دوشنبه 26 بهمن 1383

آتش در مسجد ارگ تهران

خبرگزاري كار ايران - ايلنا

تعداد كشته‌‏شدگان حادثه آتش‌‏سوزي مسجد ارگ تهران به 50 نفر رسيد.
به گزارش خبرنگار ايلنا, ساعت 18:30 دقيقه غروب سومين‌‏روز ماه محرم زماني كه خيل عظيمي از عزاداران حسيني در حال برگزاري نماز مغرب و عشاء بودند بخاري قسمت زنان مسجد به دليل نامعلومي دچار نقص شد.
دقايقي پس از اين حادثه پرچم‌‏هاي عزاداري شعله‌‏ور شده و آتش تمام مسجد را فرا گرفت.
نمازگزاران با مشاهده آتش هراسان به سوي در خروجي هجوم برده كه اين امر موجب آسيب‌‏ديدگي بسياري از آنها شد.
براساس اين گزارش؛ تعدادي از اين افراد به دليل شدت سوختگي و آسيب‌‏هاي ناشي از آن بلافاصله جان خود را از دست دادند كه براساس اظهارات يكي از مسوولان برگزاري اين مراسم حدود 50 نفر در اين حادثه كشته شدند.
گفتني است؛ ماموران پليس, آتش‌‏نشاني و اورژانس تهران و تعدادي از بيمارستان‌‏هاي اطراف با اطلاع از وقوع اين حادثه بلافاصله در محل حاضر شده و به امدادرساني پرداختند.
براساس اين گزارش, ماموران امداد نجات براي نجات عزاداراني كه گرفتار آتش شده بودند شيشه‌‏هاي مسجد را شكستند.
گفتني است؛ از 21 نفر مجروحي كه به بيمارستان شركت نفت اعزام شده بودند 5 نفر جان باختند كه سن آنها كمتر از 40 سال است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، تاكنون 4 آمبولانس تعدادي از كشته شدگان را به پزشكي قانوني كهريزك منتقل كردند.

اكثر مجروحان حادثه آتش‌‏سوزي مسجد ارگ بم، زن هستند.
به گزارش خبرنگار ايلنا, از 200 مجروحي كه ظرف ساعات پس از حادثه به بيمارستان سيدالشهداء مراجعه كردند دو زن كشته شدند.
براساس اين گزارش پريسا زندي يكي از كشته‌‏شدگان است و هويت ديگري تاكنون مجهول است.
گفتني است؛ با توجه به آنكه بخاري در قسمت زنان دچار مشكل شده‌ و از آن نقطه آتش به ديگر نقاط مسجد سرايت كرده بيشتر مجروحان را زنان تشكيل مي‌‏دهند.
همچنين سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ تا دقايقي ديگر در ميان خبرنگاران در خصوص وقوع اين حادثه توضيح خواهد داد.

رييس مرکز فوريت‌‏هاي پليس، در گفت و گو با ايلنا:
انفجار در مسجد ارگ تهران رخ نداده است.

رييس مركز فوريت‌‏هاي پليس، 110 علت انفجار در مسجد ارگ تهران را رد كرد.
سردار مومني، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا, با بيان اين مطلب، گفت: در حال حاضر گروه‌‏هاي پليس, آتش‌‏نشاني و امداد نجات در حال امدادرساني به حادثه‌‏ديدگان هستند.
وي، در خصوص تعداد كشته‌‏شدگان و مجروحان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد اين افراد نامشخص است.
براساس اين گزارش؛ بخش اورژانس بيمارستان سينا، اعلام كرد: حدود 80 نفر از حادثه‌‏ديدگان به اين بيمارستان منتقل شدند اما به دليل كمبود امكانات تعدادي از مجروحان به بيمارستان‌‏هاي ديگر منتقل شدند.
همچنين, اين گزارش حاكيست ميزان سوختگي حادثه‌‏ديدگان 90 تا 100 درصد اعلام شده است.
گفتني است؛ يك منبع آگاه اعلام كرد: حدود 20 تا 25 نفر از حادثه‌‏ديدگان به دليل شكستگي و سوختگي كشته شدند.
براساس اين گزارش, علت اين آتش‌‏سوزي آتش‌‏گيري بخاري گازي مسجد اعلام شده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا, اين مسجد كه ظرف سال هاي گذشته همواره گروه بسياري از عزاداران حسيني در آن به برگزاري مراسم سوگواري مي‌‏پرداختند در اين شب هم زماني كه در حال عزاداري بودند گرفتار آتش‌‏سوزي شده و به دليل ازدحام و هجوم جمعيت به سوي تنها در مسجد تعداد زيادي كشته و مجروح بر جاي گذاشت.
گفتني است، مركز آتش‌‏نشاني تهران در پي تماس‌‏هاي مكرر خبرنگار ايلنا، از هرگونه پاسخگويي طفره رفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزاري دانشجويان ايران - ايسنا

طبق گزارشهاي خبرنگاران ايسنا متاسفانه تاكنون كشته شدن بيش از 30 نفر از هموطنانمان در اثر آتش‌سوزي در مسجد ارك تهران از سوي مقامات مسوول در پزشك قانوني تهران تاييد شده است و به دليل وخيم بودن حال تعداد زيادي از مصدومين انتظار مي‌رود آمار كشته شدگان حادثه طي ساعات آينده افزايش يابد.

