سه شنبه 11 اسفند 1383

دبير كميته سياسي شوراي عالي امنيت ملي: مخالفتي با حمايت آمريكا از روند مذاكرات نداريم، ايلنا

آلمان و فرانسه به اطلاع ما رساندند كه آمريكا نرمش نشان خواهد داد
تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير كميته سياسي شوراي عالي امنيت ملي و مسؤول ارشد مذاكرات ايران و اروپا اعلام كرد: مخالفتي با حمايت آمريكا از روند مذاكرات ايران و اروپا نداريم.

"سيد حسين موسويان" در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، تأكيد كرد: آنچه ما هميشه گفته‌‏ايم اين است كه مخالفتي با حمايت ساير اعضاي مهم جامعه بين‌‏المللي مثل آمريكا، روسيه و چين از روند مذاكرات نداريم و از آن استقبال هم مي‌‏كنيم اما اين، به معني ورود آنها يا مشاركت مستقيم و حضور آنها در مذاكرات نيست.
وي در مورد اظهارات اخير "حسن روحاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر استقبال از كمك آمريكا به مذاكرات ايران و اروپا، تأكيد كرد: در مذاكرات، بحثي از ورود آمريكا به روند مذاكرات مطرح نبوده و قبلاً هم چنين موضوعي مطرح نشده است بلكه اروپايي‌‏ها از ابتداي پروسه هسته‌‏اي تلاش كرده‌‏اند كه حمايت ساير كشورهاي مهم مثل آمريكا، روسيه، چين، ژاپن و كانادا را به اين پروسه جلب كنند.
دبير كميته سياسي شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايده جديد ايران براي تحرك‏بخشي به مذاكرات كارگروه هسته‏اي و دريافت كمك‏هاي فني و تكنيكي و تضمين‏هاي عيني از آژانس؛ علاوه بر فرانسه و آلمان به‌‏طور مستقيم يا غير مستقيم به آمريكا نيز ابلاغ خواهد شد يا خير؛ گفت: آمريكايي‌‏ها از ابتدا تحفظ بسياري شديدي نشان دادند اما مسؤولان آلماني و فرانسوي در ديدارهاي اخير خود در پاريس و برلين، به اطلاع ما رساندند كه با توجه به گفت‌‏وگوهايي كه خودشان با رئيس‌‏جمهور آمريكا داشته‌‏اند چنين استنباط مي‌‏كنند كه آمريكايي‌‏ها نرمش نشان خواهند داد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه پاسخ سران فرانسه و آلمان به ايده جديد مطرح‌‏شده از سوي ايران در سفر "حسن روحاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي به پاريس و برلين چه بوده است؛ با بيان اينكه هدف اين سفر، ايجاد تحرك در زمينه تضمين‌‏هاي عيني و تضمين‌‏هاي محكم بوده، تصريح كرد: تا اينجاي مذاكرات، احساس ما اين است كه اروپايي‌‏ها تاكنون نه در مورد "تضمين‌‏هاي محكم" براي همكاري سياسي، امنيتي، تكنولوژيك و هسته‌‏اي توانمندي لازم را از خود نشان داده‌‏اند و نه در مورد "تضمين‌‏هاي عيني" و تعريف راهكارهايي كه مي‌‏تواند موجب اطمينان از عدم انحراف چرخه سوخت به سمت ساخت سلاح در آينده باشد داراي طرح و ابتكار عمل هستند.
دبير كميته سياست‌‏خارجي شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سؤالي در مورد علت كندي كار در كارگروه هسته‌‏اي و راه‌‏هاي تسريع آن، خاطرنشان كرد: يكي از راه‌‏ها اين است كه آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي، چارچوب و مكانيزمي در موررد تضمين‌‏هاي عيني براي اطمينان از عدم انحراف فعاليت‌‏ها به سوي ساخت سلاح، ارائه كند كه در اين صورت مي‌‏توان كندي كار در كارگروه هسته‌‏اي را از اين طريق حل كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: به هر حال دو كشور اروپايي، نقطه‌‏نظرات جمهوري اسلامي ايران در مورد تحرك‌‏بخشي به روند مذاكرات را شنيدند و قرار است بين خودشان مشورت كنند و ما را از نتيجه مطلع سازند.
موسويان در پايان در خصوص درخواست‌‏ها براي بازرسي از تأسيسات هسته‌‏اي ايران، يادآور شد: از نظر مقررات بين‌‏المللي، آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي، تنها سازمان و مرجع مسؤول و معتبر بين‌‏المللي است كه بر فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي كشورهاي عضو براي اطمينان‌‏يابي از صلح‌‏آميز بودن و عدم انحراف فعاليت‌‏ها كنترل و نظارت دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18821

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبير كميته سياسي شوراي عالي امنيت ملي: مخالفتي با حمايت آمريكا از روند مذاكرات نداريم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016