جمعه 22 آبان 1383

ابراهيم يزدي:اسرائيل به ناحق خواستار حذف عرفات درمذاکرات صلح فلسطين بود و رهبران فلسطين به حق با اين امر مخالفت کردند، ايلنا

جنايات اسرائيل در فلسطين, اساسي‌‏ترين عامل نقض حقوق بشر و صلح در جامعه جهاني است
اسرائيل تمامي مقررات بين المللي و قطعنامه هاي سازمان ملل را نقض کرده است
تهران- خبرگزاري کار ايران

ابراهيم يزدي در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا‌‏", با بيان اين که چگونه مي‌‏توان از حقوق بشر سخن گفت اما نسبت به جناياتي که عليه مردم بي‌‏دفاع در فلسطين صورت مي‌‏گيرد، بي‌‏تفاوت گذشت، خاطرنشان کرد: براي جامعه جهاني شرم‌‏آور است که در آن دولتي با داشتن پيشرفته‌‏ترين امکانات نظامي عليه ملتي که حتي از ابتدايي‌‏ترين امکانات لازم زندگي محروم است، به جنگ بپردازد.
وي افزود : مساله فلسطين و حمايت از مردم مظلوم اين کشور، فراتر از وابستگي هاي ديني و قومي, يک امر انساني است.
اين فعال سياسي در ادامه" ياسر عرفات" را داراي شخصيتي کاريزماتيک بين مردم فلسطين دانست که فقدانش جنبش مردم فلسطين را با مشکل مواجه خواهد کرد و افزود‌: فاصله ميان عرفات و جانشينان او از لحاظ ويژگي‌‏هاي کاريزماتيک و رهبري سياسي به قدري زياد است که خروجش از صحنه مبارزات مردم فلسطين حتما جانشينش را با مشکل مواجه خواهد کرد .
يزدي با بيان اينکه عرفات از رهبران برجسته اي بود که سازمان الفتح را بنيان نهاد و نقش عمده اي در رهبري سازمان آزادي بخش فلسطين داشت، تصريح کرد‌‏: با رهبري او سازمان آزاديبخش فلسطين توانست از زير نفوذ کشورهاي عربي خارج شود و اقدامات موثري رادر مقابله با اسرائيل انجام دهد.
وي افزود: يکي از مهمترين عملياتي که سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف ) در زمان رهبري عرفات انجام داد, نبرد کرامه در سال 1967 است که در آن رزمندگان فلسطيني توانستند با جنگ و گريز اسرائيل را به عقب نشيني وادار کنند .
وزير خارجه دولت موقت، بروز اختلاف ميان جانشينان عرفات را دور از انتظار ندانست ولي در عين حال خاطر نشان کرد‌‏: مجلس شوراي فلسطين به عنوان يک نهاد قانوني از مشروعيت کافي براي انتخاب جانشين عرفات برخوردار است.
يزدي با بيان اينکه مساله مهمي که با درگذشت عرفات بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که فقدان وي بهانه اسرائيل و آمريکا را براي عدم انجام و مذاکرات صلح منتفي مي کند‌‏, اظهار داشت :‌‏اسرائيل به ناحق , خواستار اين بود که عرفات از مذاکرات صلح فلسطين کنار گذاشته شود و رهبران فلسطين به حق با اين امر مخالفت کردند .
وي افزود‌‏: اسرائيلي‌‏ها عرفات را تروريست مي ناميدند و به بهانه حضور او در مذاکرات صلح از انجام اين مذاکرات خودداري مي‌‏کردند، اين در حالي است که شارون متهم به نسل کشي در لبنان است، بنابراين فلسطينيان هم حق دارند که بگويند؛ ما با يک فرمانده که داراي پرونده نسل کشي است، مذاکره نمي کنيم .
دبير کل نهضت آزادي ايران در ادامه خاطر نشان کرد : حال که عرفات درگذشته است، بايد ديد آيا آمريکا حاضر است، در چارچوب قطعنامه سازمان ملل با مقامات فلسطين مذاکره کند و تشکيل دولت مستقل فلسطيني را بپذيرد.
يزدي با بيان اينکه محافل بين المللي به اجماع رسيده اند که تنها راه ايجاد صلح در خاورميانه تشکيل دولت مستقل فلسطيني در نواز غزه و کرانه باختري رود اردن است، اظهار داشت : اسرائيل تمامي مقررات بين المللي و قطعنامه هاي سازمان ملل را نقض کرده است.
وي افزود : اسرائيل به اشغال نظامي سرزمين هايي که بر اساس قطعنامه سازمان ملل به فلسطين تعلق دارد پرداخته است، همچنين برطبق قطعنامه سازمان ملل، اسرائيل بايد به مرزهاي سال 67 باز گردد که از اين کار خودداري مي کند. آخرين اقدام خلاف معاهدات بين المللي اسرائيل , ايجاد ديوار حائل است که مورد مخالفت اتحاديه اروپا نيز قرار گرفت .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يزدي فضاي بين المللي در شرايط کنوني را بيش از هر زماني براي تشکيل دولت مستقل فلسطيني مناسب دانست و بيان کرد : دولت ايران در صورتي‌‏که مشکلات خود را با جامعه جهاني حل کند‌‏, مي تواند از موقعيت استراتژيکي که در اختيار دارد، براي کمک به تشکيل دولت مستقل فلسطيني استفاده کند.
وي با اشاره به اصطلاحي در جهان غرب با عنوان "قدرت حق" , گفت‌‏: همه ملت هاي جهان مي‌‏توانند با همبستگي و ايجاد" قدرت حق" با اعتراضات مسالمت آميز براي رفع مشکلات مردم فلسطين تلاش کنند .

Copyright: gooya.com 2016