دوشنبه 9 آذر 1383

استيضاح: مذاكره با حاجي تا20 آذر تمديد شد، استيضاح وزير كشور منتفي نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
امروز جلسه‌ي مشترك تعدادي از اعضاي كميته‌ي پيگيري استيضاح وزير آموزش و پرورش، يك عضو هيات رييسه‌ي مجلس و وزير در مجلس برگزار شد تا پاسخ‌هاي شروطي كه روز گذشته در اولين جلسه به وي اعلام شده بود را ارائه كند.
پيش از اين قرار بود امروز آخرين روز براي رايزني با وزير آموزش و پرورش باشد و در صورت به نتيجه نرسيدن، فردا(سه‌شنبه) طرح استيضاح كه روز دوشنبه‌ي گذشته رسما به رييس مجلس تقديم شده است، اعلام وصول شود، عضو هيات رييسه‌ي مجلس به خبرنگار ايسنا گفت كه مذاكرات با حاجي تا 20 آذرماه تمديد شده است.
حاجي پس از حضور در جلسه‌ي امروز به خبرنگار پارلماني ايسنا گفت: در اين جلسه صحبت‌هايي انجام شد و تا رسيدن به نتيجه ادامه دارد. وي تاكيد كرد كه وزير كارش را ادامه مي‌دهد و فعلا معلق نشده است.
يك عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح درباره‌ي اين جلسه گفت كه بركناري مديران سياسي يكي از شروط براي حاجي است، اما وي معتقد است توضيحات حاجي تا حدودي سياسي شده.
عضو ديگر اين كميته نيز به خبرنگار ايسنا گفت: «موافقان استيضاح با چانه زني با وزير خاطي مخالفند» شايد به همين خاطر بود كه خود و برخي ديگر از اعضاي اين كميته در جلسه‌ي امروز شركت نكردند.
به گزارش ايسنا، پس از جلسه‌ي امروز صبح، هيات رييسه‌ي مجلس درباره‌ي استيضاح جلسه‌اي را برگزار كرد.
از سويي ديگر، يك عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح حاجي، با تاكيد بر اين كه استيضاح وزير كشور منتفي نيست، گفت كه طرح اين استيضاح بيش از 50 امضاء دارد و پس از استيضاح حاجي به آن پرداخته خواهد شد.


ـــــــــــــــــ مذاكرات با حاجي تا 20 آذرماه تمديد شد

«حميدرضا حاجي‌بابايي» گفت: بعد از چهار ساعت گفت‌وگوي كميته‌ي پي‌گيري‌كننده‌ي استيضاح با وزير آموزش و پرورش قرار شد تا 20 آذرماه براي جمع‌بندي نهايي نمايندگان و وزارت آموزش و پرورش، در مركز و استان‌ها براي رفع مشكلات و دغدغه‌ي نمايندگان قدم برداشته شود تا ضرب‌العجلي تعيين نشود.

عضو هيات‌رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي كه در جلسه‌ي بررسي استيضاح وزير آموزش و پرورش حضور داشت، در گفت‌وگو با با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در اين جلسه وزير آموزش و پرورش و هيات تعيين شده از طرف نمايندگان استيضاح‌كننده حضور داشتند كه بنده نيز از طرف هيات‌رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي اداره‌ي جلسه را به عهده داشتم.

وي با بيان اين‌كه «در جلسه مشكلات و مسايل به طور كلي مطرح شد و جمع‌بندي مناسبي را در پي داشت»، افزود: هر دو طرف به اين نكته اذعان داشتند كه مشكلات و مسايل را حتي‌المقدور از طريق تفاهم و تعامل حل كنند تا در يك فرصت زماني اين تفاهم و تعامل انجام پذيرد.

حاجي‌بابايي ابراز اميدواري كرد كه نمايندگان و آموزش و پرورش بر اساس صحبت‌هايي كه انجام پذيرفت، قدم‌هاي موثري را هم در جهت رفع دغدغه و خواست نمايندگان بردارد و نمايندگان نيز با صبر و حوصله، تعامل بين دولت و مجلس را رقم بزنند.

