شنبه 24 بهمن 1383

"انتخابات" عراق و مدافعان دمکراسی کلنیالی در ميان مفسران ايرانی! یاسمین میظر

نتايج تاکنونی «انتخابات» عراق به قدرت رسيدن ليست سيستانی -ليست ايران- در انتخابات اخير عراق را پيش بينی ميکنند.

برای مفسران و تحليل گران بين المللی شکی نيست که رای های هفته گذشته به قدرت رسيدن اولين حکومت شيعه وابسته يا حداقل نزديک به ايران- در يک کشور عربی را حتمی کرده است . برخی روزنامههای معتبر اروپايی و آمريکايی از هم اکنون با حکيم يا جعفری رهبر حزب دعوه به عنوان نخست وزير آتی دولت عراق مصاحبه ميکنند.

در روزنامه ايندپندانت ربرت فيسک شنبه قبل از انتخابات- در مقاله ای تحت عنوان “انتخابات عراق جهان را تغییر خواهد اما نه آنگونه آمریکا تصور میکند” از پيروزی ليست شيعه و عواقب آن در منطقه نوشت. پس از انتشار اولين نتايج مقدماتی از انتخابات برزو درآگاهی در همين روزنامه روز ۴فوريه ۲۰۰۵نوشت :
“انتشار نتايج ناتمام انتخابات عراق که روز ۳ فوريه منتشر شد نشان ميدهد که نيروهای متحد حول اياذ علوی، نخست وزير موقت عراق ، منتصب آمريکا ، در آستانه شکست انتخاباتی در رقابت با ليست مورد تاييد آيت الله العظمی سيستانی قرارگرفته اند.
نتايج بغداد و بصره- ۲ شهری که بنا بود علوی در آن رای بالايی بياورد. نشان ميدهد که مامور سابق سيا در این مناطق تنها ۱۴۰۳۶۴ رای بدست آورده در حاليکه اتحاد شيعه - ليست سيستانی- ۳۵۰۰۶۹ رای دارد.
در ميان ۵ استان عمدتا شيعه که تاکنون رايشان جمع شده ، تقدم ليست سيستانی از اين هم بيشتر است. از۶.۱ميليون رايي که تاکنون ثبت شده -ده درصد آرای بغداد و استانهای شيعه جنوب- ۱.۱ ميليون نفر به ليست سيستانی رای داده اند در حاليکه ليست علوی در مقام دوم تنها ۳۶۰۵۰۰ رای دارد.
بنا به گفته شريف علی حسين مسول حزب- سلطنت مشروطه- تعداد زيادی از شيعهها بر اساس تقسيم بنديهای سکتاريست رای داده اند و آمريکا با شک روبرو خواهد شد, خيلی ها در اين کشور شکه خواهند شد. "
در ميان نتايج تا کنون ثبت شده انتخابات در خارج از مرزهای عراق -رای پناهدگان، مهاجرين- تشان میدهد از ۱۷۰۰۰۰رای ، ۴۴درصد به ليست سيستانی رای داده اند ، ۱۸درصد به ليست کردها، ۱۲ درصد به ليست علوی و ۸درصد به ليست اصلی گروههای مسيحی.
مدافعان سيستانی از هم اکنون مدعی شده اند که به پيروزی دست يافته اند و جشن و سرور در قم و نجف را آغاز کرده اند. عدنان علی الخديمی
که معاون ابراهيم جعفری ، کانديد دوم اين ليست از حزب دعوه ميباشد ميگويد : ۱۳۸ کرسی لازم برای کسب اکثريت ساده در مجلس آتی را که ضامن تشکيل دولت بعدی است ، ليست سيستانی بدست آورده است. تقريبا به هدف رسيده ايم و چه رسد از اين هم جلوتر رويم .
آقای خديمی گفت ليست سيستانی تاکيدخواهد داشت که اقلا يکی از اعضای آنها به مقام نخست وزيری برسد .
حتی خبرنامه روزنامه راستگرای ديلی تلگرف در بغداد -روزنامه ای که در انگلیس به ديلي توری گراف مشهور است چون مدافع سرسخت حزب محافظه کار بريتانيا است , حزبی که حاد تر از بلر در دفاع از بوش موضع ميگيرد و مدافع سرخت جنگ و دخالت ايالات متحده در منطقه بوده اذعان دارد که : « ابراهيم الجعفری نتنها نخست وزير آينده عراق است بلکه به مقتی صدر ، مسول قيامی خونين عليه نيروهای «ائتلافی» مقامی در دولت بعدی خواهد داد.
روزنامه «ابزرور» از اين فراتر رفته در مقاله ای به امضای پيتر بومونت، سردبير امور بين المللی خود مينويسد :«ليست «شمع» -نام ديگر ليست سيستانی- توسط مراجع مذهبی نجف تبليغ ميشد. در نماز جمعه ۲روز قبل از رای ، بسياری از امام جمعههای شيعه مردم را تشويق ميکردند به اين ليست رای دهند. برخی از اين امامان تا آنجا جلو رفتند که به حاضران در نماز جمعه گفتند: “وقتی مرديد الله از شما خواهد برسيد چگونه رای داديد ؟”و حکيم نماينده و سخنگوی ديگر اين ليست ميگويد : “مرجع تقليد در امور سياسی دخالت نخواهد کرد اما اگر دولت بعدی مخالف منافع مردم صحبت کند ، آنگاه مرجع نطر خود را ابرزا خواهد کرد” -ابزرور ۶ فوريه ۲۰۰۵-
