چهارشنبه 30 دی 1383

رايس: ايران را به شوراي امنيت‌‏ مي‌‏فرستيم؛ايران وضع حقوق‌‏بشري رقت‌‏انگيزي دارد؛سياست‌‏هاي ايران 180 درجه مخالف منافع ماست ، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

"كوندوليزا رايس" كه تا چند روز ديگر، پُست وزارت‌‏امورخارجه آمريكا را در اختيار مي‌‏گيرد جهان را به انجام اقداماتي براي ممانعت از آنچه "ساخت تسليحات هسته‌‏اي توسط ايران و كره‌‏شمالي" ناميد، فراخواند.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا)، "كوندوليزا رايس" در جلسه استماع خود در برابر كميته روابط‌‏خارجي سناي آمريكا گفت: ما بايد در تأكيد بر اينكه ايران و كره‌‏شمالي بايد بلندپروازي‌‏هاي تسليحات هسته‌‏اي خود را رها كنند متحد بمانيم و راه صلح‌‏آميز را برگزينيم.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي در خصوص سياست كنوني آمريكا در مقابل ايران و كره‌‏شمالي تنها ابراز اميدواري كرد كه سياست كنوني واشينگتن كه بر پايه اعتماد بر ميانجي‌‏گري اروپايي‌‏ها با ايران و مذاكرات سران گروه شش با كره‌‏شمالي است، مُثمرثمر باشد.
رايس در مورد ايران گفت: واشينگتن نفوذ كمي دارد؛ با اين حال با فرانسه، آلمان و انگليس براي يافتن استراتژيي كه تهران را مسؤول و پاسخگو سازد، همكاري مي‌‏كند.
وي تهديد كرد: اگر ايراني‌‏ها به‌‏عنوان اولين اقدام ثابت نكنند كه قصد عمل به قوانين و تعهدات بين‌‏المللي را دارند ما آنها را به شوراي امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ارجاع مي‌‏دهيم.
رايس افزود: در بعضي موارد، شوراي امنيت، دقيقاً همان جايي است كه لازم است برويم.
وزيرامورخارجه آينده آمريكا تصريح كرد: واشينگتن خواستار آن است كه ايران درمقابل تعهدات بين‌‏المللي خود پاسخگو باشد؛ هدف آمريكا اين است كه نظامي در ايران حاكم باشد كه نسبت به نگراني‌‏هاي ما در خصوص سياست اين كشور كه 180 درجه مخالف منافع ماست، پاسخگو باشد.
وي ادعا كرد: اين جدال به معني آن است كه ايران بايد تعهدات تسليحات هسته‌‏اي و اين حقيقت را كه رهبران القاعده در آنجا هستند و آنها از حزب‌‏الله لبنان، تروريسم و فلسطين حمايت مي‌‏كنند و مخالف روند صلح خاورميانه هستند، بر عهده بگيرد.
بر اساس اين گزارش، "كوندوليزا رايس" از ايراني‌‏هايي كه از رژيمي مايل به انجام آرمان‌‏هاي خود نيست و وضعيت حقوق‌‏بشري رقت‌‏انگيزي دارد رنج مي‌‏برند قدرداني كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رايس در مورد بلندپروازي‌‏هاي هسته‌‏اي تهران گفت: جهان پيامي به ايران مي‌‏فرستد مبني بر اينكه ايران نمي‌‏تواند شريك قانوني و پذيرفته‌‏شده در نظام بين‌‏المللي و سياست بين‌‏المللي باشد و نمي‌‏تواند به برنامه تسليحات هسته‌‏اي خود ادامه دهد.

Copyright: gooya.com 2016