دقايقي قبل رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا شمار مصدومان حادثه آتش‌سوزي در مسجد ارك تهران را در مرز 300 تن اعلام كرده بود.

گزارش خبرنگار ايسنا از محل حادثه حاكي است كه كليه مجروحان به بيمارستان‌هاي سينا، لقمان، امام خميني، سيد‌الشهداء، نفت، سوم شعبان ، شهيد اكبرآبادي ،بازرگانان و معيري منتقل شده‌اند و خانواده‌هاي اين مجروحان براي اطلاع از وضعيت آنها مي‌توانند به اين بيمارستان‌ها مراجعه كنند.

گزارش ديگري نيز حاكي است كه آتش‌سوزي اوليه در ساعت 18:20 در قسمت زنانه مسجد ارك و به دليل آتش‌گرفتن بخاري رخ داده است.

اين حادثه درحالي رويداد كه مردم در مسجد خود را براي برگزاري مراسم ايام محرم آماده مي‌كردند.

همچنان عمليات انتقال مجروحان ادامه دارد و هنوز تمام مجروحان از مسجد خارج نشده‌اند.

هم‌چنين مجروحان اين حادثه نياز فوري به خون دارند.
رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران به خبرنگار ايسنا گفت:« شمار مصدومان حادثه آتش‌سوزي در مسجد ارك تهران از مرز 200 تن گذشته و به حدود 300 تن نزديك مي‌شود.»
جهانبخشي در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ايسنا با اشاره به اينكه ستاد حوادث غيرمترقبه استان به 3 بيمارستان طرف قرارداد اعلام آماده‌باش كرده است افزود:«هنوز اطلاعات موثقي در خصوص كشته‌شدگان احتمالي اين حادثه گزارش نشده است.»
گزارش خبرنگار ايسنا از محل نيز حاكي است كه كليه مجروحان به بيمارستان‌هاي سينا، لقمان، امام خميني، سيد‌الشهداء، نفت، سوم شعبان ، شهيد اكبرآبادي ،بازرگانان و معيري منتقل شده‌اند و خانواده‌هاي اين مجروحان براي اطلاع از وضعيت آنها مي‌توانند به اين بيمارستان‌ها مراجعه كنند.
گزارش ديگري نيز حاكي است كه آتش‌سوزي اوليه در ساعت 18:20 در قسمت زنانه مسجد ارك رخ داده است.
اين حادثه پس از نماز و در حين برگزاري مراسم ايام محرم در اين مسجد و ناشي از بخاري موجود در مسجد صورت گرفته است.
همچنان عمليات انتقال مجروحان ادامه دارد و هنوز تمام مجروحان از مسجد خارج نشده‌اند.
هم‌چنين مجروحان اين حادثه نياز فوري به خون دارند.
گرچه گفته مي‌شود تعدادي از هموطنان سوگوارمان در اين حادثه كشته شده‌اند، اما اين موضوع هنوز از سوي هيچ مرجع و مقام مسوولي رسما تاييد نشده است؛ با اين حال مشاهدات خبرنگار ايسنا از احتمال كشته شدن تعدادي از هموطنان و زيادتر بودن تعداد مصدومين حادثه حكايت دارد.
طبق آخرين گزارش‌هاي خبرنگار ايسنا از محل وقوع آتش سوزي در مسجد ارك تهران، با تلاش ماموران آتش‌نشاني، آتش‌سوزي ايجاد شده در اين مسجد اطفا شده است.
در حال حاضر آمبولانس‌ها در اطراف مسجد درحال حركت و انتقال مصدومين كه تعداد آنها در برآورد اوليه بيش از 130 نفر است، مي‌باشند.
به گزارش خبرنگار ايسنا، اين حادثه در حين برگزاري مراسم ايام محرم در اين مسجد و ناشي از بخاري موجود در مسجد صورت گرفته است.
گرچه گفته مي‌شود تعدادي از هموطنان سوگوارمان در اين حادثه كشته شده‌اند، اما اين موضوع هنوز از سوي هيچ مرجع و مقام مسوولي رسما تاييد نشده است؛ با اين حال مشاهدات خبرنگار ايسنا از زياد بودن تعداد مصدومين حادثه حكايت دارد.
در اين لحظه خيابانهاي منتهي به مسجد از سوي ماموران بسته شده و جمعيت زيادي در محل ازدحام كرده‌اند.
از سوي ديگر هنوز از ميزان خسارات وارده به ساختمان قديمي و تاريخي مسجد نيز گزارش دقيقي در دست نيست.

مدير پايگاه محور فرهنگي تهران ضمن اظهار تاسف نسبت به وقوع حادثه آتش‌سوزي در مسجد ارك تهران، اين بنا را از جمله آثار شاخص محدوده تاريخي ارك تهران دانست.
اسكندر مختاري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت : اين بنا كه متعلق به دوره پهلوي اول است، تحت حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار دارد و جزو محدوده تاريخي ارك تهران در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .
وي با بيان اينكه معماري مسجد ارك مانند بناهاي دوران مدرن است افزود: اين مسجد ، محل وقوع بسياري از حوادث تاريخي و نقطه شاخصي در تاريخ تهران است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18316

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آتش در مسجد ارگ تهران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016