چهارشنبه 27 آبان 1383

وزير علوم: اوضاع دانشگاه علم و صنعت درروال عادي قرارگرفت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

وزير علوم تصريح كرد: نبايد با ايجاد جو احساسي و عموميت دادن به بعضي از مشكلات فضاي دانشگاه را ملتهب كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جعفر توفيقي روز چهارشنبه پس از پايان جلسه‌ي هيات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ي آخرين وضعيت پرونده‌ي متخلفان دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: خوشبختانه با پي‌گيري‌هاي انجام شده، اوضاع دانشگاه علم و صنعت در روال عادي خود قرار گرفت. كلاس‌هاي دانشگاه داير و رييس دانشگاه نيز در پست خود حاضر شد اما بررسي تخلفات ادامه دارد و تا كنون حدود 20 پرونده‌ رسيدگي شده و احكام مربوط به آن نيز صادر شده و پرونده‌هاي ديگري نيز در دستور كميته‌ي انضباطي قرار دارد.

وي افزود: علاوه بر اين از سوي مراجع قضايي بيرون از دانشگاه به واسطه‌ي برخي از جرايمي كه خارج از دانشگاه اتفاق افتاده‌اند پي‌گيري‌هايي داشته‌ايم كه دنبال مي‌شود.

وي درباره‌ي احتمال وقوع تغيير و تحول در پرسنل دانشگاه علم و صنعت به واسطه‌ي سهم آن‌ها در شكل‌گيري آن‌چه در هفته‌هاي گذشته در اين دانشگاه اتفاق افتاد، گفت: چنين برنامه‌اي وجود ندارد و رييس و اعضاي هيات‌ رييسه‌ي اين دانشگاه مشغول انجام وظايف خود هستند.

وزير علوم هم‌چنين در پاسخ به سوالي درباره‌ي دلايل ناآرامي‌هاي چند هفته‌ي اخير برخي دانشگاههاي كشور نظير دانشگاه علامه طباطبايي گفت: فكر مي‌كنم بعضي بزرگنمايي‌هاي مربوط به مسايل فرهنگي دانشگاهها و بزرگ كردن بيش از حد مسايل جزئي در حوزه‌هاي فرهنگي و تعميم آن به همه‌ي دانشگاهيان اشتباهي است كه در حال حاضر شاهد هستيم، حساسيت‌هايي نسبت به اين مساله وجود دارد كه نبايد ادامه پيدا كند.

وي افزود: جو عمومي دانشگاهها از نظر مسايل فرهنگي و اخلاقي مناسب است و دانشجويان ما نسبت به اين مسايل اعتقاد دارند و آن را رعايت مي‌كنند، دانشجويان ما با پايبندي به نظام و ارزش‌هاي ديني نسبت به اين مسايل پايبندي دارند. تخلفات جزئي همانند ساير نقاط انجام مي‌گيرد كه مجاري قانوني رسيدگي به آن‌ها وجود دارد و ما نيز آن‌ها را رسيدگي و اصلاح مي‌كنيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه در حال حاضر بيش از هر چيز دانشگاههاي ما به توسعه‌ي علمي نيازمند هستند، فضا را براي كار كردن در اين زمينه مناسب ارزيابي كرد.

وي در واكنش نسبت به موضوع استيضاح خود و اظهارنظرهاي چهره‌هاي نظامي در ارتباط با مسايل دانشگاهي نيز اظهار داشت: ارتباطات خوب و قوي با مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات داريم و از علاقه‌مندي كميسيون به مسايل فرهنگي استقبال مي‌كنيم. تعاملاتي داريم و مطمئن هستيم تقويت اين تعامل‌ها به نفع دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي است، بنابراين بحث استيضاح اصلا مطرح نيست و تعامل با مجلس ادامه دارد.

وي با تاكيد بر مستقل بودن دانشگاهها گفت: بر اين اساس ترجيح مي‌دهيم هيچ نهادي در امور دانشگاهها دخالت نكند و چنان‌چه با مشكلي مواجه شدند آن را به اطلاع ما برسانند. ما آمادگي پي‌گيري را داريم.

وي ادامه داد: هيچ بحثي نيز درباره‌ي نياز دانشگاهها به پالايش وجود ندارد، مديران دانشگاهها از قوي‌ترين و پايبندترين مديران به اصول و ارزش‌هاي انقلاب هستند و انجام وظيفه مي‌كنند و چنان‌چه مشكلي وجود داشته باشد - كه طبيعي است - از طريق مجاري قانوني قابل پي‌گيري است و نيازي به پالايش در آن ……معنايي…… كه مي‌گويند وجود ندارد.

