شنبه 8 اسفند 1383

گزارشي از برگزاري همايش استقلال كانون وكلا، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


همايش استقلال كانون وكلا، امسال در حالي برگزار شد كه مدتي است لايحه‌ي وكالت به اولين بحث در محافل حقوقي تبديل شده و مخالفان تدوين لايحه‌ي وكالت از سوي دستگاه قضايي تاكيد دارند كه اين لايحه، استقلال كانون وكلا را از بين خواهد برد.


خبرنگار ايسنا گزارش داد كه بحث راجع به لايحه‌ي وكالت و بيان ديدگاه‌هاي مخالف و موافق، جو همايش يا جشن استقلال وكلا را تحت تاثير قرار داده بود؛ جمعي از وكلا نگران اين بودند كه با تصويب لايحه‌ي وكالت از اين پس نتوانند جشن استقلال وكلا را برگزار كنند، شايد براي همين بود كه هر سخنراني كه پشت تريبون قرار گرفت، اعم از مخالف و موافق، به اين لايحه و اثرات آن اشاره و اظهار اميدواري كردند كه سال آينده نيز بتوانند جشني براي استقلال وكلا برگزار كنند.


جندقي در همايش استقلال كانون وكلا:

اصلاح قانون وكالت به هيچ‌وجه نبايد به استقلال كانون وكلا خدشه وارد كند

اميدواريم سال آينده نيز جشن استقلال را برگزار كنيم

****************************************************

محمد جندقي گفت: در ضرورت اصلاح قانون وكالت شكي نيست ولي اين اصلاح به هيچ‌وجه نبايد به استقلال كانون وكلا خدشه وارد كند.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس كانون وكلاي دادگستري مركز در همايش استقلال كانون وكلا و روز وكيل مدافع، با بيان اينكه «جشن استقلال را زماني برگزار مي‌كنيم كه بحث‌هايي درباره‌ي به خطر افتادن استقلال كانون مطرح شده» اظهار داشت: تمام مواد پيش نويس لايحه‌ي وكالت با حضور اعضاي كانون مورد بررسي قرار گرفته و هرجا كه اين لايحه با استقلال ما مغايرت داشته، پيشنهاد حذف آن را داده‌ايم كه 95 درصد از اين پيشنهادات نيز مورد قبول واقع شده است.


وي افزود: از طرف اتحاديه‌ي سراسري كانون‌هاي وكلا، تمام كانون‌ها براي ارائه‌ي نظر درباره‌ي پيش‌نويس دعوت شده‌اند همچنين مقرر شده چند نفر از اعضاي هيأت مديره به اتفاق كميسيون تدوين قوانين پيش‌نويس را مورد بررسي قرار دهند.


جندقي خاطرنشان كرد: اين كه برخي گفته‌اند در اين پيش‌نويس آمده است كه وكلا بايد براي تمديد پرونده وكالت به قوه‌ي قضاييه مراجعه كنند مطلقا در لايحه وجود ندارد و تقاضا دارم دوستان به جاي اين بحث‌ها، در جهت مثبت صحبت كنند چون اين پيش‌نويس هنوز به تصويب نهايي نرسيده است.


رييس كانون وكلاي دادگستري مركز تأكيد كرد: ما به عنوان وكلاي دادگستري در پيش‌نويس تهيه‌شده تلاش خواهيم كرد كه نظريات كليه‌ي وكلاي دادگستري را در جهت حفظ استقلال نمايندگي كنيم و مطمئن باشيد كه جز اين نخواهد بود و اميدواريم سال آينده نيز جشن استقلال را برگزار كنيم.


جندقي در ادامه، به ارائه‌ي گزارش عملكرد 11 ماهه‌ي سال 1383 پرداخت و گفت: در اين مدت 460 پروانه‌ي وكالت صادر شده و 150 پروانه در دست اقدام است؛ همچنين در طول اين مدت 940 فقره شكايت به دادسراي انتظامي ارجاع داده شده كه 730 فقره رسيدگي و از اين تعداد 518 فقره قرار منع تعقيب و براي 160 فقره كيفرخواست صادر شده است و موجودي الان دادسرا 737 پرونده است.


