یکشنبه 20 دی 1383

خاتمي : اگر 10 درصد از آنچه دوستان در پرونده وبلاگنويسان ادعا مي‌كنند درست باشد، به هيچ وجه متناسب شان جمهوري اسلامي نيست، خبرگزاري فارس

سيد محمد خاتمي در پاسخ به خبرنگار فارس گفت:‌ عبور از جمهوري اسلامي ايران و استقرار نظامي غير از نظام جمهوري اسلامي ايران بزرگترين اشتباه و يا توطئه‌اي است كه در نظام صورت مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، سيد محمد خاتمي رييس جمهوري اسلامي ايران پس از تقديم لايحه بودجه سال 1384 به مجلس شوراي اسلامي و معرفي وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت راه و ترابري در جمع خبرنگاران حضور يافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.
خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري فارس كه پرسيد شما در 16 آذرماه از گروهي اصلاح‌طلب نزديك به خود كه صحبت‌هايي نزديك به گفتمان اردوگاه دشمن را سر مي‌دادند، اعلام طلبكاري كرديد ولي هيچ وقت به صورت شفاف آنها را معرفي نكرده‌ايد، بگوييد در آستانه انتخابات اين گروه چه كساني هستند؟ اظهار داشت: آنچه كه من گفتم اين بود كه گاهي صداهايي مي‌شنويم كه اردوگاه دشمن همان را مي‌گويد و من هم معتقدم كه اجمالا عبور از جمهوري اسلامي ايران و پيشنهاد استقرار نظامي غير از نظام جمهوري اسلامي ايران يكي از بزرگترين اشتباهات و شايد توطئه‌هايي باشد كه در نظام ما انجام مي‌گيرد.
وي تاكيد كرد: ما بايد در درون نظام جمهوري اسلامي كه حاصل يك انقلاب مردمي است، بكوشيم تا با استفاده از همين قانون اساسي و همين نظام وجهه و رنگ دموكراتيك نظام را تقويت كنيم.
رييس جمهوري با ابراز تاسف از برخي اظهارنظرها گفت: متاسفانه از يك طرف با جنبه دموكراتيك نظام جمهوري اسلامي ايران مقابله مي‌شود و بسياري از كساني كه روز و روزگاري وابسته به اين نظام بودند به آن سو مي‌روند كه ديگر اميدشان را از نظام جمهوري اسلامي و سازگاري آن معيارهاي دموكراتيك از دست مي‌دهند و همان حرفهايي را مي‌زنند كه دشمنان نظام مي‌خواهند و آن سرنگوني نظام است.
خاتمي اظهار داشت:‌ در اين سو نيز كساني كه نمي‌توانند موقعيت تاريخي را درك كنند، همسو با كساني هستند كه قصد براندازي نظام را دارند.
رييس جمهور گفت: سوال من اين است كه آيا با انقلاب مي‌خواهند اين نظام را براندازند كه اين انقلاب چه انقلابي است و با اتكا به چه كسي انجام مي‌شود، اتكا به خارجي؟ يا مي‌خواهند با اتكا به اصلاحات و رفورم به هدف خود برسند.
خاتمي افزود: اصلاحات و رفورم بايد به گونه‌اي باشد كه همان گونه كه گفته شد براساس مردمي باشد كه اصل نظام جمهوري اسلامي و انقلاب خود را مي‌خواهد و خواستار اصلاحات در درون نظام جمهوري اسلامي است.
وي ادامه داد:‌ اصلاحات بايد در درون نظام صورت گيرد و متناسب با معيارهاي مردمسالاري باشد.
رييس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص انتخابات عراق و تلاش عده‌اي براي به تعويق افتادن اين انتخابات گفت: حفظ ثبات و امنيت عراق خواسته هميشگي و دائمي ماست و اگر هر كشور ديگري خواستار بي‌ثباتي در اين كشور است بي ترديد ايران خواستار ثبات و برگزاري هرچه سريعتر انتخابات در اين كشور مي‌باشد.