عضو هيات‌رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: هم‌چنين قرار است تا روسا و مسوولان آموزش و پرورش با نمايندگان به شكل تعريف شده، جلساتي داشته باشند تا در جهت تعامل و پيشرفت آموزش و پرورش قدم بردارند.


ـــــــــــــــــ حاجي:
ـــــــــــــــــ وزير كارش را ادامه مي‌دهد

وزير آموزش و پرورش كه صبح امروز براي مذاكره با كميته‌ي پيگيري استيضاح در مجلس حضور يافته بود گفت: در اين جلسه صحبت‌هايي انجام شد و تا رسيدن به نتيجه ادامه دارد.

«مرتضي حاجي» درباره‌ي وضعيت خود در حال حاظر كه بحث استيضاح مطرح است به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:‌ وزير كارش را ادامه مي‌دهد و معلق نيست.

وي همچنين خواست كه فعلا به اين موضوعات پرداخته نشود.


ـــــــــــــــــ عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح:
ـــــــــــــــــ توضيحات حاجي تا حدودي سياسي شده است
ـــــــــــــــــ بركناري مديران سياسي يكي از شروط براي حاجي است

عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح وزير آموزش و پرورش گفت: از اين پس نمايندگان امضاءكننده‌ي استيضح منتظر تصميم هيأت رييسه‌ي مجلس و حاجي خواهند بود.

«عسگري» در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: در چند ماهي كه بحث استيضاح حاجي مطرح شده است برخوردهاي وزارت آموزش و پرورش در اين باره به نوعي سركاري و نامناسب بوده است.

وي با اشاره به جلسه‌ي امروز حاجي با اعضاي كميته‌ي پيگيري در مجلس گفت: پاسخ‌ها و توضيحات حاجي تا حدودي سياسي شده است، مبني بر اين كه استانداران و فرمانداران اجازه‌ي انجام برخي از شروط نمايندگان را به ما نمي‌دهند. استانداران و فرمانداران نسبت به جابه‌جايي در مديريت‌هاي سازمان‌هاي آموزش و پرورش در استان‌هاي مختلف مخالفت كرده‌اند، بنابراين تصور مي‌كنم به نحوي سعي در حرمت شكني نمايندگان داشته‌اند و جالب اين كه ناراحتي نمايندگان از برخوردهاي چكشي وزارت كشور و آموزش و پرورش با نمايندگان موافق استيضاح است كه معتقدم اين جريان به ضرر آن‌ها خواهد بود، به ويژه آن كه پاسخ خود را در قالب سياسي بخواهند ارايه كنند.

وي درباره‌ي توضيحات حاجي در جلسه‌ي امروز صبح گفت: امروز صحبت‌هاي وي ملايم و نرم بود و وعده‌هايي را در پاسخ به خواسته‌هاي نمايندگان داده‌اند كه منتظر نتيجه‌ي عملي‌اش هستيم، لذا اگر حاجي و رييس و هيات رييسه‌ي مجلس بر عدم انجام استيضاح نظر دارند بايد يك پاسخ قانع كننده‌اي براي مردم و فرهنگيان و دانش‌آموزان داشته باشند.

عسگري درباره‌ي شروط اعلام شده به وزير آموزش گفت: شروط براي وزير اولويت بندي شده است. بخشي از شروطي به احياي معاونت آموزشي، عذرخواهي و بازپرداخت شهريه‌هاي اخذ شده غير قانوني و بركناري افراد افراطي و وابسته به يك حزب در پست‌هاي آموزشي كه قداست شكني در كارشان بود و صرفا مديراني سياسي هستند برمي‌گردد كه بسيار چالش برانگيز بوده است و از نظر مصداق، افراد و موارد مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عسگري در پاسخ به اين سوال كه آيا وزير آموزش و پرورش اين برخوردها را در وزارتخانه‌اش مي‌پذيرد، گفت: ايشان اين مساله را كتمان نمي‌كند، اما سوال ما اين است كه چرا بايد چنين برخوردها و مسايلي در وزارت آموزش و پرورش باشد؟


