، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016