چهارشنبه 17 فروردین 1384

نمايندگان سؤال كننده، از توضيحات وزير ارشاد قانع نشدند، کيهان

توضيحات و توجيهات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به سؤالات سه تن از نمايندگان زن مجلس درباره وضع نامناسب محتوايي و ظاهري هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران آنان را قانع نكرد.
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي لاله افتخاري به عنوان نماينده سؤال كنندگان با تأكيد بر اينكه ويژگي بارز انقلاب اسلامي صبغه فرهنگي و مذهبي آن است گفت: صرف نظر از وضع ظاهري نمايشگاه كه حاكي از تبليغ خاندان منحوس پهلوي بود، برخي غرفه ها به عرضه كتاب هايي كه مروج بي ديني، اباحه گري، خرافه پرستي و پوچي بود مي پرداختند.
نماينده مردم تهران اعطاي مجوز چاپ از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را براي كتاب هاي مروج خرافه پرستي و طالع بيني، تبليغ و ترويج كننده گروه هاي موسيقي و رقص و آواز غربي با محتواي اشعار مبتذل و ناشايست، مروج ابتذال اخلاقي، مسائل جنسي، روابط پيش از ازدواج و همچنين تبليغ و اشاعه كتب شبه ديني و غيراسلامي را موجب سؤال و تعجب دانست و گفت: اين سؤال ما نمايندگان نيست بلكه سؤال ملت است و هدف از آن عملي كردن فلسفه امر به معروف و نهي از منكر است كه اميدواريم حاصل آن در نمايشگاه آينده متجلي شود.
افتخاري با اشاره به نصب پرده ها و پوسترهاي رنگي بزرگ از زنان هنرپيشه و خواننده خارجي، تبليغ كتب با عبارت هاي سانسور نشده يا متن كامل و همچنين چينش خاص برخي غرفه ها گفت: ترويج بي ديني و ابتذال و ظاهر و پوشش نامناسب متصديان غرفه ها، رد پاي شبيخون فرهنگي را نمايان كرده بود.
وي با طرح اين سؤال كه چاپ خاطرات هنرپيشه زن هاليوودي همراه با عكس هاي رنگي در كاغذ گلاسه با استفاده از بيت المال چه توجيهي دارد افزود: در اين كشور كتاب هايي چاپ مي شود كه خاندان منحوس پهلوي را با چهره اي مقتدر و خدوم كه ناگزير به ترك ايران شده اند تصوير مي كنند.
افتخاري اضافه كرد: آيا وقت آن نرسيده است كه وزارت ارشاد چشم فتنه را كور كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ گفت: نمايشگاه بين المللي كتاب بزرگترين رويداد فرهنگي كشور است كه همه ساله با حضور بيش از 3000 ناشر داخلي و خارجي در زمينه هاي مختلف و با حضور حدود دو ميليون بازديدكننده برگزار مي شود.
در اين هنگام كه مسجد جامعي درحال ارائه آمار مربوط به نمايشگاه كتاب بود، نفيسه فياض بخش در تذكري آئين نامه اي خواستار پاسخ وزير به موارد مطرح شده شد و گفت: ما به نبود نظارت بر عرضه كتاب در نمايشگاه اعتراض داريم زيرا كساني كه مورد حمايت رسانه هاي بيگانه قرار دارند يا از سلمان رشدي حمايت كرده اند و در اين نمايشگاه به عرضه كتاب هاي خود پرداخته اند.
مسجد جامعي نيز گفت: گزارشي درباره برخورد با موارد تخلف در نمايشگاه كتاب به صورت محرمانه تهيه كرده ايم كه آن را دراختيار كميسيون فرهنگي و هيئت رئيسه قرار مي دهيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به اينكه تعدادي از كتب در كشور به صورت قاچاق چاپ و عرضه مي شود كه با همكاري نيروي انتظامي با آن مقابله مي شود گفت: برخي كتب نيز كه مغاير با قوانين كشور است به صورت غيرقانوني توزيع شده است.
سپس افتخاري در بخش دوم طرح سؤال خود با اشاره به عرضه كتابي در نمايشگاه كه در تأييد صهيونيسم و با پيش گفتار شيمون پرز صورت گرفته بود گفت: كتاب هايي كه در نمايشگاه عرضه شدند در 62 مورد به ترويج كفر و الحاد، 84 مورد به سخره گرفتن اعتقادات و آداب ديني، 65 مورد پوچ گرايي و نيهيليسم، 62مورد به سخره گرفتن احكام شريعت، 63مورد بزرگ نمايي افراد لائيك، 365 مورد ترويج ابتذال و منكرات، 170 مورد اشاعه روابط نامشروع زنان و مردان، 236 مورد عادي سازي روابط نامحرم و 165مورد ترويج روابط قبل از ازدواج پرداخته اند.
وي در پايان اعلام كرد: سؤال كنندگان از توضيحات وزير قانع نشده اند و سؤال براي بررسي بيشتر به كميسيون ارجاع شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20181

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نمايندگان سؤال كننده، از توضيحات وزير ارشاد قانع نشدند، کيهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016