ـــــــــــــــــ عشرت شايق:
ـــــــــــــــــ موافقان استيضاح با چانه زني با وزير خاطي مخالفند

«عشرت شايق» گفت: موافقان استيضاح حاجي با هرگونه مذاكره و چانه‌زني با وزير خاطي مخالفند و آن را سنتي غلط مي‌دانند كه مجلس هفتم به عنوان تعامل با دولت اين روش را پيش گرفته است.

عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: اين سنت غلط است و فقط به اتلاف وقت و انرژي نمايندگان منجر مي‌شود. متأسفانه از استيضاح خرم اين روش باب شد اما نظارت امر ساده‌اي نيست كه با آن اين گونه برخورد شود.

وي گفت: استيضاح‌كنندگان حاجي به برگزاري جلسه و مذاكره نياز ندارند، بنابراين اگر دوستاني بر انجام نشدن استيضاح اصرار دارند مي‌توانند رأي ندهند اما نمي‌توانند در وظيفه‌ي نظارتي مجلس خلل ايجاد كنند.

شايق با بيان اين كه «وزير آموزش و پرورش در دوره‌هاي گذشته كه بحث استيضاحش از سوي مجلس مطرح شده هيچ اقدامي در جهت پاسخ به مطالبات نمايندگان مردم نداشته است» افزود: عملكرد وزير و معاونان ايشان در عدم تعامل با نمايندگان نوعي دهن‌كجي به مجلس است.

عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح با اشاره به مذاكرات در حال انجام وزير با برخي نمايندگان موافق استيضاح و هيأت رييسه‌ي مجلس گفت: سؤال ما اين است كه چه چيزي در مذاكرات به فرهنگيان داده خواهد شد كه بخواهيم امضاي خود را پس بگيريم؟ حل مشكلات صنفي فرهنگيان، عزل و نصب‌هاي سياسي و گروهي، عدم ارتقاي شغلي معلمان و ... از خواسته‌هاي عمده‌ي نمايندگان و فرهنگيان جامعه است كه بايد در كنار ديگر مطالبات پاسخ داده شود. نظارت مجلس عين تعامل با دولت است.

شايق افزود: اگر به هر نحوي هيأت رييسه از انجام اين وظيفه جلوگيري به عمل آورد جايگاه و شأن مجلس را متزلزل خواهد كرد، پيشنهاد مي‌كنم اگر بناست وظايف نمايندگان محدود شود قانون را تغيير و يا حذف كنند.


ـــــــــــــــــ بيش از 50 امضاء براي استيضاح لاري
ـــــــــــــــــ عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح:
ـــــــــــــــــ استيضاح وزير كشور منتفي نيست

استيضاح وزير كشور منتفي نيست و در حال حاضر بيش از 50 امضاء دارد كه بعد از مشخص شدن سرنوشت استيضاح حاجي پيگيري مي‌شود.

«عشرت شايق» نماينده‌ي تبريز و عضو كميته‌ي پيگيري استيضاح حاجي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره پيگيري استيضاح وزير كشور كه در يكي، دو هفته‌ي گذشته همراه با طرح استيضاح حاجي به يكي از اعضاي هيأت رييسه‌ي مجلس تقديم شده بود، گفت: در حال حاضر بحث استيضاح موسوي لاري مطرح نيست و در عين حال كه اين مسأله منتفي نشده است.

وي گفت: فعلا بحث وزير آموزش و پرورش مطرح است و پس از آن استيضاح وزير كشور پيگيري خواهد شد.

شايق گفت: تا يكي، دو هفته‌ي گذشته طرح استيضاح موسوي لاري بيش از 50 امضاء داشته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14989

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'استيضاح: مذاكره با حاجي تا20 آذر تمديد شد، استيضاح وزير كشور منتفي نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016