خاتمي با اشاره به اينكه امنيت و ثبات عراق، امنيت و ثبات ايران و تمامي كشورهاي منطقه است، خاطرنشان كرد: آنچه كه عليه ايران ادعا مي‌شود كاملا بي‌اساس است و ادعاهايي بزرگ بدون هيچ مدرك است و بهانه‌هايي براي ايجاد زمينه‌ برگزار نشدن انتخابات در عراق است و يا انتخابات در اين كشور بي شور و هيجان و بدون مشاركت فراوان مردم اين كشور برگزار گردد.
رييس جمهوري با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران خواستار برگزاري انتخابات به موقع در عراق است، افزود: اين انتخابات بايد زمينه روي كار آمدن يك حكومت مردمي كه نماينده همه ملت عراق و نه يك طايفه و يك قوم خاص باشد، گردد و زمينه‌ساز خروج اشغالگران از اين كشور و زمينه همكاري جامعه بين‌المللي براي بازسازي اين كشور باشد، تا شاهد پيشرفت و ثبات در عراق باشيم.
وي تاكيد كرد: آنچه كه ما مي‌خواهيم، ثبات در عراق، برگزاري يك انتخابات دموكراتيك، استقرار حكومتي كه نماينده همه مردم عراق باشد، حفظ تماميت ارضي اين كشور و همكاري مفيد و بدون دخالت در اين كشور ميان عراق و همسايگان اين كشور به طور خاص و جامعه جهاني بصورت عام است.
رييس جمهوري گفت: تبديل عراقي كه امروز منشا كشتار و خون و جنايت شده است به يك كانون ثبات و امنيت در راستاي پيشرفت اين كشور خواست دائمي و هميشگي ايران است.
رييس جمهوري در پاسخ به اين سوال كه آيا تاخير در معرفي وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت راه و ترابري با هدف چشيدن ذائقه مجلس و سنجش مجلس است، گفت: ما براي معرفي وزير، سه ماه وقت داشتيم و در اين مدت مطالعاتي از افراد داخل و بيرون اين وزارتخانه براي تصدي اين پست صورت گرفت، ولي من از اول نظرم اين بود كه در اين مدت پنج شش ماهه باقي‌مانده كسي به وزارت برسد كه از داخل اين وزارتخانه باشد و بيشترين هماهنگي را در درون وزارت راه و ترابري داشته باشد.
خاتمي افزود: مطالعات من به اين جا رسيد كه بناب بيشترين شانس را براي همراهي از درون وزارت راه و ترابري دارد و به همين دليل وي را به مجلس معرفي كردم.
وي در خصوص طرح تثبيت قيمت‌ها كه موضوع سوال خبرنگاري بود، گفت: هيچ كس طرفدار افزايش قيمت‌ها نيست و نه تنها تثبيت قيمت‌ها بلكه اگر بتوانيم قيمت‌ها را كاهش دهيم كار مهمي كرده‌ايم، اما معتقدم كه بايد به گونه‌اي اين روش اعمال شود كه منجر به افزايش نقدينگي و بالا رفتن تورم در جامعه كه بيشترين زيان را به قشر آسيب‌پذير جامعه وارد مي‌كند نگردد و با وجود آنكه دولت طرفدار افزايش معقولانه قيمت‌ها بود بودجه را براساس طرح تثبيت قيمت‌ها نوشته‌ايم كه اميدوارم با همكاري مجلس به گونه‌اي عمل شود كه ضايعات بيشتري براي قشر آسيب‌پذير جامعه نداشته باشد.
رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص پيگيري پرونده وبلاگ‌نويسان خاطرنشان كرد: چون علاقه‌اي به دامن زدن اين مساله ندارم بررسي‌هاي بسيار شديدي را انجام داده‌ام كه به نتايج خوبي نرسيده‌ام.
وي گفت: من هيچ ادعايي نمي‌كنم و اگر مطالبي گفته شود كه ديگران با آن مخالفند، حق اثبات آن را دارند ولي اجازه دهيد كه اين مساله تبليغاتي و سياسي نشود.
خاتمي اظهار داشت: من در اين زمينه به زودي با آقاي هاشمي شاهرودي ملاقات خواهم داشت و اگر 10 درصد از آنچه كه دوستان در جريان اين پرونده ادعا مي‌كنند، درست باشد، به هيچ وجه متناسب شان جمهوري اسلامي و نظام عادلانه ما نيست كه بايد با آن برخورد شود.
