شنبه 6 فروردین 1384

برژينسكي : سياستهاي آمريكا هرج و مرج، مصيبت‌ها و بحران طولاني را به وجود آورد، خبرگزاري فارس

زبيگنو برژينسكي مشاور سابق امنيت ملي رئيس جمهور و آمريكا سياستهاي آمريكا را منشائ مصيبتها و بحرانهاي طولاني دانست.

به گزارش فارس برژينسكي كه به سئوالات كتبي روزنامه “روسيسكايا گازتا” پاسخ مي داد، اوضاع فعلي جهان و روابط روسيه با آمريكا را تشريح كرده است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه به نظر شما، اوضاع بي ثبات عراق تا كي ادامه خواهد يافت؟ اشتباه ايالات متحده در عراق به چه صورت بود؟ گفت: ايالات متحده بعد از پايان عمليات جنگي در عراق اشتباهات زيادي را مرتكب شد. سياست آمريكا هرج و مرج، مصيبت‌ها و بحران طولاني را به وجود آورد كه امكان اجتناب از آن وجود داشت.
از وي پرسيده شد نظر شما درباره تهديدات فزاينده ايالات متحده در حق ايران چيست؟ برژينسكي پاسخ داد:موافق همكاري بين ايالات متحده، اتحاديه اروپا و روسيه در زمينه پيدا كردن راه حل سازش‌آميزي هستم كه به ايران امكان توسعه برنامه هسته‎اي صلح‌آميز را بدهد ولي از هر تلاش اين كشور براي به دست آوردن سلاح‌هاي هسته‌اي ممانعت كند.
پرسشگر روزنامه “روسيسكايا گازتا” اين سئوال را مطرح مي كند كه: كتاب شما تحت عنوان “سلطه جهاني يا رهبري جهاني” با انديشه‌هاي كتاب قبلي “تخته بزرگ شطرنج” تفاوت زيادي دارد. شما ايالات متحده را به گذر از سلطه يكطرفه به رهبري بر اساس توافق دعوت مي كنيد. به عبارت ديگر، آمريكا بايد “اشتهاي امپراطوري طلبانه” خود را كاهش دهد. ظاهراً سفر اخير جرج بوش به اروپا، آغاز حركت در اين مسير بود؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

و وي در پاسخ مي نويسد: با وجود اينكه آمريكا در جهان برتري دارد، قدرت و توانايي آن بي‌پايان نيست. راهبرد ژئوپلتيكي بايد امكان گسترش دمكراسي و ثبات جهاني را با اتكا بر توافق فزاينده بين المللي بدهد. سلطه جهاني در شرايط محدودبودن امكانات حتي ابرقدرت جهاني، امكان‌پذير نيست.دمكراسي، يك پديده جا افتاده و تغييرناپذير براي همه كشورهاي جهان نيست. دمكراسي در كشورهاي مختلف با توجه به ويژگي‌هاي ملي و تاريخي اين كشورها برقرار مي شود. توسعه دمكراتيك، كار آني نيست بلكه روند تاريخي است

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19791

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برژينسكي : سياستهاي آمريكا هرج و مرج، مصيبت‌ها و بحران طولاني را به وجود آورد، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016