یکشنبه 2 اسفند 1383

الهه كولايي: اروپايي‌ها مذاكرات هسته‌اي را در انطباق كامل با ديدگاه‌هاي آمريكا پيش مي‌برند، فارس

خبرگزاري فارس: عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: برخي محاسبات نادرست درباره امكان تقابل اروپا با آمريكا كه اذهان مذاكره كنندگان هسته‌اي ما را تحت تاثير قرار داده باعث شده تا مسير مذاكرات هسته‌اي در سمت و سوي مطلوب پيش نرود و به خصوص در دور اخير مذاكرات كاملاً مشخص بود كه مقامات اروپايي مذاكرات را در انطباق كامل با ديدگاه‌هاي آمريكا پيش مي‌برند.

الهه كولايي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس ‌با بيان اين مطلب افزود: پرونده هسته‌اي ايران فراز و نشيب‌هاي فراواني داشته است و با وجود تمام تلاش‌ها و پيگيري‌ها، ظاهراً طرف‌هاي ايراني هنوز موفق به جلب اعتماد بين‌المللي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نشده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: در شرايطي كه گروه‌هاي افراطي و راديكال در آمريكا تلاش مي‌كنند تجربه افغانستان و عراق را در خصوص ايران تكرار كنند عدم توفيق در اعتماد سازي بين‌المللي درباره برنامه‌هاي هسته‌اي شرايط خطيري را پيش روي مسئولان كشورمان قرار داده است.
استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به فضاي موجود بين‌المللي تنها ابزاري كه مي‌تواند به كشور ما براي دفاع از حقوق مشروع پذيرفته شده جهاني خود در چارچوب مقررات بين‌المللي كمك كند، سياست اعتماد سازي با جامعه جهاني و به ويژه اروپا و آمريكا است.
كولايي گفت: امروز شرايطي پيش آمده است كه بيم آن مي‌رود مردم ايران نتوانند از حقوق مشروع خود در راه حفظ كرامت خود بهره گيرند و مسئوليت اين موضوع متوجه تصميم گيرندگان و اداره كنندگان فرآيند مذاكره است.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت افزود: تنظيم رابطه با جهان و به ويژه كشورهاي صاحب نفوذ و قدرت تابع قواعد مشخصي است كه بايد آنها را بشناسيم و به آن تن بدهيم و البته اين به معناي تن دادن به زور و اجبار نيست، بلكه يافتن راهكارهاي مناسب در شرايط واقعي بين‌المللي براي دفاع از عزت، كرامت و اقتدار مردم ايران است.
نماينده دوره ششم مجلس تصريح كرد: متاسفانه بيشتر آنچه كه تاكنون به عنوان رفتارهاي بين‌المللي ايران شاهد بوده‌ايم شعار دادن و لفاظي و طرح ادعاهايي بوده كه فاقد مصاديق عيني بوده و اين ناشي از عدم توجه به واقعيت‌هاي جهاني است.
كولايي گفت: در كنار گروه‌هاي افراطي ضد ايراني در هيات حاكمه آمريكا هنوز گروه‌هايي هستند كه به فرآيند واقعي دمكراتيزاسيون در جامعه ايران توجه دارند و بنابراين راه تامين امنيت در برابر فشار گروه‌هاي راديكال آمريكايي و تهديدات آنها تقويت فرآيند اصلاحات در جامعه داخلي و حضور مردم در عرصه‌هاي تصميم‌گيري در سياست داخلي و خارجي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين استاد دانشگاه افزود: در چارچوب اصول پذيرفته شده در جامعه امروز جهاني، حكومت‌هاي دمكراتيك كه ساز و كار مناسب براي حضور و مشاركت و نظارت مردم را فراهم مي‌كنند در پي تنش آفريني و ايجاد كشمكش و درگيري نيستند بلكه به صلح ثبات، امنيت و همكاري توجه دارند.
اين كارشناس سياسي تصريح كرد: ما براي اين كه بتوانيم اعتماد جهاني را كسب كنيم بايد به ارتباط سياست خارجي و داخلي توجه كرده و تحولات و دغدغه‌هاي جهاني به خصوص بعد از يازده سپتامبر و محوري شدن مسئله امنيت را در نظر بگيريم.
وي افزود: دنيا پذيرفته كشورهايي كه زمينه مشاركت مردم در امور سياسي- اقتصادي و اجتماعي را فراهم مي‌كنند و به فكر توسعه و رفاه زندگي مردم كشورشان هستند، ذاتاً صلح طلب بوده و كساني كه با روند اصلاحات مخالفت مي‌كنند بهانه به دست دشمن مي‌دهند.
نماينده سابق تهران در مجلس ششم تصريح كرد: ما نبايد اجازه دهيم كشور ما به يك سوژه ضد امنيتي در جهان تبديل شود و با وجودي كه در طي سال‌هاي اخير افراد زيادي در اين مورد تذكر داده‌اند، اما متاسفانه در عرصه تصميم‌گيري در برابر اين موضوع انعطاف لازم نشان داده نشده است.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: ما بايد سهم خودمان در ايجاد ادراك موجود در جامعه جهاني نسبت به ايران را بپذيريم و وقتي در مصاحبه‌ها مي‌گوييم ما موشكي داريم كه تا قلب اروپا را مورد اصابت قرار مي‌دهد اسرائيلي‌هاي ديوانه هم اين جملات را در جلسات خود با اروپايي‌ها مطرح مي‌كنند و اهداف ايران را براي آنها تهديدآميز جلوه مي‌دهند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18527

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الهه كولايي: اروپايي‌ها مذاكرات هسته‌اي را در انطباق كامل با ديدگاه‌هاي آمريكا پيش مي‌برند، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016