رييس جمهوري ابراز اميدواري از اين كه كساني كه امروز مورد اتهام هستند، دست پيش را نگيرند و فشارهاي بيشتري وارد نكنند، افزود:‌ كساني به هر حال حرفهايي زده‌اند كه مطابق خواسته آنها نبوده و گزارشهايي كه ما در اين زمينه داريم گزارشهاي ناراحت‌كننده‌اي است كه اميدوارم همه آنها درست نباشد.
وي ادامه داد: بررسي دقيقتر و عميقتر براي اينكه حق كسي ضايع نشود در دست انجام است و از رسانه‌ها مي‌خواهم كه اين مساله را به يك مساله تبليغاتي و سياسي با هدف بهره‌برداري از آن نكنند و من بطور طبيعي بعد از جمع‌آوري گزارشات با آقاي هاشمي شاهرودي ملاقات خواهم داشت.
رييس جمهوري با ستايش از بخشنامه اخير رييس قوه قضاييه آن را يكي از افتخارآميزترين اقدامات انجام شده در دستگاه قضايي كشور دانست و افزود:‌ اگر مفاد اين بخشنامه كه توسط مجلس شوراي اسلامي بصورت قانون در آمده در كشور اجرا شود واقعا عدالت اجتماعي و قضايي در جامعه حاكم مي‌شود.
خاتمي گفت:‌ شخص آقاي شاهرودي هم از اينكه اين بخشنامه مورد توجه بعضي‌ها قرار نمي‌گيرد ناراحتند و در حال اتخاذ تدابيري هستند تا با تصويب آئين‌نامه‌هاي قويتر اين قانون عملي شود و اميدواريم شاهد آن باشيم كه كسي از موقعيت و امكانات خود سوء استفاده نكند و من تا آخر پيگير اين مسئله خواهم بود.
رئيس جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد هاشمي رفسنجاني هنگامي كه رياست جمهوري را ترك مي‌كرد با حمايت از شما زمينه ساز پيروزي شما شد، آيا شما هم هنگام رفتن در صورت كانديداتوري هاشمي رفسنجاني از وي حمايت خواهيد كرد، گفت: رئيس جمهوري حق حمايت از هيچكس را در جايگاه رياست جمهوري ندارد و وظيفه‌اش برگزاري انتخاباتي سالم و آزاد است. وي با تقدير از هاشمي رفسنجاني به دليل برگزاري انتخابات سالم در زمان دوم خرداد گفت: ايشان با همه لطف و محبتي كه به من داشتند هيچگاه از بنده به عنوان رئيس جمهور پشتيباني و تائيد نكردند اگر چه در زمان ايشان انتخاباتي سالم و خوبي برگزار شد و من هم وظيفه دارم تا انتخابات آينده را خوب برگزار كنم تا هر چه نيروها بيشتر آمدند مشاركت مردم افزايش يابد.
رئيس‌جمهوري گفت: اميدوارم كه انتخاباتي آزاد و سالم داشته باشيم تا مردم بپذيرند رايشان منشا اثر است و در اين صورت است كه يك انتخاب خوب خواهيم داشت.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه شما بعد از رياست جمهوري چه خواهيد كرد؟ افزود: در اين عالم اگر سوز است با درويش خرسند است؛خدايا منعمم گردان به درويشي و خرسندي و من بعد از رياست جمهوري كارهاي خودم را به خصوص در عرصه بين‌المللي ادامه خواهم داد.
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص پرونده وبلاگ نويسان گفت: سوء استفاده از اين پرونده صحيح نيست و اين پرونده در حال پيگيري است و عليرغم پيگيري‌هاي من زياد هم خشنود كننده نيست، قبل از اينكه چيزي در جايي ثابت شود نبايد از اين مسئله سوء استفاده سياسي و تبليغاتي شود و اميدوارم من و شخص آقاي شاهرودي در اين زمينه به يك جمع‌بندي درست برسيم.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري در خصوص پيش‌بيني حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري گفت: من اهل پيش‌بيني نيستم چون اگر مي‌توانستم پيش‌بيني كنم فرداي خودم را پيش‌بيني مي‌كردم و اگر اين كار را مي‌توانستم بكنم در جريان انتخابات حاضر نمي‌شدم و خودم شركت نمي‌كردم
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري كه پرسيد: آيا هنوز هم اعتقاد به وجود هر 9روز يك بحران هستيد؟ گفت: بگذاريد اين چهار،پنج ماه را با خاطره خوش ترك كنيم.
