شنبه 28 آذر 1383

مصطفي تاج‌‏زاده:اگر معين رد صلاحيت شود،گزينه بعدي‌‏ ما عدم شركت در انتخابات است، ايلنا

از هر جرياني كه مانع يكپارچه‌‏شدن حاكميت شود، استقبال مي‌‏كنيم

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي ، گفت : در جامعه ايران حذف يك جريان از قدرت به معناي حذف از عرصه اجتماعي است .

به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، مصطفي تاج‌‏زاده عصر پنج شنبه در چهاردهمين نشست هسته‌‏هاي دانشجويي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه يك استراتژي موفق بايد بتواند همفكري و همدلي تعداد وسيعي از شهروندان را جلب كند ، بيشترين انسجام را در حاميان جريان مربوط به خود ايجاد كند ، بيشترين اختلاف را در جبهه رقيب ايحاد كند و با گفتمان جهاني همسويي داشته باشد و حتي حمايت جهاني را برانگيزد و گفت : چنين استراتژي اگر رويكرد اصلاحي دارد ، نبايد جهتگيري حذفي داشته باشد ، بلكه بايد هدف اصلي‌‏اش تغيير رفتارها باشد ،‌‏نه تغيير افراد .
وي افزود : يك استراتژي موفق بايد بتواند با كمترين هزينه بيشترين دستاورد را داشته باشد ، به ويژه در جامعه‌‏اي كه دولت در تمامي امور دخالت مي‌‏كند ، جامعه مدني و نهادهاي مدني بسيار ضعيف هستند و در نتيجه ضعف نهادهاي مدني و اقتدار دولت ، مردم كمتر احساس پشتوانه و حمايت مي‌‏كنند .
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با بيان اينكه در چنين جامعه‌‏اي مشكل اصلي اين است كه نمي‌‏توان افكار عمومي را به نيرو تبديل كرد ، گفت : آن چيزي كه حكومت را تحت تأثير قرار مي‌‏دهد ، نيروي مردمي است ، نه افطار عمومي .
وي افزود : در جامعه ما تنها جايي كه امكان تبديل افكار عمومي به نيرو را مي‌‏دهد ، صندوق رأي است و اين گزينه هيج آلترناتيوي ندارد.
تاج‌‏زاده با طرح اين سوال كه بايد ديد طرح شعارهاي حداكثري در جامعه مي‌‏تواند به دموكراسي كمك كند و يا طرح شعارهاي حداقلي و حداكثري تلاش براي تحقق اين شعارها است ، اظهار داشت : بايد حداكثر تلاشمان را انجام دهيم تا انتخابات آزاد برگزار شود ، چرا كه در ايران اگر انتخابات را از جامعه حدف كنيم ، امكان سياست‌‏ورزي به روش ديگري وجود ندارد ، بلكه نتيجه‌‏اش حذف از عرصه سياسي است .
وي با تصريح بر اين كه نتيجه اعتقاد به اينكه در ايران مردم مي‌‏خواهند تغييراتي در ساختار سياسي حاصل شود ، اما ساختار نمي‌‏گذارد ، نه بي‌‏عملي و نه كار فرهنگي ؛ بلكه عمل است ، ادامه داد : بايد افكار عمومي از طريق صندوي رأي به نيرو تبديل شود.
وي افزود : در سال 76 افكار عمومي در صندوق رأي به نيرو تبديل شد و اين نيرو به قدري تأثيرگذار شد كه هنوز هم پس از هشت سال تلاش براي تحقق مطالبات مردم كه در آن روز بيان شد ، ادامه دارد .
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با بيان اين كه مشكل كنوني ما عدم اجراي قانون است ، نه نداشتن قوانين خوب ، تصريح كرد : قوانين مشروطه و انقلاب اسلامي قوانيني مترقي و بر پايه حقوق ملت بود ، بنابراين مشكل اصلي ما متن قانون اساسي نيست.