وي هم‌چنين با تاكيد بر اين‌كه دانشگاههاي ما از سالم‌ترين محيط‌هاي اخلاقي و فرهنگي هستند، تصريح كرد: مطالعات ما نشان مي‌دهد كه پايبندي دانشجويان به ارزش‌هاي اخلاقي بسيار بيشتر از متوسط جامعه است اما در هر جامعه‌اي تخلفاتي بروز مي‌كند كه موردي است و توسط مراجع خود كميته‌هاي انضباطي بررسي مي‌شود.

وي هم‌چنين با مثبت ارزيابي كردن مسوولان وزارت علوم در حوزه‌ي مسايل فرهنگي دانشگاهها اظهار داشت: قدم‌هاي بسيار جدي برداشته شده است و همه‌ي مطالعات هم نشان مي‌دهد كه دانشگاهها از سالم‌ترين محيط‌هاي تحقيقاتي هستند و خرده مشكلات از طريق مراجع ذي‌ربط قابل بررسي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي هم‌چنين با تكذيب خبر مشاور علوم بودن سيد مصطفي تاج‌زاده درباره‌ي نظراتي كه پيرامون حاكميت ركود بر عرصه‌ي سياسي دانشگاهها مطرح مي‌شود، تصريح كرد: به عقيده‌ي من به ركود نرسيده‌اند بلكه فضاي دانشگاهها در حالت آرام‌تري فعاليت سياسي انجام مي‌دهند و به همراه اين فعاليت زمينه‌هاي ديگر فعاليت دانشجوها باز شده است و زمينه‌هاي متنوعي به عنوان ………… فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاهها باز مي‌شود كه استقبال مي‌كنم.

وزير علوم با تاكيد بر اين‌كه وزارتخانه‌ي متبوعش به شدت از تبديل دانشگاهها به بنگاه احزاب جلوگيري مي‌كند، افزود: اساسا اين جزو رسالت‌ها و ماموريت‌هاي دانشگاه نيست و فعاليت‌هاي دانشگاهها بايد مستقل از فعاليت‌هاي حزبي جامعه باشد. مجموعه مقررات و قوانين ما اين الزام را دارد.

وي درباره‌ي برنامه‌هاي وزارتخانه‌ي متبوعش در جهت حاكم ساختن آرامش بر محيط دانشگاهها گفت: براي آرامش بيشتر بايد به ضوابط و مقررات فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي احترام گذاشت. به عقيده‌ي من كليه‌ي فعاليت‌هاي دانشگاهي بايد در جهت حفظ ارزش‌هاي سياسي و انسجام نظام باشد و در حوزه‌ي فرهنگي هم بايد هويت ملي و مذهبي در نظر گرفته شود. لذا چنان‌چه اين چارچوب‌ها رعايت شود -كه اين‌گونه نيز است-، دليلي براي تشنج و ناآرامي وجود ندارد.

توفيقي درباره‌ي اظهارنظر نمايندگان مجلس مبني بر لزوم تغيير برخي از معاونان وزير علوم به لحاظ كاركرد حزبي آن‌ها گفت: وزارت علوم به هيچ وجه محل فعاليت سياسي نيست و من اين را به شدت منع كردم؛ زيرا فكر مي‌كردم رسالت وزير توسعه‌ي علمي و حمايت از فعاليت سياسي دانشگاهيان است اما اين‌كه خود ما در ستاد اقدام به فعاليت‌ سياسي كنيم ممنوع است و هيچ‌كدام از معاونين چنين كاري را انجام نمي‌دهند.

وي افزود: نمايندگان مجلس گاهي پيشنهاداتي را مطرح مي‌كنند كه ما به آنها احترام مي‌گذاريم؛ زيرا هيچ‌وقت جنبه‌ي فشار و الزام پيدا نكرده و نمي‌تواند پيدا كند.

وي هم‌چنين درباره‌ي اين‌كه آيا دعوت دانشجويان دانشگاه علم و صنعت از برخي فعالان سياسي در چارچوب ضوابط دانشگاهها بوده اظهارداشت: مطابق آيين‌نامه برنامه‌هاي برگزار شده در دانشگاهها بايد از مجوز هيات نظارت دانشگاه برخوردار باشند، در آن‌جا هم چارچوب‌هاي قانوني رعايت شده بود اما سياست و توصيه‌ي ما اين است كه كليه‌ي سخنراني و اعلاميه‌هاي جامعه‌ي دانشگاهي چارچوب‌ها رعايت شود تا فعاليت‌هاي سياسي نظام …سبك……… انگاشته نشوند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14521

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير علوم: اوضاع دانشگاه علم و صنعت درروال عادي قرارگرفت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016