پنجشنبه 22 بهمن 1383

آمريكا: پرونده ايران در شوراي حكام بررسي مي‌شود، بازتاب

در حالي كه مسئولان پرونده هسته‌اي اعلام مي‌كنند كه پرونده ايران در جلسه ماه جاري شوراي حكام مطرح نخواهد شد، «آدام ارلي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، اعلام كرد كه پس از بررسي پرونده ايران در جلسه شوراي حكام، آمريكا درباره شكايت از ايران به شوراي امنيت سازمان ملل تصميم خواهد گرفت.
به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، متن گفت‌وگوي «آدام ارلي» با خبرنگاران به نقل از سايت وزارت خارجه آمريكا به اين شرح است:
سؤال: روسيه در حال امضا کردن قراردادي با تهران است و آنها به ويژه براي معامله خود، ارزش بسياري قايل هستند، به خصوص با برنامه هسته‌اي خود. اين قرارداد حدود يک ميليارد دلار بوده و قرار است به ايران سوخت بفرستند. مسلما چيزي است که ما نمي‌خواهيم. آيا ما پيشرفتي داشته‌ايم يا اروپايي‌ها در مذاکرات خود با ايران به پيشرفتي دست يافته‌اند؟ و ما بايد چکار کنيم تا جلوي پيشروي اين پروژه خاص را بگيريم؟
ارلي: مطمئن نيستم شما به چه معامله‌اي اشاره مي‌کنيد. مي‌دانم که روس‌ها و ايراني‌ها مذاکراتي درباره موافقت چرخه بسته سوخت، داشتند و واقعا، تصور مي‌کنم اين موافقتي بود حاکي از نگراني‌هاي روس‌ها درباره قصور ايران در ارائه شفافيت درباره فعاليت‌هاي هسته‌ايشان. در نتيجه معامله به صورتي شکل داده شد تا هر گونه کمک روسيه به ايران، حساب ‌شده و تضمين شود اين کمک نمي‌تواند از يک برنامه هسته‌اي حمايت کند. بنابراين اين تنها معامله‌اي است که من از آن آگاهم و معامله‌اي است که ما معتقديم منعکس‌کننده نگراني‌اي است که روس‌ها به همراه بقيه جامعه بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران دارند.
از نظر سه کشور اتحاديه اروپا و مذاکرات آنها با ايران، واقعا هيچ چيزي براي اضافه کردن نيست. آن مذاکرات در حال ادامه است. ما با اروپايي‌ها درباره نوع پيشرفت يا عدم پيشرفتي که آنها داشته باشند در تماس نزديک و مداوم هستيم. اما با وجود اين، ما از اين تلاش قدرداني مي‌کنيم چراكه اين تلاشي است که آنها به آن مشغول هستند بنابراين ما شما را براي دريافت بيانيه در مورد وضعيت آن، به آنها ارجاع مي‌دهيم.
سؤال: اين موضع امروز، شما را در زمينه تحريمات به کجا مي‌رساند؟
ارلي: کدام تحريمات؟
سؤال: ارجاع ايران به سازمان ملل. به عبارت ديگر، اروپايي‌ها هنوز دارند بر اين برنامه اصرار مي‌ورزند. به گفته آنها، کار به خوبي پيش مي‌رود. شما قضاوتي درباره ...
ارلي: نمي‌دانم اگر من ...
سؤال: آيا شما حاضريد قبل از اينکه شکايت خود را به سازمان ملل ارجاع دهيد، صبر كنيد و ببينيد، نتيجه اين ابتکار چه مي‌شود؟ موضع شما چيست؟ ما مدتهاست موضع ايالات متحده را درباره تحريمات نشنيده‌ايم.
ارلي: موضع ايالات متحده درباره تحريمات عوض نشده است. ما معتقديم اين موضوعي است که سازمان ملل بايد آن را بررسي کند. در عين حال، ما گفته ايم که سه کشور اتحاديه اروپا مشغول انجام کارهايي هستند که ايران را وادار کنند درباره برنامه غني‌سازي خود اقدامي ‌انجام دهد که مطابق با تعهدات خود به جامعه بين‌المللي بوده و به نگراني‌هاي جامعه بين‌المللي پاسخ مي‌دهد و ما از اين اقدامات حمايت مي‌کنيم و در عين حال به ياد خواهيم داشت که اين راه را پيشتر رفته‌ايم.
بگذاريد ببينيم اين روند به کجا ختم مي‌شود. به زودي يک جلسه ديگر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‌برگزار مي‌شود. سؤالاتي پيش خواهد آمد که شوراي حکام براي آنها جواب مي‌خواهد و بستگي به اينکه اين جواب‌ها چه باشد و اين روند چگونه پيش رفته است، اين سؤال مجددا بررسي خواهد شد.
در همين حال، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا هم گفت: ايران بايد آگاه باشد که اگر در خصوص برنامه‌هاي هسته‌اي خود با اروپايي‌ها به توافق نرسد ممکن است پرونده آن کشور به شوراي امنيت ارجاع شود و تحريمهايي احتمالي نيز بر آن کشور اعمال گردد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رايس گفت: ايرانيان نياز دارند بشنوند که اگر آنها تمايلي براي توافق واقعي با اروپاييان از خود نشان ندهند، آنگاه با شوراي امنيت روبرو خواهد شد.
وي که از روند گفت‌وگوهاي انجام شده بين ايران و اروپا ابراز نارضايتي کرده و سياست اروپايي‌ها را در اين خصوص به باد انتقاد گرفته‌، معتقد است که فشارها بايد علاوه بر ايران متوجه اروپا نيز بشود.
رايس همچنين با تکرار مجدد ادعاي سران کاخ سفيد در مورد تلاش تهران براي دستيابي به سلاحهاي غير متعارف در حالي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اعزام چندين بازرس به فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران اذعان کرده، در ادامه سخنان تحکم‌آميز و خلاف عرف ديپلماتيک خود گفت: جامعه بين‌الملل بايد به طور قاطعانه با ايران صحبت کند و به آن کشور نشان دهد که قابل پذيرش نيست که آن کشور تحت پوشش استفاده غير نظامي از نيروي هسته‌اي به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود در حوزه تسليحاتي ادامه دهد و به همين خاطر ايالات متحده بر اين باور است که بايد به خاطر نقض هنجارهاي مربوط به منع تکثير سلاح‌هاي هسته‌اي پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مقام آمريکائي همچنين اعلام کرد: اما ايراني‌ها بايد بشنوند که بحث‌ها و گفت‌وگوهايي که آنها با اروپايي‌ها دارند به اين معني نيست که آنها اجازه دارند تا به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند؛ آنها بايد به سمتي حرکت کنند که به اين گونه فعاليت‌هاي خود پايان دهند در غير اين صورت در شوراي امنيت به آن پايان داده مي‌شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18107

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريكا: پرونده ايران در شوراي حكام بررسي مي‌شود، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016