دوشنبه 26 بهمن 1383

در پي صدور حكم لغو دستور توقف ساخت و سازها در برج جهان‌نماي اصفهان، طه‌ هاشمي خواستار دخالت مستقيم رياست قوه قضاييه شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ميراث فرهنگي

در پي صدور حكمي از سوي شعبه 38 دادسراي دادگستري شهر اصفهان مبني بر لغو دستور توقف ساخت و سازها در برج جهان نماي اصفهان، سيدطه‌ هاشمي ـ معاون امور بين‌الملل، حقوقي و مجلس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ از انجام شكايت رسمي قضايي در مراجع ذي‌صلاح ديوان عدالت اداري و دادسراي اصفهان از سوي اين سازمان خبر داد.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر ضرورت دخالت و دستور مستقيم رياست قوه قضاييه درخصوص اين پرونده گفت: اين شكايت در دادسراي عمومي اصفهان ديروز ثبت شده و پيگيري خواهد شد و بنده از مقام رياست قوه قضاييه مي‌خواهم كه در اين پرونده كه به حيثيت نظام جمهوري اسلامي و سابقه فرهنگي كشور و به‌خصوص سابقه فرهنگي مردم اصفهان مربوط مي‌شود، شخصا دخالت كند و دستور تغيير دهد؛ تا مشمول تصميم يونسكو در حذف نام ميدان امام (ره) از آثار جهاني نشويم.
در عين حال اميدوارم با دقت نظر قاضي مربوط كه رسيدگي به پرونده را به عهده دارد، موجب شود تا جهان‌نما در حدود قانوني تعديل و تلاش شود تا از حيثيت فرهنگي كشور در مجامع بين‌المللي دفاع شود.
وي افزود: پروانه ساختماني كه از سوي شهرداري صادر شده، برخلاف قانون بوده است؛ زيرا محل احداث برج جهان‌نما در بافت تاريخي اصفهان قرار دارد و شهرداري اصفهان قانونا بايد براساس ماده 102 قانون شهرداري‌ها، قبل از صدور پروانه، از سازمان ميراث فرهنگي استعلام مي‌كرد.
او ادامه داد: اقدامات حقوقي براي ابطال پروانه صادره از سوي شهرداري اصفهان قاعدتا بايد انجام شود و اين امر را سازمان در دستور كار خود دارد.
هاشمي اضافه كرد: تعيين حريم آثار فرهنگي تاريخي ازجمله اختيارات و وظايف انحصاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. ساختمان جهان‌نما بدون اخذ مجوز از سازمان و برخلاف ضوابط حفاظتي حريم محور تاريخي فرهنگي اصفهان احداث شده و طبيعتا سازمان ميراث فرهنگي با توجه به اينكه رايزني‌ها و جلسات متعدد به نتيجه نرسيده و قولها عملي نشده است، از اين حيث شكايت خود را تقديم نموده و اميدواريم از فردا به جريان افتد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ادامه عنوان كرد: از آنجا كه عمدتا در جلساتي با حضور رياست سازمان، مسؤولان شهر و استانداري اصفهان برگزار شده و قول تعديل داده شده بود، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين معنا شكايتي نكرده، شكايت موضوع حكم دادگاه شعبه 38 اصفهان هم از سوي اين سازمان مطرح نشده بود و دفاع آن قاعدتا بر عهده طراحان شكايت بوده است. اما طبيعي است شكايتي را كه سازمان خود مستقلا طرح كند تا اخذ نتيجه پيگيري خواهد كرد.
هاشمي اظهار داشت: البته دستگاه قضايي به‌طور كلي همكاري مطلوبي را در الزام متخلفان از قوانين ناظر به ميراث فرهنگي نسبت به رفع آثار جرم و تمكين به قانون داشته است.
وي در پايان تاكيد كرد: خواست ما اين بود كه قضيه به‌صورت مسالمت‌آميز پيش رود؛ اما متاسفانه دقت نشد. ما نمي‌خواهيم اسم مردم اصفهان يا اسم ايران در كنار كساني قرار گيرد كه به‌عنوان مخربان آثار تاريخي مشهور هستند. انزجار جهاني به‌دنبال تخريب مجسمه‌هاي بودا در افغانستان به‌وجود آمد. اما ملت فهيم ايران راضي نيستند كه به نام و فرهنگشان لطمه وارد شود. زيرا حذف ميدان امام (ره) اصفهان از فهرست آثار جهاني ضربه بسيار بزرگي به هويت ملي كشور است.

حكم صادرشده ازسوي رييس جديد شعبه 38 دادگستري شهر اصفهان مبني بر لغو دستور توقف ادامه‌ي ساخت و ساز در برج جهان نما، به‌دليل نبود شكايت و ارايه نشدن ادله ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه عنوان شده بود. اين در حالي است كه در پي اين رويداد، مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان و دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تماس‌هاي دو روز گذشته‌ي خبرنگار ايسنا براي دريافت چرايي اين امر، حاضر به سخن گفتن نشده بودند.

Copyright: gooya.com 2016