رئيس جمهوري در خصوص طرح اجرايي كردن هيات منصفه گفت: من با آنچه در مجلس ششم به تصويب رسيد موافق بودم و آنرا قبول داشتم و اصرار به انجام آن نيز داشتم ولي مجلس هفتم در هر صورت قانونگذار است و تصميم مي‌گيرد و ما نيز تابع نظر مجلس هستيم.
رئيس جمهوري در خصوص برگزاري كنفرانس پژوهشي در امارات عربي متحده به سفارش وزارت خارجه آمريكا درباره انتخابات رياست جمهوري ايران گفت: آمريكا چكاره است كه در مورد انتخابات ما كنفرانس بگذارد و اين به معني دخالت در امور داخلي ايران است.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد آيا فكر مي‌كنيد با رفتن شما اصلاحات پايان مي‌پذيرد؟ گفت: ريشه اصلاحات در درون جامعه است و به طور حتم ادامه خواهد يافت كه اگر دولت با آن هماهنگ باشد، ارزانتر، آسانتر و سريعتر خواهد شد و گرنه اصلاحات كار خود را انجام مي‌دهد و هيچ چيز نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد.
وي در خصوص نگراني عده‌اي از آمدن دوباره هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات رياست جمهوري گفت: من زياد هم اين تحليل‌ها را نمي‌فهمم ولي اميدوارم كه هر كس كه خود را شايسته مي‌داند در انتخابات شركت كند.
خبرنگاري از رئيس‌جمهوري پرسيد آيا مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا به بن بست رسيده است كه رئيس‌جمهوري در پاسخ گفت: اين مسئله‌ي مشكلي است ولي ما از خواسته‌هاي اصلي خود به هيچ وجه كوتاه نخواهيم آمد و آن اين است كه ما بايد در مسير صلح‌‌آميز، چرخه سوخت هسته‌اي را داشته باشيم و آنها هم خواستار گرفتن تضمين‌هاي عيني هستند و در اين راه به طور طبيعي سختگيري‌هايي نيز مي‌كنند اما محور اصلي كار من همين است كه اگر پيشرفت‌هايي در اين زمينه بشود در جنبه‌هاي ديگر پيشرفت‌ها صورت خواهد گرفت، چرا كه زمينه‌هاي پيشرفت در زمينه‌هاي ديگر بيشتر است ولي به لطف خداوند اين كار را ادامه مي‌دهيم و نسبت به آن هم بدبين نيستيم، چرا كه فكر مي‌كنيم كه اروپايي‌ها خواستار حل مناسب مسئله هستند كه البته آنها براي خود نظراتي دارند.
وي گفت: اميدوارم با شناخت خط قرمزهايي كه داريم هماهنگ و آرام به سمت جلو حركت كنيم و ما آماده همكاري در همه جهات براي دادن تضمين‌ها به دنيا آژانس‌بين‌المللي و اروپا هستيم و در عين حال اين تضمين را نيز مي‌خواهيم كه حد طبيعي و قانوني آن تامين شود و زير پا گذاشته نشود.
رئيس جمهوري در مورد تعدد كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري كه موضوع سوال خبرنگاري بود گفت: بايد بيش از اينكه به تعدد كانديداها فكر كنيم به فكرها و انديشه‌ها بينديشيم، چرا كه بايد تعدد انديشه‌ها باشد تا مردم بتوانند انتخاب كنند و ديگر اينكه همه انديشه‌ها بايد تضمين پياده شدن و اجرايي شدن را در صورت انتخاب شدن داشته باشند كه اين از همه چيز موثرتر است.