وي همچنين به ارائه‌ي گزارش عملكرد كميسيون حقوق بشر و اداره‌ي معاضدت قضايي كانون وكلا و صندوق حمايت از وكلا پرداخت و با اظهار تأسف از ميزان كم و ناچيز حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان گفت كه اميدوارم اين مساله در هيات دولت بررسي و منجر به افزايش حقوق اين قشر از جامعه شود.


جندقي همچنين گفت كه از طرف كميسيون حقوق بشر كانون وكلا پيشنهاد برگزاري و همايشي با عنوان «همايش حق دفاع و بررسي ماده‌ي 128 قانون آيين دادرسي كيفري» و همايش «بررسي اعدام كودكان زير 18 سال» شده است كه ما در اين باره آمادگي كامل داريم.


انتقاد دكتر ناصر كاتوزيان از سريال ”غريبانه“:

مشكل فعلي جامعه وكالت، قانون وكالت نيست...جوي توهين‌آميز براي وكلا به وجود آورده‌اند

از جامعه وكالت عذرخواهي شود

***********************************************

دكتر ناصر كاتوزيان، استاد برجسته‌ي حقوق در همايش استقلال كانون وكلا، با ابراز انتقاد شديد از نمايش فردي شياد و آدم دزد به عنوان وكيل در سريال «غريبانه»، عذرخواهي از جامعه وكالت را خواستار شد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر ناصر كاتوزيان در اين همايش اظهار داشت: مشكلات جامعه وكالت در حال حاضر تنها قانون وكالت يا ماده‌ي 187 برنامه‌ي سوم نيست چرا كه جوي در كشور به وجود آورده‌اند كه براي وكلا توهين‌آميز است.


وي با ابراز انتقاد از نوع نمايش چهره‌ي وكيل در سريال «غريبانه» گفت: بسيار جالب است كه در اين سريال يك شخصيت مقاوم به عنوان قاضي معرفي شده كه البته جا هم دارد چون قاضي مظهر قضاوت عمومي درباره‌ي اخلاق حسنه و نظم عمومي است و هر چه به او احترام بگذارند جا دارد ولي در اين سريال كه نيروي انتظامي هم كارآمد نشان داده شده است، شخصيتي شياد به اسم وكيل وجود دارد كه هرچند گاهي عنوان مي‌شود كه پروانه وكالتش را گرفته‌اند ولي در جريان فيلم به گونه‌اي نمايش داده مي‌شود كه اين شخص همچنان وكيل است و به گونه‌اي رفتار مي‌كند كه مردم تصور مي‌كنند وكيل پيشكار آن‌هاست.


كاتوزيان خاطرنشان كرد: تقاضا دارم در اين مورد از كانون وكلا و همه‌ي وكلا عذرخواهي شود؛ البته من منكر وجود عيب در كانون نيستم ولي درصدد اصلاح آن هستيم.


اين استاد دانشگاه در ادامه با انتقاد از لايحه‌ي وكالت گفت: تعجب مي‌كنم در كشوري كه همه‌چيز را خصوصي مي‌كنند و گاهي بر خلاف قانون اساسي تصميم مي‌گيرند كه دولت را كوچك كنند، چه طور شده كه دولت به اين فكر افتاده كه در بخش وكالت و كانون وكلا مداخله كند.


وي افزود: با اين حال اميدوارم آنچه در نهايت از مجلس بيرون مي‌آيد، به استقلال وكلا و كانون صدمه‌اي نزند چراكه محال است توسعه‌ي قضايي شكل گيرد و در كنار آن استقلال وكيل خدشه‌دار شود.


شيرين عبادي در همايش استقلال كانون وكلا:

لايحه‌ي وكالت در شرايط فعلي نبايد به مجلس برود

ما نمي‌خواهيم بيش از اين مستقل باشيم

********************************************

رييس كانون مدافعان حقوق بشر گفت: اگر هدف از تهيه‌ي پيش‌نويس لايحه‌ي قانون وكالت، استقلال كانون وكلا است، مي‌گويم ما بيش از اين نمي‌خواهيم مستقل باشيم.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شيرين عبادي در همايش استقلال كانون وكلا با بيان اينكه «روز نسبتا مستقل وكيل را به شما همكاران تبريك مي‌گويم»، اظهار داشت: علت استقلال كانون وكلا اين است كه وكيل در مقام دفاع از موكلش آزادي عمل داشته باشد و بدون هيچ واهمه‌اي از عواقب آن از هرآن‌چه حق است، دفاع كند.