به رغم همه اين خبرهای نگران کننده ازدمکراسی در عراق “رها شده توسط ارتش آمريکا و انگليس” برخی از مفسران ايرانی مدافع آمريکا ، طوطی وار تبليغات بوش را تکرار ميکنند و مانند دیک چینی همچنان خودشان و دیگران را گول میزنند که "لیست شیعه عراق" که به لطف ترکیبی از ولخرجی جمهوری اسلامی - ترویج مراجع تقلید شیعه وزیر چکمه آمریکا و انگلیس به قدرت حواهد رسید قصد ندارد حکومت مذهبی پیاده کند- ببینید رونامه نیویورک تایمز از قول این روحانیون چه میگوید- "نجف- عراق : با وجود حضور احزاب شيعی و مذهبی عراقی که به آرامی در حال تسخير مجلس موسسان جديد می باشند، رهبران شيعی هم در حال فشار به مجلس قانونگذاری آينده هستند که قوانين اسلامی را بعنوان اصول راهنما در نوشتن قانون اساسی جديد در نظر بگيرند. اينکه نوشتن اين سند قانونگذاری تا چه حد اسلامی باشد، مورد بحث و گفتگو است. روحانيون می گويند که حداقل آن است که قانونگذاران بخصوص موازين قانونی را در مورد برخی موضوعات مانند ازدواج، طلاق و قوانين ارث از قانون شريعه اسلامی و يا قوانين قرآنی بهره گيرند. برای مثال تحت اين قوانين دختران نصف پسران ارث خواهند برد."
برخواننده نميتوان ايراد گرفت اگر تصور کند مفسران ایرانی از “عراق” ديگری صحبت ميکنند .
به چند نمونه گويا در اينمورد توجه کنيد :
انتخابات عراق، تسانومی منطقه مسعود بهنود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چه ما با جورج بوش و شیوههای وی موافق باشیم، چه مانند بیشتر اروپاییها به شیوهای ملایم تر دل بسته، و چه مانند اکثریت اقتدارگرايان يکسره اعتقادی به این روند نداشته باشیم؛ واقعیتی که انتخابات عراق در اين روزها در میان خون و انفجار به اثباتش رساند این بود که بر خلاف نظر خشگ مغزان ايرانی و همفکرانشان در آسيا، دعوای عراق بر سر دمکراسی بود – نه چنان که آنان مینويسند بر سر نفت. اين ماجرا کار پيش بينی جهان سالهای آينده را آسان کرد و زاويههائی از شما و نمای جهان در پيش رو به ما نشان داد.
با انتخابات هفته گذشته عراق آن حفره پر شد، افکارعمومی اروپا به شتابی باورنکردنی – به شهادت مرجعهای سازنده افکارعمومی – با شنيدن صدای مردم عراق تغيير نظر دادند، انگار اين جورج بوش بود که همزمان با انتخابات عراق از اروپائیها رای گرفت.
-بی ترديدم که نتيجه ای که از انتخابات عراق به دست آمد، مصيبتی است برای حکام منطقه مسلمان نشين خاورميانه است .
. به مسعود بهنود بايد گفت پس از اينهمه سال در لندن شايد بد نباشد به جای اتکا به اخبار”فوکس نيوز” و “سکای” تنها رسانه های خبری بين المللی مدافع بوش گاهی رسانههای خبری جدی تر را مطالعه کنند ! "خشگ مغزان شیعه - حکام مسلمان منطقه " در جمهوری اسلامی پیروزی متحدانشان در انتخابات عراق را جشن گرفنه اند شما یید که از ذوق دمکراسی کلنیالی هزیان میگویید-
در مقاله مشابهی با تیتر -
آزادي براي همه ايرانيان، نيما راشدان مینویسد
“باشد که روزي نزديک سرانجام مردمان کشور من نيز چون همسايگان دور و نزديکشان در عراق و افغانستان و اوکرايين و گرجستان آزادانه پاي صندوقهاي راي رفته، هر آنکه صلاح مي دانند ولو مخالف ما را برگزينند-”
آقای نيما راشدان اگر اين نوع دمکراسی ای است که شما آرزوی آنرا داريد اهالی قم سالهاست آنرا تجربه کرده اند -ترکيبی از ترس خشم الهی و توصيه های امام جمعه ها در پای صندوق رای و احتياجی به حمله نظامی آمريکا برای استقرار آن نيست.
برخلاف توهمات این "مفسران" درایالات متحده كيسينجر توصیه میکند " موضوعي كه براي آمريكا در چند سال آينده اهميت دارد اين است كه آيا ميتوانيم سياستي را در برابر ايران تنظيم كنيم كه آميزهاي از ديپلماسي و فشار باشد تا در صورت نياز از فشار استفاده كنيم؟" ما از کشوری صحبت میکنیم که مهمترین مقام امنیتی آن "آبرامس" از مسولین اول ایرانگیت میباشد و ایرانی که رئیس جمهورپیشنهادی آن رفسنجانی از هم اکنون زمینه های معامله با آمریکا را آغاز کرده است – آقایان دمکراسی پیشنهادی شما و جرج بوش از مسخره دمکراسی در جمهوریهای اسلامی – شیعه ایران و عراق فراتر نخواهد رفت-
یاسمین میظر

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18260

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"انتخابات" عراق و مدافعان دمکراسی کلنیالی در ميان مفسران ايرانی! یاسمین میظر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016