وي افزود : ما با همين قانون انتخابات كه در انتخابات مجلس هفتم بسياري از كانديدا را رد صلاحيت كردند ، توانستيم در انتخابات شوراهاي اسلامي آزادانه‌‏ترين انتخابات را برگزار كنيم.
تاج‌‏زاده در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چرا جبهه مشاركت ، معين را از ميان گزينه‌‏هاي موجود به عنوان كانديداي اين حزب انتخاب كرده است؟ اظهار داشت : معين بيشترين امكان تأييد صلاحيت و رأي آوردن را در ميان ديگر گزينه‌‏ها داشت .
وي افزود : گزينه‌‏هايي هستند كه در صورت آمدن، رأي بيشتر نسبت به معين خواهند آورند ، اما خودشان نمي‌‏آيند. اگر عبدالله نوري مي‌‏آمد ، از او حمايت مي‌‏كرديم و يا اگر ميرحسين موسوي بيايد و هر وقت هم كه در صحنه بيايند، ما از آنها حمايت مي‌‏كنيم .
تاج‌‏زاده با تصريح بر اين كه اگر در انتخابات كانديدايمان رد صلاحيت شود ، گزينه بعدي‌‏مان اين است كه در انتخابات شركت نكنيم ، ادامه داد : اما بين اينكه از مردم بخواهيم شركت كنند و رأي سفيد يا سياه بدهند يا سكوت كنيم يا از مردم بخواهيم شركت نكنند و تحريم كنيم ، هنوز تصميمي نگرفته‌‏ايم .
وي افزود: در ماه‌‏هاي آينده اتفاقاتي در عرصه سياسي مي‌‏افتد كه براساس آن تصميم نهايي‌‏مان را مي‌‏گيريم .
تاج‌‏زاده با بيان اين كه در جامعه ما ماندن در قدرت بيش از آن كه ناشي از سهم‌‏خواهي نيروهاي سياسي باشد ، ناشي از اين است كه هر گروهي در ايران وقتي از قدرت حذف مي‌‏شود ، از اجتماع نيز حدف مي‌‏شود ، خاطر نشان كرد : حزبي كه در قدرت نباشد ، روزنامه نخواهد دارشت ، قانوني تلقي نمي‌‏شود و اجتماعات قانوني نمي‌‏تواند برگزار كند .
وي تصريح كرد : ما با حضور در قدرت در ايران ، امنيت فعاليت‌‏هاي سياسي را تضمين كرده ، واقع‌‏بيني را تشديد كرده و كادرسازي كرديم .
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با تصريح بر اين كه قوي‌‏ترين جرياني كه مي‌‏تواند اقتدارگرايان را به چالش بكشاند ، اصلاح طلبان هستند ، ادامه داد : مشاركت در انتخابات در فضاي كنوني سياست‌‏ورزي را امتداد بخشيده و هزينه فعاليت‌‏هاي ماجراجويانة اقتدارگرايانه را بالا مي‌‏برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين سوال كه " آيا حزب متبوع وي از حضور هاشمي‌‏رفسنجاني در انتخابات آتي حمايت مي‌‏كند ؟" ، تأكيد كرد : كف انتظارات‌‏ ما در انتخابات اين است كه حاكميت يكپارچه نشود ، چرا كه حاكميت يكپارچه در ايران مصادف است با فساد ، فرصت سوزي و ماجراجويي ، امتيازدهي بين‌‏المللي و بي‌‏كفالتي مديريتي .
وي افزود : از هر جرياني كه مانع يك‌‏پارچه شدن حاكميت شود ، از آن استقبال مي‌‏كنيم ، اما به اين معنا نيست كه نامزد ما خواهد بود ، ما براساس هويت خود عمل مي‌‏كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15643

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصطفي تاج‌‏زاده:اگر معين رد صلاحيت شود،گزينه بعدي‌‏ ما عدم شركت در انتخابات است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016