وي تأييد صلاحيت كانديداهاي عضويت در هيات مديره‌ي كانون وكلا توسط قوه‌ي قضاييه را مغاير استقلال كانون وكلا دانست و افزود: دادرسي عادلانه فقط از طريق يك دادگاه صالح، مطلع و كارآمد و وكيل مستقل و قانون مناسب قابل دسترسي است و طبيعي است وقتي يكي از اين سه عنصر از بين برود مردم حق دسترسي به دادرسي عادلانه را از دست مي‌دهند.


عبادي با انتقاد از زدن مهر محرمانه بر روي پيش‌نويس لايحه‌ي وكالت، گفت: درست است كه اين لايحه به هر ترتيب در اختيار وكلا قرار گرفت ولي سؤال اين است كه چه تضميني وجود دارد كه اظهارنظر وكلا و نظر كارشناسي آنها مورد قبول واقع شود كه جواب مسلم است كه تضميني وجود ندارد.


وي تأكيد كرد: به زعم ما، به لايحه‌ي وكالت احتياجي نيست و اگر مي‌خواهند ما را بيش از اين مستقل كنند بايد بگويم كه ما بيش از اين نمي‌خواهيم مستقل شويم، پيشنهاد ما اين است كه اين‌چنين لايحه‌اي در شرايط فعلي نبايد به مجلس برود.


عبادي خاطرنشان كرد: چون ما با اين لايحه مخالفيم، ارائه‌ي نظرات كارشناسي بي‌فايده است چون مي‌دانيم چيزي به نفع استقلال كانون وكلا بيرون نخواهد آمد.


وي افزود: اگر قرار باشد كه همه‌ي ما در چتر قانون وكالت، استقلال‌مان را از دست دهيم و وكلا از سوي قوه‌ي قضاييه و دادستاني مورد تعقيب انتظامي قرار گيرند، با استقلال وكيل مغايرت دارد كه متأسفانه در لايحه اين‌چنين است.


رييس كانون مدافعان حقوق بشر همچنين با بيان اينكه در حال حاضر جاي همكار محترم، ناصر زرافشان در بين ما خالي است گفت كه اميدوارم ديگر هيچ وكيلي به خاطر دفاع از حق در زندان نباشد.


بيانيه‌ي كميسيون حقوق بشر كانون وكلاي دادگستري مركز:

همگان را به پاس‌داشت مجدانه حق دفاع و استقلال نهادهاي غيردولتي فرا مي‌خوانيم

*************************************************************

شيرين عبادي در همايش استقلال كانون وكلا به بررسي لايحه‌ي وكالت در كميسيون حقوق بشر كانون وكلا اشاره كرد و متن بيانيه‌ي كميسيون حقوق بشر در اعتراض به پيش‌نويس قانون وكالت را قرائت كرد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن بيانيه به اين شرح است:


پشتيباني و پيشرفت حقوق بشر متضمن شناسايي حقوق، تضمين حقوق و ترويج آن است كانون وكلاي دادگستري در تضمين و ترويج حقوق بشر نقش نماياني دارد شناسايي حقوق به تنهايي كافي نيست و مي‌بايد با تضمينات مؤثر همراه باشد. عدالت قضايي و دسترسي به دادرسي عادلانه جزء لاينفك حقوق بشر است و حق دفاع ركن اصلي دسترسي به دادرسي عادلانه است و حق دفاع منوط به استقلال و امنيت وكلا است وانگهي كانون وكلاي دادگستري به مثابه كهن‌ترين و نيرومندترين نهادهاي مدني كشور سهم شاياني در نهادينه كردن دموكراسي در جامعه دارد و نقش و نشان اين نهاد در روند گسترش دموكراسي و مشاركت شهروندان در سرنوشت جامعه و همچنين پشتيباني از حقوق وكلا و تأمين امنيت حرفه‌اي آنها منوط به استقلال اين كانون است.


متني كه اخيرا به عنوان پيش‌نويس قانون وكالت از سوي قوه‌ي قضاييه ارائه شده، ناظر بر عزم ادغام كانون وكلاي دادگستري ايران در زاييده ناموجهي چون تأسيس وكالت دولتي و زوال استقلال كانون‌هاي وكلا مي‌باشد و تنزل‌ شان وكلا به عوامل تصميم‌گير در امر وكالت كه در اختيار نمايندگان دولت و قوه‌ي قضاييه خواهد بود را موجب مي‌شود.