رئيس‌جمهوري در باره تلاش برخي‌ها براي زدودن كلمه فارس از خليج هميشه فارس گفت: خليج فارس را ما خليج فارس نكرده‌ايم كه بخواهيم از آن بگذريم، چرا كه خليج فارس امري تاريخي است و هميشه نسبت به تحريك‌هاي آن اعتراض كرده‌ايم و خوشبختانه موسسه نشنال ژئوگرافي نظر خود را اصلاح كرد ولي طبيعي است كه بر اثر سوء نيت‌ها مسئله خليج غير فارسي مطرح شده ولي خليج فارس هميشه خليج فارس است و آنها هم خودشان اين مسئله را مي‌دانند و دنيا هم اين مسئله را مي‌داند و ما نيز بر آن پافشاري خواهيم كرد.
رئيس‌جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: هدفمند كردن يارانه‌ها از ابتدا مورد نظر ما بود و در سال 79 طرحي را به مجلس ارائه دادم كه پيش از اين با رهبر انقلاب در اين باره صحبت كرده بودم كه براساس آن ما مقدار قابل توجهي بنزين را حتي مجاني و ارزان در اختيار وسائل نقليه عمومي قرار دهيم و ما بقي آن را با قيمت تمام شده‌اش بفروشيم و همه آن پول را صرف بالا آوردن سطح زندگي قشرهاي ضعيف جامعه كنيم.
وي گفت: اين طرح از سوي مجلس پذيرفته نشد ولي نظرهاي مختلفي در مجلس و بيرون مجلس وجود دارد، اما براي يكبار هم كه شده بايد اين كار مهم را انجام دهيم و نگذاريم كه امكاناتي كه متعلق به همه مردم است به جيب كساني كه امكانات بيشتري دارند برود.
وي گفت: ما تك نرخي كردن نرخ ارز را وقتي اجرا كرديم با انتقادات و مخالفت‌هاي فراواني روبرو شديم چرا كه منتقدان معتقد بودند شاهد تورم بالاي 15 درصد خواهيم بود و اين در حالي بود كه ما پيش‌بيني تورم 2 درصدي را داشتيم.
رئيس جمهور افزود: ما با شجاعت اين كار را انجام داديم و از پيش‌بيني‌هاي هراس انگيز نترسيديم و تورم بالا را تحمل كرديم كه اين كار انجام بگيرد و اين كار انجام شد و اينك جلوي رانت‌خواري مشكلات اقتصادي گرفته شده و تورم هم بعد از اين بحران به جاي قبلي خود بازگشته و اينك با وجود اين، سقف تورم ما از سقف پيش بيني برنامه بالاتر نيست و طرح تك نرخي شدن ارز صورت گرفت.
وي با اشاره به اينكه تكليف مردم در اين شرايط كاملا روشن است تاكيد كرد: مجلس مركز تصميم‌گيري است و هر چه تصميم بگيرد براي دولت لازم الاجرا است و ما آن را اجرا خواهيم كرد و براساس همين طرح تثبيت قيمت‌ها، عليرغم اينكه مخالف نظر ما بود با كمال ميل در لايحه بودجه مورد توجه قرار داديم و آن را به مجلس تقديم كرديم.
رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار عربي زبان در خصوص انتخابات امروز فلسطين گفت: ما در انتخابات اين كشور دخالت نمي‌كنيم، ولي آنچه بيان مي‌كنيم اين است كه اسرائيل با سركوب دائم و با قلع و قمع فلسطينيان كه صاحبان اين خانه هستند جنايات بزرگي در حق ملت فلسطين روا داشته كه اين جنايات متاسفانه مورد تائيد برخي كشورهاي بزرگ است .
