سه شنبه 23 فروردین 1384

درخواست هاى حقوق بشرى فرستاده دانمارك و پاسخ هاى خرازى، ايران

گروه سياسى: وزير امور خارجه دانمارك ديروز بعد از ديدار و مذاكره با وزير امور خارجه ايران، با حضور در يك مصاحبه مطبوعاتى مشترك در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: شك نداريم كه جمهورى اسلامى ايران حق دارد از انرژى هسته اى براى فعاليتهاى صلح آميز خود استفاده كند و بتواند از طريق غنى سازى، سوخت هسته اى خود را تأمين كند.
به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجى «ايران»، «پراستيگ مولر» در آستانه دور تازه مذاكرات هسته اى ايران و اروپا پس از تصريح بر حق ايران برغنى سازى اورانيوم افزود: سه كشور اروپايى در حال مذاكره با ايران هستند تا به تضمين هاى لازم از سوى ايران دست يابند كه فعاليتهاى هسته اى صلح آميز ايران به ساخت سلاح هسته اى منجر نشود.


وزير امور خارجه دانمارك در ادامه به گفت وگوهاى خود با خرازى در زمينه حقوق بشر در ايران اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه ما فرهنگها و سنتهاى مختلفى داريم و نحوه زندگى ما كاملاً متفاوت است، بايد به اين اختلافها توجه داشته باشيم و به حقوق اقليتهاى دينى و مذهبى در كشور احترام بگذاريم. ميهمان اروپايى تهران خاطرنشان كرد: بايد مواظب باشيم كه افراد به خاطر دين و اعتقادات خود مورد تبعيض قرار نگيرند. «مولر» كه كشور متبوعش «دانمارك» از جمله كشورهاى حساس به مباحث حقوق بشر و از گروه كشورهاى شمال اروپا محسوب مى شود، با تأكيد بر اينكه، قابل قبول نيست كه افراد به دليل ديدگاه هاى خود به دادگاه كشيده شوند، گفت: با آقاى خرازى در اين زمينه بطور مفصل گفت و گو كرديم و اين گفت وگوها در آينده نيز ادامه خواهد داشت.
خرازى نيز در اين مصاحبه گفت: بطور طبيعى اگر مذاكرات به نتيجه برسد و قراردادى بين ايران و اتحاديه اروپا به امضا برسد، آن قرارداد ضامن روابط دراز مدت از نظر اقتصادى بين ايران و اتحاديه اروپا خواهد بود.
خرازى نيز در پاسخ به سؤال خبرنگار دانماركى درباره علت اصرار ايران به غنى سازى اورانيوم گفت: ما به دنبال اين هستيم كه بتوانيم صنعت گسترده اى از تأسيسات غنى سازى را داشته باشيم و براى تأمين سوخت نيروگاههاى خود از آن استفاده كنيم.
حقوق بشر در ايران و وضعيت خبرنگاران زندانى موضوع سؤال يك خبرنگار دانماركى بود و خرازى در اين باره گفت: به حقوق بشر درهرجامعه بايد به صورت و براساس ارزشهاى فرهنگى و مذهبى آن جامعه پرداخته شود و در هر جامعه اى خطوط قرمزى وجود دارد. خرازى خطاب به خبرنگار دانماركى گفت:اين خط قرمزها در كشور شما هم وجود دارد .
وى ادامه داد: من نمى خواهم بگويم هركسى كه در زندان است بايد در زندان بماند، شايد مواردى باشد كه ما نيز موافق آن نباشيم اما بايد به اين موارد به صورت جداگانه توجه كنيم و ببينيم كه آيا خطوط قرمز رعايت شده يا خير؟
خرازى با اشاره به اينكه درخصوص رسيدگى به تخلفات مطبوعاتى نيز ما سيستم خود را داريم و جرايم مطبوعاتى در ايران با حضور هيأت منصفه رسيدگى مى شود، افزود: اگر كسى بدون دليل در زندان باشد بايد به او اجازه داد كه به فعاليت خود ادامه دهد و آزاد شود.
خرازى تأكيد كرد: در زمينه مسائل حقوق بشرى هر كشورى بطور طبيعى مبانى حقوقى، دينى و فرهنگى خود را در زمينه اجراى اعلاميه حقوق بشر دارد و هر كشورى در اين زمينه ممكن است با موانعى روبرو باشد.
وى اظهارداشت: تنها از طريق يك برنامه درازمدت و برنامه اى كه مبتنى بر اصول و ارزشهاى آن جامعه باشد مى توان اميدوار بود كه بتوان به سطح عالى ترى از حقوق بشر نائل شد وگرنه صرفاً تأكيد بر نمونه ها نمى تواند كمك كننده باشد، بلكه مانع چنين مسيرى تلقى مى شود و نمونه ها در هر جامعه اى وجود دارد. در اين نشست خبرى خبرنگاران ايرانى و دانماركى به روكردن برگ و سؤال هاى خاص خود و رقابت خبرى در به چالش كشيدن وزيران ميزبان و ميهمان ادامه داده و پس از سؤال خبرنگار دانماركى، يك خبرنگار ايرانى از وزير امور خارجه دانمارك درخصوص تضمين هاى عينى مورد نظر اروپا درخصوص فعاليتهاى هسته اى ايران سؤال كرد. مولر در پاسخ گفت: جمهورى اسلامى ايران بايد براى اعتمادسازى بيشتر به تعهدات خود در رابطه با ان پى تى و پروتكل الحاقى عمل كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مولر در فرازى ديگر از سخنانش با پيش كشيدن بحث احتمال معامله موشكى ايران با اوكراين گفت: البته هنوز كسى از اين سلاحها خبرندارد،اما اين موضوع بين ايران واوكراين مطرح شده و مطرح شدن اينگونه اخبار اعتمادها را كاهش مى دهد و خيلى خوب است كه ايران به دنبال اين سلاحها نباشد.
در پايان وزير امورخارجه ايران نيز انتظارات صريح ايران از طرف اروپايى را چنين عنوان كرد كه ايران از اروپا انتظار دارد درجلسه آينده كميته راهبرى در ۲۹ آوريل، مذاكرات به يك سرانجامى برسد تا بعد از آن دو طرف بتوانند گامهاى عملى را بردارند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20952

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درخواست هاى حقوق بشرى فرستاده دانمارك و پاسخ هاى خرازى، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016