شنبه 1 اسفند 1383

یک شرکت آفریقای جنوبی به خاطر صادرات مواد شیمیایی به ایران جریمه شد، مهر

یک شرکت آفریقای جنوبی به خاطر صادرات مواد شیمایی قابل استفاده در ساخت تسلیحات هسته ای به ایران بدون اجازه دولتی جریمه شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت اینترنتی ایندیپندنت آن لاین، به گفته رویترز، یکی از شرکت های زیرشاخه شرکت بزرگ پتروشیمی "ساسول" (Sasol) به اتهام فروش غیرمجاز مواد شیمیایی به ایران که قابلیت استفاده در ساخت تسلیحات هسته ای را دارا است، مورد بازخواست قرار گرفته و جریمه شد.

با تایید گزارش روز جمعه روزنامه گاردین و میل آفریقای جنوبی، شرکت " آفریکن آماینز" (African Amines) که 50 درصد سهم آن متعلق به شرکت بزرگ پتروشیمی ساسول است به خاطر صادرات غیرمجاز و بدون اجازه دولتی ماده شیمیایی dimethylamine به شرکتهای ایرانی و استرالیایی، در ماه نوامبر به پرداخت 100 هزار راند (واحد پول آفریقای جنوبی) جریمه شد.

این روزنامه اعلام کرد که شرکت آفریکن آماینز، 120 تن dimethylamine را در ماه مارس 2003 به ایران فروخته و یک محموله 12 تنی دیگر را نیز برای یک کارخانه استرالیایی در ماه مه همان سال بارگیری کرده است.

با اعلام شرکت آفریکن آماینز در این باره که در فروش این مواد شیمیایی به ایران هیچ سوءنیتی نداشته است و با توجه به تحقیقات صورت گرفته، این دیدگاه ازسوی بخش انضباطی سازمان مبارزه با تخلفات پذیرفته شد.

" مخوسینی نکوسی" سخنگوی سازمان مبارزه با تخلفات تصریح کرد: "ماده Dimethylamine را در موارد و شرایط بسیار نادر می توان برای آماده سازی تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار داد، اما ما اثبات کرده ایم که این شرکت این مواد را به هیچ گروه تروریستی نفروخته است."

سخنگوی بخش مبارزه با تخلفات در ادامه افزود: " مشکل این شرکت فروش بدون اجازه این مواد به ایران بوده است در صورتی که این مواد غیرقابل فروش نبوده اند و تنها باید مجوز فروش آن را می گرفتند."

گفتنی است که "دیو بویر" مدیر اجرایی شرکت " آفریکن آماینز" از هرگونه اظهار نظر به خبرگزاری رویترز در مورد این مساله خودداری کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

" یوهان ونرهید" سخنگوی شرکت پتروشیمی ساسول نیز اعلام کرد: " این اتفاق تاسف آور بوده، اما با توجه به معاملات روزمره کاری، قصد و نیت نابجایی در آن نبوده است."

طبق قرارداد منبع تولید و گسترش تسلیحات کشتار جمعی، فروش dimethylamine برای صادرات نیازمند اجازه مقامات دولتی است.

"یوهان ونرهید" تصریح کرد که از dimethylamine برای ساخت علف کش، حشره کش و پردازش آب استفاده می شود.

مقامات ایران همواره تاکید کرده اند که فعالیتهای هسته ای آنها فقط برای اهداف صلح آمیز و تولید برق و انرژی است، اما مقامات آمریکا و اسراییل، ایران را متهم کرده اند که از فعالیتهای هسته ای خود به عنوان پوششی برای مخفی کردن برنامه های ساخت تسلیحات هسته ای استفاده می کند.

شرکت پتروشیمی ساسول بزرگترین شرکت تولید کننده سوختهای مصنوعی با منبع ذغال سنگ است که در بازار سوختهای مایع و شیمیایی در آمریکا، استرالیا، اروپا و آفریقا فعالیت می کند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18501

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'یک شرکت آفریقای جنوبی به خاطر صادرات مواد شیمیایی به ایران جریمه شد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016