رئيس جمهور گفت:هيچ كس با اسرائيل نمي‌تواند صلح كند، اسرائيل خواستار صلح نيست و حاضر نيست با هيچ كس و هيچ گروهي كنار بيايد ولي در عين حال ما خواستار آرامش و امنيت و صلح واقعي در مناطق فلسطيني هستيم و اعطاي حق حاكميت مردم فلسطين بر سرنوشت خودشان و خواستار حق بازگشت فلسطينيان به سرزمين اصليشان هستيم ولي در مسائل داخلي آنها دخالت نمي‌كنيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص عملي نشدن اهداف برنامه چهارم توسعه در شرايط اقتصادي كنوني كشور، گفت: ما هم نگران برآورده نشدن اهداف برنامه چهارم توسعه هستيم كه البته دوستان مي‌گويند در اين زمينه راه حل‌هايي دارند و بخشي از آنچه كه از برنامه چهارم توسعه حذف شد با توافق مجلس صورت گرفت و در بودجه نيز پيش‌بيني شد كه اميدوارم جبران كننده مشكلات باشد ولي من هم معتقد هستم نگراني وجود دارد كه ما به اهداف خود نرسيم در عين حال با تفاهم با مجلس و رعايت نظر مجلس سعي مي‌كنيم راه كارهاي جبراني در اين زمينه را پيگيري كنيم.
رئيس‌جمهوري در ادامه در خصوص راه‌اندازي فرودگاه امام خميني گفت: تلاش ما اين است كه موانع برطرف شود و انشاء الله تا دهه فجر اين فرودگاه راه‌اندازي شود كه البته در اين زمينه قول نمي‌دهم ولي تمام تلاش خود را به كار مي‌بريم. وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره روابط ايران و اردن و عواقب اظهارنظر پادشاه اردن گفت: ما با اردن روابط خوب و دوستانه‌اي داريم و ظاهرا به نظر مي‌رسد پادشاه اردن حرفهاي اشتباه خود را پس گرفته است.
خاتمي در پاسخ به سوالي كه آيا دولت باز هم حاضر است انتخاباتي مانند انتخابات هفتم برگزار كند، گفت: بنده فكر نمي‌كنم جوري باشد كه در اين انتخابات نمايندگان جناح‌هاي مختلف حضور نداشته باشند، ممكن است در اين دوره از انتخابات هم روشهايي طبق آنچه كه ما نمي‌پسنديم اجرا شود ولي من مطمئنم كه در انتخابات آينده هم از جناح اصلاح‌طلب و هم از جناح ‌هاي ديگر نماينده در انتخابات خواهد بود و اين كه چه كسي و يا چه چيزي خواهد بود بعدا مشخص مي‌شود.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه به نظر شما آيا ضعف عملكرد شما باعث نشد كه اصلاحات به اينجا كشيده شود؟ گفت: من حتما در عملكرد خودم ضعفهايي داشتم و بارها در اين زمينه تا آنجا كه توانستم اقرار به ضعف كردم ولي واقعيت آن است كه عوامل مختلفي در كند شدن حركت اصلاحات وجود داشت كه شايد عملكرد بنده هم بخشي از آن بود، ولي بخش‌هاي ديگر را نيز بايد در نظر گرفت.
وي در خصوص مذاكرات ايران و اروپا گفت: روند جاري روند مناسبي است كه فكر مي‌كنم به نتيجه برسد ولي بي‌شك ما براي رسيدن به نتيجه از اهداف خود كوتاه نمي‌آييم و در آن صورت تصميم مناسب را خواهيم گرفت چرا كه آنها اگر به تعهدات خود عمل نكنند ديگر دليلي براي پايبندي ما نسبت به تعهداتمان باقي نمي‌ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در خصوص سخنان وزير دفاع عراق عليه ايران گفت: آدمي كه حرفهاي بي‌خودي مي‌زند و هميشه بي‌ربط صحبت مي‌كند نياز به جواب ما ندارد و ما نبايد مشغول اين گونه پاسخها به حرفهاي بي پايه و اساس باشيم چرا كه عراقي‌ها پاسخ مناسب را به او داده‌اند و نمي‌دانم اين مرد از باقي‌مانده رژيم قبلي است و يا يك مسائل ديگري دارد.
وي گفت: اين افراد به جاي برون افكني و فرافكني مشكلات داخلي خود به دنبال ايجاد ثبات امنيت در عراق و پايان اشغال خود باشند و مشكلات و ضعفيهاي خود را به گردن كشورهاي همسايه نيندازند و فكر مي‌كنم برگزاري انتخابات پاسخ مناسبي به اين گونه رفتارها باشد.

Copyright: gooya.com 2016