با عنايت به اين كه كانون وكلا بر اساس پيش‌نويس مزبور در پذيرش و آموزش كارآموزان وكالت، نقش نخواهد داشت و تنها به تحصيل حق عضويت وكلا براي تأسيس كانون ملي مجاز خواهد بود و با نفي نقش مديريت كانون، شأن آن را تا حد كارپرداز خواهد كاست و مداخله دادستان عمومي و نهايتا مراجع قضايي در روند رسيدگي تخلفات انتظامي وكلا كه به تسلط دولت و قوه‌ي قضاييه بر كانون و در نتيجه تهديد دفاع از حقوق شهروندان منتهي مي‌شود عدم پيش‌بيني ترتيبات حمايتي موثر از وكلا در برابر تعديات و فشارهايي كه ممكن است در ايفاي وكالت حرفه‌اي بر آنها وارد گردد و عدم پيش‌بيني حضور وكيل در همه مراحل دادرسي كيفري، كميسيون حقوق بشر كانون وكلا اين پيش‌نويس را مغاير موازين حقوق بشر در زمينه دادرسي عادلانه و پشتيباني از حقوق شهروندان مي‌داند و از كليه حقوقدانان، وكلاي دادگستري، قضات نهادهاي غيردولتي و شهروندان، اعتراض گسترده نسبت به اين پيش‌نويس ناسخ حق و ناقض قانون را خواستار است. همگان را به پاسداشت مجدانه حق دفاع و استقلال نهادهاي غيردولتي فرا مي‌خوانيم.


عضو سابق هيات مديره‌ي كانون وكلاي دادگستري:

حذف هر ماده‌اي از لايحه‌ي وكالت كه مخالف استقلال كانون باشد را پيشنهاد مي‌دهيم

*************************************************************

مدرس، از اعضاي سابق هيات مديره‌ي كانون وكلاي دادگستري، از پيش‌نويس لايحه‌ي وكالت دفاع كرد و گفت: هر جايي از اين لايحه كه مخالف استقلال كانون باشد پيشنهاد حذف آن را مي‌دهيم.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در همايش استقلال كانون وكلا و روز وكيل مدافع پس از سخنراني شيرين عبادي و انتقادات وي به پيش‌نويس تهيه شده قانون وكالت كه با استقبال وكلاي حاضر در سالن همايش‌هاي صدا و سيما مواجه شد، مدرس از اعضاي سابق هيات مديره كانون وكلاي دادگستري مركز و از اعضاي شركت كننده در جلسات بررسي لايحه در معاونت توسعه‌ي قضايي قوه‌ي قضاييه از لايحه‌ي تهيه شده دفاع كرد و اظهار داشت كه اين پيش‌نويس از مقررات فرانسه به همراه موادي از لايحه‌ي استقلال وكلا تهيه شده است.


وي به وكلا اطمينان داد كه هر ماده‌اي از پيش‌نويس اين لايحه كه به استقلال كانون وكلا خدشه وارد كند، مورد مخالفت نمايندگان وكلا كه در جلسه‌ي بررسي حضور دارند قرار خواهد گرفت و پيشنهاد حذف آن ماده داده خواهد شد كه خوشبختانه ساير اعضا نيز با اين پيشنهادات موافقت مي‌كنند.


سخنان مدرس نيز با استقبال جمع ديگري از حاضران در جلسه مواجه شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه‌ي اين همايش از دكتر سيدعلي هاشميان و دكتر ناصر كاتوزيان تقدير شد.


سيدعلي هاشميان در سخناني كوتاه اظهار داشت: استقلال وكلا به راحتي به دست نيامده و از سال 1325 به جد پيگير اين موضوع كه هميشه نيز با مخالفت دولت‌ها مواجه بوده، هستيم و هم اكنون نيز بايد تمام تلاش خود را براي حفظ اين استقلال كه البته هنوز كامل نشده است، بكنيم.


بعد از اتمام سخنراني دكتر هاشميان، وي لوح يادبودي را كه نشان عدالت جهاني بر روي آن حك شده بود، به كانون وكلاي دادگستري تقديم كرد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18748

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از برگزاري همايش استقلال كانون وكلا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016